Inlägg publicerade under kategorin Tävling

Av SimmaCyklaSpring - 13 augusti 2023 17:16

Har varit i Sälen en hel vecka inför Cykelvasan. Här är jag ute och provåker nya startbacken för i år. Ca två km lång med en snittlutning på åtta procent. Det blir något att bita i för alla cykelåkare på lördag.

528 m över havet är man vid toppen av backen.

Här sitter jag och Lena och har det bra. Vi var själva från måndag till sen onsdagkväll. Då kom Lisa och Johan med flickorna Ally och Inez.

Det var mycket vatten i området kring startplatsen vilket gjorde att banan fick läggas om lite i sista stund.

Här var det meningen att vi skulle fara men det gick ju inte. Det var en hel meter vatten.

Man kan ana lite bräder långt ut i vattnet. De håller upp reklamskyltar som är en meter höga. Där var det meningen att vi skulle cykla.

Nu har Lisa med familj kommit upp och vi är ut på en liten träningstur. Blev faktiskt en liten bit efter Kungsleden.

När vi var nästan hemma igen mötte Johan och Inez upp på sina cyklar.

Inez har nyss fyllt tre år och cyklar redan som ett proffs.

En liten vandring på fjället hann vi också med.

Nu har vi kommit till Stensjön och det kommer några droppar regn också.

Nu är vi på väg ner i en stor lift där alla fick plats.

Här kommer Inez farande i barnens Cykelvasa med nummerlapp och allt.

Här testar Ally och Inez på att cykla på en riktig specialbana. Skoj skoj.

Nu är det fredag kväll och det är dags att göra de sista förberedelserna inför lördagens Cykelvasa.

Det var ju som alla vet inte de bästa förhållanden att cykla MTB i nästan tio mil. Men i mål kom jag.

Hujamej så jag ser ut. Men nöjd att vara i mål. Tiden blev inte så bra men det skyller vi på förhållandena. Tiden blev 4:08:35 vilket i den hårda klassen jag kör nu räckte till 15:e plats av 168 pojkar.

En timme senare var jag ren och fin igen.

Ytterligare en timme senare satt Lena och jag på bussen som tog oss tillbaka till startplatsen. Cykeln transporterades på en bil som åkte efter oss upp till Berga by. Cykelvasan är verkligen ett toppenarrangemang där allt verkar klaffa till 100%. Där har många arrangörer mycket att lära. Ja det har varit en fantastiskt fin vecka i Sälen.

Av SimmaCyklaSpring - 31 juli 2023 07:36

I lördags for vi ner till Norberg för att hämta ut nummerlapparna till söndagens race. Fint i Norberg att gå runt och kika lite. Lena spanar ut över fina byggnader och ån som rinner förbi.

Man åker inte gärna till Norberg utan att gå in på Elsa Anderssons konditori och ta en fika. Själv tar jag nio gånger av tio en "Gammaldags Napoleon". Det måste vara en bra uppladdning för morgondagens tävling tänker jag.

Nu är nummerlapparna uthämtade. Lena skall inte köra, det är Lisas och min nummerlapp vi hämtat ut.

Sådär, nu är det bara minuter tills jag skall starta och det är dags för mig att gå in i startfållan. Lisa startar 15 min senare så hon är också redo för start. Inez får vänta några år till innan hon blir med. Hon kommer säkert att vara med bara åldern tillåter. Hon är bara tre år men kan redan cykla.

Efter 67 km på 3.22.29 går jag i Mål. Det blev regn sista biten vilket gjorde det hela onödigt drygt.

Hej å hå för denna gång. Jag hade glömt hur drygt det var. Har inte åkt sedan 2019. Det var ju inställt 2020 och 2021 för pandemin. Förra året åkte jag inte av andra skäl.

Nu är jag i alla fall i mål och är nöjd med det. Konstigt vore väl annars med tanke på fjolåret.

Då fick jag nöja mig med att vara åskådare vilket i och för sig också var trevligt.

