Av SimmaCyklaSpring - 10 juli 2023 06:29

Började veckan med att fylla på kakförådet med lite bondkakor.

Sedan bar det av ner till Dalsbyn där ett gäng brukar träffas för att ta en sväng.

Sex stycken blev vi som körde tillsammans ett par timmar.

Har också hunnit med en björnborunda.

Det var på tisdagen och jag är nu vid Gruvsjön.

På onsdagen blev det en tur med Erik på racer. Det blev en sjumilarunda runt Husby och Långshyttan.

På torsdagen liksom de flesta andra dagar blev det att kolla lite cykel på TV. Touren pågår ju som bäst.

Torsdag och en riktig blötrunda, frågan är om jag någonsin cyklat i så mycket regn. Blev en runda runt Romme och Torsång i alla fall.

Fredag blev vilodag från cykling. Var på begravning då en jag jobbat med i tjugo år har gått bort.

Lördag och långtur med Lisa på MTB. Nu är vi i trakterna av Grängshammar.

Blev en fin långrunda i sommarvädret.

Söndag och vilodag. Här glass i stora lass på altan med Lena. Det är fint det.

Av SimmaCyklaSpring - 3 juli 2023 09:55

Redan i torsdags for vi upp till Fryksås fäbodar för en trevlig helg med Lisa, Johan, Ally och Inez.

Nu är det fredag och Lisa och jag skall ut på en tur.

Ally gör oss sällskap de första sex kilometrarna ner till skidstadion i Grönklitt.

Det lutar mot upp till Smidgården, sedan går det lättare igen.

Fint fint, men drygt drygt. Man ser lite av Orsasjön i bakgrunden.

På lördagen blev vi skjutsade till Evertsberg för att cykla på Cykelvasaspåret som Lisa och jag skall köra i augusti. Inez var med och vinkade av oss under bergsprisportalen i Evertsberg.

Nu har vi precis passerat kontrollen i Oxberg och har då cyklat 15 km.

Nyss passerat Oxberg och vi känner oss fortfarande pigga både Lisa och jag. Tur det för vi har långt kvar. Tanken är att vi inte skall stanna vid målet i Mora utan fortsätta 25 km till upp till Fryksås fäbodar.

Efter 43 km på strax under två timmar anländer vi till målportalen i Mora. Det gick ju bra det här är vi överens om båda två. Borde nästan ha startat ännu längre upp. Men nu har vi ju 25 jobbiga km kvar.

Nu är vi hemma igen vid Fryksås fäbodar efter en jobbig sista bit.

De sista nio km hade en höjdstigning på hela 320 meter. Det känner på vill jag lova. Totalt blev det 68 km på 3 timmar och 24 minuter. Efter en sådan tur var det skönt med lite mat och vila. När vi hade sex km kvar fick jag ett bromsstick i höger ljumske, jag hann inte se vad det var men jag tror det i alla fall. Det gjorde rejält ont och Lisa tyckte jag skulle ta min medicin som jag alltid har med för jag är överkänslig mot getingstick. Vi cyklade hem och jag blev mer och mer röd i ljumsken och svullen. Så jag drog i mig tio tabletter kortison betapred som jag brukar. Framåt kvällen gav det med sig och nu två dagar senare syns i stort sett bara märket där jag blev stucken, eller biten.

Igår söndag fick cyklarna vila och det blev en äventyrsvandring med Ally och Inez.

Jag kan jag också säger Inez och visar.

En labyrint avslutade äventyrsspåret. Ja det var en fin helg i Fryksås. Nu är vi hemma igen och det regnar så vi får se hur det blir med cykling, eller om det blir en vilodag till. Finns ju lite annat att göra också.

Av SimmaCyklaSpring - 28 juni 2023 21:26

Igår bytte jag kedja och kassett på min Scott MTB och idag var det dags för test. Har inte gjort sådana ingrepp förut på min MTB så nu var det bara att hoppas att allt skulle fungera.

Jodå, det verka fungera bra så jag rullade på. Hela 52 km blev det. Jag tog det lugnt, hade inget annat val efter gårdagens backintervaller. De kändes i benen idag vill jag lova.

Av SimmaCyklaSpring - 27 juni 2023 16:19

Redan före åtta i morse drog jag iväg på MTB för att köra ett pass innan det skulle bli för varmt. Här är jag vid KurOlles bom och det lutar uppför i 1,3 km. Hela sex vändor blev det i backen. Avslutade med att åka runt Ljustern i behagligt tempo.

