Alla inlägg under juli 2022

Av SimmaCyklaSpring - 28 juli 2022 21:03

Idag var jag kallad till Falu Lasarett för röntgen och för att efter röntgen träffa en läkare. Min förhoppning var att allt skulle se bra ut och att jag skulle få börja belasta vänster ben 50%. Döm om min förvåning när läkaren lägger fram röntgenplåten och visar att det läkt så bra att jag redan nu får belasta båda benen med 100%. Visserligen måste jag vara försiktig, kan inte ut i skogen och cykla precis. Men jag får i alla fall gå med kryckor, och bara jag återfår full kontroll på balansen även gå utan kryckor. Kroppen kommer att tala om vad jag kan göra sade läkaren så enda restriktionen är att följa kroppens signaler och använda sunt förnuft. Det skall jag göra, gäller att skynda långsamt så man inte förvärrar något. En liten promenad med kryckor fick räcka för idag.

Av SimmaCyklaSpring - 24 juli 2022 16:39

Ja det är en vecka som det hänt en hel del på. Dels har jag tagit mig ut varje dag och kört lite rullstol. Inga längre vändor men jag har i alla fall prövat och sett att det går bra. Sedan har vi haft besök av vårt lilla barnbarn Tyra som nyss har lärt sig gå. Hon har varit här i fem dagar vilket var bra medicin för mig.


Tyra har några höns hemma på gården vilket gjorde att vi fick lite fina ägg. Här är en laddning som jag gjorde en bamseomelett av.


Tyra tyckte att vi hade oordning på skorna så det rättade hon snart till.


Här har vi hamburgarkalas innan vi skall ner på stan och kolla in lite gamla bilar.


Jag , Olle och Tyra sitter och spanar på fina bilar. Ja det var en hel del som inte var så värst fina heller.


Men många var riktigt fina, som den här T.ex


Ja det fanns hur många som helst som snurrade runt hela kvällen.


I morse var jag uppe med tuppen och gräddade lite bröd som Olle, Linn och Tyra fick med sig när de for hemöver igen.  


Jag och Lena kramar om Tyra innan det är dags för dem att åka.


Själva drog vi till Norberg och kollade på Engelbrektsturen som det var tänkt att jag skulle köra. Nu blev det inte så med det var skoj att vara på plats ändå. Att allt går åt rätt håll märks bland annat på att jag håller på att minska användningen av morfin. Nu skall jag ta en ikväll och en imorgon kväll. Sedan är jag efter att ha ätit 180 st äntligen av med dem. Sedan skall jag trappa av med Alvedon som väl ska gå lika bra, om jag lyckas med det har jag dragit i mig 380 st Alvedon. Usch o fy säger jag bara, men det har varit nödvändigt.

Av SimmaCyklaSpring - 17 juli 2022 12:40


Jajamen, idag vågade jag mig på att med hjälp av en krycka och ett stadigt trappräcke ta mig nedför trappen. Sedan blev det en liten runda i kvarteret. 


Skönt att komma ut och kolla hur det är ställt med alla fruktträd och blomrabatter. 

Av SimmaCyklaSpring - 16 juli 2022 19:05

Nu är de fyra första veckorna i rullstol avklarade. Nästan i alla fall. Den första tiden på lasarett kunde jag inte ens sitta i rullstol. Men det är fyra veckor sedan jag kraschade på Vätternrundan, så nu rullar det på. Även om jag tycker det går sakta så blir det lite förbättringar allteftersom. Nu är det så att jag börjar fundera på om det inte vore dags att ta sig nedför yttertrappen så jag skulle kunna ta en tur utomhus med rullstolen. Har inte varit utanför dörren sedan jag kom hem från lasarettet. Har inte längtat ut heller, men nu gör jag det och det är väl ett tecken på att det går åt rätt håll. Jag har ju tur att Tour De France pågår för fullt, nu har även friidrotts-VM börjat så jag har ju det att ägna mig åt.

Av SimmaCyklaSpring - 13 juli 2022 21:01

  

  


Det har varit några jobbiga dagar på slutet. Man har ju inte ett tålamod som duger till att göra i stort sett ingenting om dagarna. Men några jordgubbar gör det ju lite lättare. 


Tack o lov har jag ju några barnbarn som hälsar på lite då och då och det gör ju helt plötsligt att allt känns bra för en stund. Här får jag hjälp med rullstolen. 


Sedan blev det lite mys i sängen. 


Har även hunnit läsa en bok sen jag kom hem från lasarettet. Riktigt bra vill jag lova. Kan rekommenderas. 


Mycket medicin går det åt för att hålla värken i schack. Kvällsdosen består av tre morfin och två Alvedon. På det har jag klarat de flesta nätter riktigt bra. 