Mindre trevligt var att behöva vara det från rullstol efter kraschen på Vätternrundan. Med tanke på det får jag vara ännu nöjdare att jag över huvud taget kan cykla och redan vara med på lopp.

Nu morgonen efter loppet är jag mör i hela kroppen. Bara att ta det lugnt och börja ladda för Cykelvasan som går om två veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 14 juni 2023 12:24

Här står cykeln beredd på Vätternrundan, men tyvärr är inte jag redo. Förberedelserna har gått bra ända till förra måndagen då jag cyklade tio mil med Erik och vi höll 32 i snitt. Kanonfint kändes det. Skulle sedan vila i två dagar var tanken, men jag fick ont i halsen och feber och har inte cyklat sedan dess. Har dock förberett mig för jag trodde ända till i morse att jag skulle kunna åka. Har fixat cykeln med ett extra ställ bakom sadeln för två flaskor.

Har även satt på nya slangar och däck. Ny kedja och ny kassett. Nytt växelöra för det andra var lite krokigt. Även nya pedaler för de behövdes bytas. Även nya växelvajrar. Ja det mesta som går att fixa är fixat. Även bakre bromsbelägg.

Hade även börjat plocka ihop allt som jag behöver, energigrejer, flaskor, cykeldator och sladdar. Kläder och skor och allt som skulle med till Motala.

Här är jag på ett tiomilapass och allt känns kanonbra. Har gjort fler långpass i år än jag brukar så jag kände mig riktigt bra förberedd.

Ligger i vanlig ordning bakom Erik som har varit dragvillig och hjälpt mig med träningen. Efter olyckan jag var med om förra året och då jag lyckats med rehabiliteringen så bra att jag skulle kunna vara med i år igen känns det snöpligt att behöva kasta in handuken när det bara är ett par dagar kvar. Men är man inte hundra frisk skall man inte cykla 315 km. Nu får jag ta nya tag och se fram emot Cykelvasan som går om åtta veckor.

Av SimmaCyklaSpring - 13 juli 2022 10:33

Även om det i år bara blev drygt en halv runda kommer denna bild att få en plats bland de andra bilderna på min "egovägg". Det har blivit så genom åren att jag tar en bild från varje lopp jag är med på och fyller i namn på loppet, år, tid och placering. Det är första gången jag blev tvungen att avbryta ett lopp men det var skoj så länge det varade. Som vanligt sade jag före loppet att "i år skall jag ta det lugnt första halvan, trött hinner man bli ändå". Det fanns ju de som hört mig säga så förut utan att det hänt. Men i år var det faktiskt på väg att hända. Jag brukar ha en snittpuls på över 140 när jag passerar Hjo. Nu hade jag bara 135. Jag tänkte för mig själv, nu skall jag fortsätta ta det lugnt till Karlsborg dit där det är tre mil kvar. Sen jäklar skall jag börja köra de sista elva milen. Men men, det får bli en annan gång.

Här är en del av all bilder jag har från olika lopp genom åren. Än finns det plats för några fler så jag hoppas jag så småningom kan fortsätta även om det inte blir något mer lopp i år. Närmast i tur stod två MTB-lopp. Först Engelbrektsturen i Norberg och sedan Cykelvasan mellan Sälen och Mora. Nu får jag åka tvåhjuling av ett annat slag ett tag. Istället för att ha hjulen framför och bakom mig har jag nu ett på vardera sidan. Bara jag blir lite piggare så jag med hjälp av kryckor kan ta mig ut på gården så skall det väl gå att bättra på konditionen med hjälp av lite rullstolsrace.

Av SimmaCyklaSpring - 10 augusti 2019 16:37

De sista förberedelserna innan start för att köra 94 km mellan Sälen och Mora. Har en liten förhoppning om att kunna klara 3.30 för första gången. Jag har dock sett på väderprognosen att det varnas för motvind. Just i detta nu är det dock inget jag tänker på. Nu fullt fokus på cykla säkert ner till Mora utan missöden.