På eftermiddagen blev det lite arbete på min Scott MTB. Kassetten och kedjan skall bytas. Nu är nya kassetten på plats. Kassetten som satt på hade gått 641 mil och hade säkert funkat ett tag till, men för säkerhets skull när jag ändå skulle byta kedja.

Ny guldkedja skall på. Fint skall det vara.

Lägger den nya bredvid den gamla så längden blir rätt. Den gamla kedjan hade gått 441 mil så den har verkligen fungerat länge. Hade säkert kunna kört lite till men vill unvika trassel. Bättre att byta i tid.

Innan kedjan skall på skall den rengöras, får inte vara något fett kvar när man skall smörja med dagens moderna smörjmedel. Konstigt hur det har blivit. Förr smorde man med olja.

Sådär, nu är hjulet på plats och kedjan likaså. Hoppas att det fungerar nu också. Det visar sig imorgon när jag kör ett pass.

Av SimmaCyklaSpring - 25 juni 2023 17:03

Efter att ha kört några pass med Erik blev det igår lördag, en vända på MTB med Lena. Till Gustafs är vi på väg.

När vi passerat Solvarbo mötte vi efter drygt åtta km hela gänget som vi skulle hälsa på. Här ser vi Ally, Lena, Inez och Johan samt Lisa allra längst fram.

Det var bara att hänga på så stod det inte på förrän vi var i Gustafs.

Efter lite fika i Gustafs vände vi hemmåt och hela 23 km blev turen.

När Erik på eftermiddagen skulle ut på ett långpass hängde jag på en bit. När vi kom till Stora Skedvi svängde jag hemåt och fick hela 68 km på mätaren.

Klockan åtta idag drog Lisa och jag ut på ett MTB-pass. Här är vi framme vid Gruvsjön efter drygt två timmar.

Då passade det fint med ett stopp.

Efter tre timmar var vi hemma igen och jag hade då 63 km på mätaren. Nu är det bara att fortsätta på MTB om vi skall klara av Cykelvasan om sex veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 22 juni 2023 07:15

Efter att ha fått ställa in Vätternrundan på grund av halsont och feber är jag nu efter två veckor redo för att återuppta trampandet. Det är tisdag och Erik och jag tar en tur på nära 60 km. Nu är vi på hemväg och passerar Torsång.

Idag, onsdag blev det att måla ett par fönster.

Innan det var kväller blev det även en cykeltur med Erik. 68 km blev det bort till Vika och runt Vikasjön innan vi var hemma igen.

Av SimmaCyklaSpring - 19 juni 2023 20:24

Idag var det lite för dåligt väder för att måla så det fick bli lite rensning kring fruktträd och bärbuskar istället, samt påfyllning med lite jord.

Jag gjorde inte jobbet själv, nejdå, Lena pustar ut efter några timmars jobb. Lite regn kom det och som synes behövs det mer.

Hela nio fruktträd klarade vi av samt två vinbärsbuskar. Trodde att jag skulle kunna ta en cykeltur framåt kvällen, men då jag inte känner mig riktigt pigg än fick det vara.

Av SimmaCyklaSpring - 17 juni 2023 18:45

Skulle ha varit i Motala idag för att göra min 15:e start på Vätternrundan. Efter att jag kraschade på fjolårets Vätternrunda och rehabiliteringen gått över förväntan så var jag redo för start i år igen. Men en förkylning satte stopp för det hela. Vaknade dock tidigt och gick då upp och satte lite fart på surdegen för att kunna baka. Först fick det bli flätade bröd.

Hela fyra stycken blev det. Under tiden satte jag igång en deg till.

Ost och sesamfralla kallas dessa och de ligger här och jäser.

Hela sex stycken blev det av denna sort. Nu är det bara att hoppas att jag blir pigg snart så jag kan hoppa upp på cykeln igen. När det väl blir så, har jag inte tid att baka. Håller ju på och målar på huset också. Förstår inte hur man hann med allt när man hade ett jobb också, samt tre små barn, men det var ju många år sedan.

Jag grämde mig ju verkligen när jag insåg att jag inte skulle kunna vara med på årets Vätternrunda. Men med vädret som varit idag så tror jag att det hade varit väldigt jobbigt att cykla 315 km. Om man ändå skulle missa ett lopp så var nog årets runda rätt så bra att missa. Bara att ladda om och ta nya tag.