Av SimmaCyklaSpring - 13 juli 2022 10:33


Även om det i år bara blev drygt en halv runda kommer denna bild att få en plats bland de andra bilderna på min "egovägg". Det har blivit så genom åren att jag tar en bild från varje lopp jag är med på och fyller i namn på loppet, år, tid och placering. Det är första gången jag blev tvungen att avbryta ett lopp men det var skoj så länge det varade. Som vanligt sade jag före loppet att "i år skall jag ta det lugnt första halvan, trött hinner man bli ändå". Det fanns ju de som hört mig säga så förut utan att det hänt. Men i år var det faktiskt på väg att hända. Jag brukar ha en snittpuls på över 140 när jag passerar Hjo. Nu hade jag bara 135. Jag tänkte för mig själv, nu skall jag fortsätta ta det lugnt till Karlsborg dit där det är tre mil kvar. Sen jäklar skall jag börja köra de sista elva milen. Men men, det får bli en annan gång. 


Här är en del av all bilder jag har från olika lopp genom åren. Än finns det plats för några fler så jag hoppas jag så småningom kan fortsätta även om det inte blir något mer lopp i år. Närmast i tur stod två MTB-lopp. Först Engelbrektsturen i Norberg och sedan Cykelvasan mellan Sälen och Mora. Nu får jag åka tvåhjuling av ett annat slag ett tag. Istället för att ha hjulen framför och bakom mig har jag nu ett på vardera sidan. Bara jag blir lite piggare så jag med hjälp av kryckor kan ta mig ut på gården så skall det väl gå att bättra på konditionen med hjälp av lite rullstolsrace. 

Av SimmaCyklaSpring - 12 juli 2022 12:38

Efter fyra dygn i Skövde blev det ambulans för att sedan transporteras med flyg.


Nu ligger jag i ambulansflyget för vidare transport till Falu Lasarett.

Högt i det blå står det inte på förrän vi landar igen.


Då tackar jag för mig och planet drar vidare på nya uppdrag.


Skönt att vara i Dalarna igen, även om jag inte är hemma så känns det bra att vara lite närmare för fortsatt vård. Lite besvärligt bara att ligga och käka.


Fick ett träningsprogram av sjukgymnasten som jag följer varje dag. Nu består träningen mest av att vicka på fötterna och spänna benmusklerna. Lite ovant jämfört med den träning jag är van att utföra i vanliga fall.


Efter totalt elva dagar på lasarett är jag äntligen hemma hos Lena igen. 


Eftersom vi har höjdskillnader för att ta oss in o ut i huset får jag än så länge nöja mig med att sitta i rullstolen och kika ut. Det går bra det också. Så länge jag inte är piggare än vad jag är så har jag ingen längtan ut.

  

Av SimmaCyklaSpring - 10 juli 2022 11:34

  

Råkade kolla in på min blogg som jag inte varit in på på nästan två år och ser att det är in över 200 besök per månad trots att den inte blivit uppdaterad på nästan två år. Då är frågan vad jag haft för mig under denna tid. Ja det är väl ungefär som vanligt. Cykling, trädgårdsarbete och bakning. Största förändringen är väl att jag nu sitter i rullstol efter att ha kraschat på årets Vätternrunda. Det har nu gått tre veckor och det blir väl små framsteg. Meningen är att jag skall slippa rullstolen på sikt och både kunna gå och cykla vad det lider  

Här står jag några minuter innan jag går in i startfållan. Jag startade kl 04.54 vilket jag tycker är en bra tid att starta på. Jag har aldrig startat på kvällen. Förstår inte vitsen med att cykla en hel natt. Många förstår väl inte vitsen med att cykla 315 km oavsett tidpunkt på dygnet. Det har jag full förståelse för. Men det är väl utmaningen som lockar. Man vill se om man klarar av det. Trots att detta var min fjortonde runda är det lika pirrigt inför start som det brukar. Nu kom jag visserligen inte i mål men trots det har jag ändå inte tappat sugen på att någon gång försöka igen. Det jag har framför mig nu är en lång rehabilitering. Sedan behövs rejäl träning så min förhoppning är att kunna träna nästa år och att jag åter kan vara med 2024. Det är i alla fall min förhoppning. 


Det kanske skall förklaras varför det blir lång rehabilitering efter en krasch och det beror på att det var inte vilken vurpa som helst utan det var verkligen en krasch i ordets rätta bemärkelse. Jag passerade Hjo i ensamt majestät och ca tre km senare när jag åkt 176 km för att vara exak. Jag kommer ifatt en grupp på uppåt 20 cyklister i två fina led. Jag lägger mig i ett tredje led för att bara köra om. När jag är snett bakom gruppen dyker killen i vänstra ledet rakt ner i asfalten, hans cykel hamnar precis framför mig. Jag hinner väja lite till höger och ser att mitt framhjul går upp på framhjulet som ligger på asfalten. Sedan minns jag att det slår tvärstopp. Jag vaknar så småningom till liv liggande på rygg i diket med huvudet i färdriktningen. Cykeln ligger bredvid mig i diket. Hamnar så småningom på akuten på Skövde Lasarett där man konstaterade fem frakturer på bäckenet samt en fraktur på höger sida i bröstkorgen. Om inte det vore nog så uppmärksamlade de en cm stor skada på ena njuren samt en skada på svanskotan. 


Här ligger jag i Skövde med ett skydd som skall stabilisera bäckenet. Blev kvar i Skövde i fyra dagar innan jag blev transporterad till Falu Lasarett för fortsatt vård. Om detta kanske jag återkommer i ett nytt inlägg. Vem vet. Hej så länge.   

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards