Alla inlägg under juni 2011

Av SimmaCyklaSpring - 29 juni 2011 22:17

När det var dags för Dalacupens andra tävling var det så man fundera om man skulle vara med eller ej. Det var 28 grader varmt när jag for hemifrån så det kändes jobbigt att tänka på att man skulle simma, cykla o springa.

  Här är jag o Johan på väg med grejerna för att ge oss i kast med dagens övningar.

  Sådär, våtdräkterna är på och det är bara att gilla läget.


  Strax före start, vilket underbart ställe att ha en tävling på.


  Johan har klarat av 300 m simning och är nu på väg till växlingen för att ge sig ut på cyklingen.


  Här är jag på väg ut på cyklingens 11 km, lite trångt i början bland triathleter o bilister.


  Sådär, Johan har cyklat färdigt och skall nu byta om för löpning tre km.


  Maria på väg ut på löpningen.


  Johan i full fart i motlutet.


  Maria strax före målgång.


  Johan närmar sig också målet.


  Sådär, nu ser även jag slutet för dagens övningar.


  Nöjda o belåtna pustar vi ut efter dagens strapatser.


Nästa triathlon blir i Säter den 7 juli. Välkomna dit, som deltagare eller åskådare.

Tjingeling tjingeling, simmacyklaspring.

Av SimmaCyklaSpring - 28 juni 2011 08:29

Här kommer ett till tips på ett bra träningsmål så här under sommaren ;

http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_382006/cf_87178/Gustafs2011inbj.PDF


DM i halvmarathon i Gustavs den 27e Augusti !

Själv ska jag dock köra Halv Ironman i Sala den 28e så jag kommer inte ... men jag ska dit och hejjja på er !

TJINGELING !

Av SimmaCyklaSpring - 27 juni 2011 21:12

Ett simpass blev ikväll avklarat i Långsjön. Det är ju dags för triathlon på onsdag och då gäller det att slipa formen. Johan o jag ligger i hårdträning nu inför utmaningen i Säter.

  Johan vilar ut efter simningen.


  Puh vad drygt, tur att det inte är kallt i alla fall.


Ikväll tog vi hjälp av Maria och hennes en kompis från Borlänge som lystrar till namnet Ulrika. Efter lite instruktioner och en vända på ca 50 meter så satte tjejerna av mot andra änden av sjön. Jag vet inte om instruktionerna var ofullständiga eller vad det var för fel.

  Maria o Ulrika är tillbaka efter att ha korsat Långsjön.


Dom bara försvann i horisonten och var inte tillbaks förrän det gått bortåt en timme. Under den tiden hade Johan och jag tagit några vändor, inte alltför långt ut, dock tillräckligt för att bli rejält trött. Misstänker att vi samm bortåt 1500 meter totalt. Tjejerna samm nog drygt 3000 meter.

  Sådär, nu är vi återsamlade och det är bara att göra sig klar för hemfärd.


 Nu är det bara att vila till på onsdag. Återkommer förmodligen med en rapport då.

Tjingeling tjingeling, simma cykla spring.

Kalle.

Av SimmaCyklaSpring - 26 juni 2011 20:26

Mellan alla hårda pass vi kör vi konditionsidrottare kommer här ett förslag på alternativ träning. Men ta det försiktigt, luta er bakåt, spänn fast säkerhetsbätet och kör. Eller vi kanske nöjer oss att kolla in filmen. Klicka på länken så får ni se något utöver det vanliga vad man kan göra med en racercykel.

http://www.youtube.com/watch?v=5z1fSpZNXhU&feature=youtu.be

Tjingeling, Kalle.


Av SimmaCyklaSpring - 24 juni 2011 10:17

Onsdagens löppass var det sista inplanerade gemensamma passet fram till onsdag 17 augusti, uppehållet gäller även lördagslöpningarna. Det innebär inte att vi ligger på latsidan. Nej vi tränar väl mer än någonsin nu när det är varmt o härligt, nåja, lite regn o härligt är det ju också ibland. Håll koll på bloggen, den kommer att uppdateras regelbundet eller kanske snarare oregelbundet, men hur som helst.