Startar i startgrupp 14 vilket betyder att klockan är 09.15 när jag ger mig iväg tillsammans med 200 andra. Börjar med tre km uppför så det är bara att mata på i lugn takt. Känner dock redan här att det nog kommer att gå bra i dag.

Efter en resa på 94 km i motvind spurtar jag nu mot mål och får tiden 3.38.51 vilket är långt ifrån min förhoppning på 3.30 Men jag är supernöjd ändå. Finns alltid något att glädjas åt. T.ex såg jag inga olyckor och heller inga incidenter som kunnat leda till olyckor vilket var skönt.

Nu har jag pustat ut ett par minuter efter att blivit mottagen av Lisa, Johan, Ally och Lena vid målet. Skönt att ha support på plats. Förra året åkte jag på 3.41.20 vilket räckte till placering 2918. Då åkte segraren på 2.40.16 och jag alltså 1.01.04 långsammare. I år räckte min tid till placering 1672. Segraren hade i år 2.48.41 vilket gjorde att jag i år var 50.10 långsammare. En förbättring med hela 10.56 Se där, det finns alltid något att glädjas åt. Trots motvinden lyckades jag med en förbättring som heter duga. Sen är ju det här med tider och placeringar det minst viktiga. Det är ju bara så jäkla skoj att vara med och cykla. Nästa år då jäklar. Tjo så länge.

Av SimmaCyklaSpring - 21 juli 2019 16:48

Då är det dags för Engelbrektsturen igen då. Cykeln och jag är i startfållan och nu står det inte på förrän det bär av.

Men för att vara startklar fick jag hjälp av Ally som såg till att allt blev som det skulle.

Nu har starten gått. Jag hoppas klara tre timmar. Förra året hade jag 3.13.20

Efter 35 km fick jag ny dricka av Johan. Då är vi i Klackberg.

Nu rullar jag i mål. Tiden blev 3.13.29 vilket är nio sekunder mer än förra året. Trots det är jag nöjd med dagens körning. Var riktigt trött när jag kom i mål så jag får hoppas ett år till på att klara tre timmar.

En medalj fick jag som bevis på genomfört lopp.

Av SimmaCyklaSpring - 15 juni 2019 20:54

Här sitter jag och förbereder mig för min tolfte Vätternrunda. Klockan är halv fyra på morgonen och jag skall starta om en timme.

Nu är jag vid starten och det är snart dags att gå in i startfållan det snart är dags för start. Hur det skall gå har jag inte funderat så mycket på. Det är så mycket som spelar in.

Gick ju fantastiskt bra det här. I mål på 9.23 vilket var en rejäl putsning mot 9.41 som jag hade 2011. Ända sedan dess har jag ju tänkt att det skulle vara skoj att klara 9.30 och i dag var det tydligen min dag. Har aldrig varit så lite trött under loppet som jag vara i dag. En riktig kanondag i sadeln. Hoppas det kommer fler sådana.

Av SimmaCyklaSpring - 11 maj 2019 21:08

Cykeln på taket och dags för avfärd för nu skall jag ta mig an Billingeracet i Skövde.

Passade på att hämta ut nummerlappen redan i går så är det gjort till tävlingsdagen.

Cykeln redo.

Jag gör mig redo.

Starten har gått och här kommer eliten med Emil Lindgren i svenska mästartröjan.

Olle och Lena var med och supportade mig. När starten hade gått hade de två timmar att fördriva innan det var dags för mig att varva uppe på Billingen. De hann med att ta en fika under tiden.

Ute efter banan. Foto cykelkanalen.se

Fyra timmar, arton minuter och fyra sekunder efter starten rullar jag här i mål.

Nöjd över att ta mig i mål och med medalj på bröstet funderar jag redan om jag inte borde vara med nästa år igen. Vi får se hur det blir med den saken. Nu skall min MTB få vila fem veckor. Nu skall racern fram för nu är det Vätternrundan som är nästa prövning.