Onsdag 29 juni.

Redan nu på onsdagen 29 juni är det triathlonträning vid Långsjön i Romme. Kom dit och var med. Maria lockade mig o Johan att vara med i Falun för några veckor sedan och det var kanonskoj, jag lovar. Så tveka inte som jag har gjort i många år, utan kom och var med. Lägger in länken här så kan ni kolla lite vad det handlar om.

http://www.dalacupen.se/taevlingar/

 Här ser vi Johan o mig när vi byter om till cykling efter att simningen är avklarad. Det är från vår första triathlonträning som var i Falun för några veckor sedan.

Anmälan till Lidingöloppet o Halvmaran i Stockholm. 

Det är dags att tänka på att anmäla sig till höstens lopp. Efter vissa datum förändras ju priset på anmälningsavgiften. Kolla in på länkarna ifall ni vill vara med. http://www.stockholmhalvmarathon.se/start/

http://www.lidingoloppet.se/sv/

Säter Triathlon

Lägger även in länken till Säter Triathlon som går av stapeln den 16 juli. Bara att anmäla sig för den som vill vara med. Ju fler ju roligare. Själv är jag sedan länge anmäld till Utmaningen vilket blir tävlingspremiär för min del vad det gäller Triathlon. http://www.sater-triathlon.com/

Tjingeling, och glad midsommar på er allihop.

Kalle/


 


 

Av SimmaCyklaSpring - 22 juni 2011 20:43

Nu när Vätternrundan är avklarad var det dags för onsdagslöpning igen under Marias ledning. I sedvanlig ordning började vi med lugn löpning som uppvärmning varefter det blev några löpskolningsövningar.


  Här ser vi Maria i täten tätt följd av Johan, Frida o Jessica. Vi drog iväg på stigar ute på Skönviksområdet. Härligt med lite stiglöpning.


  Efter lite ytterligare instruktioner av Maria så bar det av på ett par rundor till. Vi var riktigt trötta när Maria var klar med oss. Men nej, hon hade mer på gång. Bara att bita ihop igen.


  Maria kommenderade skor o strumpor av, sedan blev det likt Abebe Bikila (barfotalöparen från Etiopien som vann OS-guld 1960 på marathon i Rom på tiden 2.15.16) att springa barfota i gräset på fotbollsplan några varv. Det var riktigt härligt, barfota har man ju inte sprungit sen man var barn. Säkerligen riktigt nyttigt också, alla muskler i fötterna sätts ju i arbete till skillnad mot när man springer i löparskor med tjocka sulor. Sedan var det dags för sådana där övningar igen som man liksom inte kan beskriva i text, eller som Frida sa, tänk om någon skulle se oss nu, då skulle dom nog undra vad vi höll på med. Ja, så var det nog. Min egen undran är, undrar om man kan gå imorgon efter dessa övningar.

Tjingeling tjingeling, simma cykla spring.

Av SimmaCyklaSpring - 20 juni 2011 20:52

VEM VILL SPRINGA NU PÅ ONSDAG ???

- på temat avsluta starkt .....


Skriv här i kommentarsfältet om du kommer !


Detta blir sista gången som jag agerar löpcoach före ett sommaruppehåll då jag behöver ledigt för diverse triathlon och cykelupptåg...

Men misströsta inte .. Jag är åter den 17 / 8

OCH ; Om några vill fortsätta med löpträningen Onsdagar över sommaren så är det ju inget som hindrar det .


PS: För den som vill motionera på midsommarafton i form av löptävling terräng så vill jag tipsa om Orsakajtn i Orsa ..... 6 , 12 eller 24 kilometer.

Jag far dit på morgonen på midsommarafton -så skjuts finns ....


Och sedan på Söndagen ; cykel och fjäll grand prix i Falun !

Kom dit - det är kul att tävla !


TJINGELING !

Av SimmaCyklaSpring - 19 juni 2011 17:44

 Spända inför Vätternrundaäventyret hämtar vi ut nummerlapparna redan på torsdagkväll. Jag har varit orolig sista tiden, känt mig hängig o konstig. Tog ju tvärslut på Siljan runt efter nio mil när man har sju mil kvar. Även förra lördagen körde vi en tur på elva mil och jag hängde inte med någe riktigt bra. Bestämde mig väl inte riktigt förrän två dagar före att jag skulle köra Vätternrundan, tänkte ta det försiktigt, se hur det ser ut runt Vättern o åka på kanske tolv timmar.

 

Uppladdning hos Patrik o Monica.

På fredagkväll blev vi hembjudna till Patrik o Monica Hjalmarsson som sedan ett par år bor i Motala. Det var en himmelsk god pastarätt vi blev bjudna på, med grönsaker o bröd o allt som tänkas kan. Tusen tack för denna magiska rätt, det måste ha varit den som gjorde att det gick så bra att cykla för både Lisa o mig.

  Kvällen före start, då gör vi en sista koll att allt är bra med cyklarna. När jag monterat ihop dom undrar Lisa om jag skojar med henne, vilket jag inte gjorde. Jag hade nämligen förväxlat våra bakhjul. Men det var ju tur för Lisa konstaterade att jag hade ett jack på däcket. Det var bara att sätta på ett nytt.

   En kort stund före start och vi är beredda för start. Ser ut att bli härligt väder, solen skiner och klockan närmar sig 05.00

    Sådär, sekunder kvar, 05.08 bär det av. Vi är överens om att inte ta sällskap. Lisa som visat sig stark under våren har som sikte att klara tio timmar för första gången. Hon har tidigare kört på 10.14 som bäst. Själv hade jag som sagt inga förhoppningar alls. Kände mig dock väldigt pigg när vi stod där o väntade på att få ge oss av.

 Här har Maria kommit i mål efter att ha kört på 9.25 Det var väl mer som ett längre träningspass för Maria som laddar inför sina triathlontävlingar.

  Jag o Lisa i mål, supernöjda båda två. Lisa körde runt på 9.12 vilket var en förbättring med en timme o två minuter, helt fantastiskt bra. Jag körde runt i min takt o det tog inte mer än 9.41 vilket är femton minuter bättre än vad jag haft tidigare. Trots att det var mitt snabbaste lopp så är det konstigt nog mitt lindrigaste lopp. Konstigt, men så pigg har jag aldrig varit när jag kommit i mål, detta var min sjätte runda och definitivt inte min sista.
 Här sitter vi glada o nöjda innan vi går hemåt för att byta om och vila ut lite.

 Ja just ja, födelsedagskalas, jag fyller visst år idag. Blev uppvaktad med en ny hjälm samt ett mekställ till cykeln. Tydligen är det inte dags att lägga av med cyklandet än. Mitt i tårtätandet ringer Maria, hon klämmer i med en sång till min ära. Jag kan lova att Maria är duktig att sjunga också. Tusen tack Maria. När tårtan var uppäten skulle vi gå ner o se Patrik Hjalmarssons målgång. Han startade sent och trodde han skulle vara i mål kring kl 18.30 Han skulle köra med en niotimmarsgrupp. Dom var snabba så Patrik han i mål innan vi kom dit.

 Här ser vi en nöjd Patrik som kört i mål på tiden 8.33 Fantastiskt bra kört Patrik.

 Här ser vi medaljbordet, det finns särskilda medaljer för varje femårsintervall så när man fått fyra lika får man en med året på, alltså lika många år som man kört. Fem, tio, femton osv.

 Eftersom jag körde för sjätte året fick jag en sådan här. Håller jag ut fyra år till får jag en som det står tio på. Nog tror jag att jag vill ha en sådan.

  När jag tog fram cykeln för vi skulle packa om innan vi for hem så visade det sig att jag hade fått punka. Vilken tur man kan ha. Klarade trettio mil på cykeln. Sen får jag punka. Ingen liten punka heller, slangen var uppsliten en rejäl bit. Ja man skall ha lite tur ibland.

Tjingeling tjingeling, SimmaCyklaSpring

Kalle S.


Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards