Alla inlägg under juni 2013

Av SimmaCyklaSpring - 26 juni 2013 19:27

Nu på lördag, den 29 juni alltså, bjuder Ann o Ingemar upp till en löptur. Samling hemma hos dem i Knutsbo kl 08.50 för en tur på ca 14-15 km med start kl 09.00


Slut upp för en fin sommartur och lägg en kommentar om du vill vara med!

Av SimmaCyklaSpring - 19 juni 2013 21:00

Idag blev det äntligen en liten Triathlonpremiär för en av våra simmacyklaspringare. Det var Johan som ställde upp när det var dags för tredje serietävlingen av Dalacupen. Vid Långsjön i Romme var tävlingscentrum beläget. Uppskattningsvis var det ett trettiotal tävlande och ungefär lika många åskådare. Men nu kör vi lite bilder. Det är väl de alla väntar på.


Först är det lite sedvanlig information till alla deltagare om vilka regler som gäller, alla lyssnar men vissa verkade inte förstå. En av de enklaste reglerna att förstå borde vara at det inte är tillåtet att "ligga på rulle" alltså att man inte får ligga nära bakom framförvarande cyklist. Men rapporter kom att några ändå hjälpte varandra. Lite trist kan tyckas.


Sådär, nu är det nära start och alla är på väg ner i det varma vattnet. Nåja så varmt var det inte men med våtdräkt så går det bra. 


Nu har starten gått och samtliga ger sig iväg för att simma 300 m.


Johan har summit klart och nu åker våtdräkten av och cykelskor och hjälm skall på. 


Johan är snabbt uppe i sadeln och ger sig iväg på elva km.


Nu är det bara tre km löpning som återstår och det klarade Johan galant. Ett fint tillfälle att träna Triathlon är att vara med på dessa små, vi kan väl kalla det för tävling men på ett väldigt enkelt sätt. Alla går dock in för uppgiften på största allvar. 

I skrivande stund finns inga resultat att tillgå, men den som vill veta resultat eller läsa lite mer om kommande tävlingar kan klicka på länken härunder.

http://www.dalacupen.se/sv


Det var allt för ikväll, tack o hej.

Av SimmaCyklaSpring - 16 juni 2013 18:45

Ja då är man äntligen i mål igen, känns nästan lite vemodigt. Inte för att det gick dåligt, för det gjorde det inte. Nej snarare för att det är över, något som man sett fram mot så länge. Men nu är det ju bara att börja om och att längta till nästa års Vätternrunda. För nog tror jag det blir några till.


Lördag morgon, snart start. Jag skall starta 04.58 och har precis kommit ner till startområdet då vi träffar Pelle och Kristina från Torshälla, två trevliga personer som vi träffat flera gånger på våra cykelresor på Mallorca. Pelle skall starta 05.04


Den här lappen med tider hade jag satt på ramen. Detta var åttonde gången jag skulle köra Vätternrundan. För mig som motionär har jag haft målsättning att klara tio timmar. Innan detta lopp hade jag klarat tio timmar tre gånger så nu spände jag bågen lite högre. 9.30 skall kanske inte vara helt omöjligt. Jag hade skrivit ut lite tänkta tider vid de fem tidkontrollerna med en sluttid på 9.30 Hur skulle det gå var frågan.


Två minuter till start och jag står i startfållan. 70 cyklister skickas iväg varannan minut hela natten.


Vid starten var det blåsigt värre sydvästlig vind på sex sekundmeter vilket innebär att när man åker neråt Jönköping så har man sidvind motvind mest hela tiden. Det går dock bra och kullerstenarna i Gränna passeras och även deras tidkontroll redan efter 2.23 vilket är sju minuter före mitt tidschema. Hur skall det gå, har jag gått ut för hårt måntro.


Fortsätter mot Jönköping och solen börjar värma, efter Kaxholmen då ca åtta mil är körda är det en rejäl uppförsbacke, jag stannar på toppen av backen och tar av mig armvärmarna samt även den tunna mössan jag har på mig. Ett snabbt stopp och så iväg igen. På ramen har jag 4.00 vid Bankeryd och jag passerar på 3.51 Känns bra så långt.


Skapligt pigg paserar jag Hjo efter 5.26 vilket är 4 minuter under schemat. Milen går fortfarande på 18-19 minuter och allt känns förvånansvärt bra. Frågan som börjar snurra i huvudet är, hur länge orkar jag i denna fart. Kör dock på och paserar även Aspa hela sex minuter under mitt schema. 


Här brukar jag vara riktigt trött tänker jag när jag paserar mil nr 22, 23 o 24. Idag känner jag mig dock stark även om de sista milen gått på ca 20 minuter. Men så när man helt har glömt bort vilken sidvind motvind jag hade på vägen ner mot Jönköping svänger man höger när man kommer ut på stora vägen vid lilla Hammarsundet. Aj aj aj, det var som att köra in i en vägg, mer behövdes inte, nu blev det mil som gick på ca 25 minuter och jag inser att 9.30 kan bli svårt att klara men jag ger inte upp hoppet. Börjar dock få ont i magen och överväger om jag skall stanna någonstans väl medveten om att min tidplan förmodligen kommer att spricka, men i detta läge kanske det ändå vore det bästa alternativet. Efter stora Hammarsundet finns en kontroll men varken jag eller cykeln vill in där, jag tar en rövare och fortsätter. Vet att det finns en kontroll även i Medevi om det skulle knipa. 


Medevi skall paseras på 8.45 om jag skall ha en chans att klara 9.30 och faktum är att jag är vid kontrollen i Medevi precis 8.45 Men nu var jag bara tvungen att svänga in i depån och uppsöka en BajaMaja och under tiden vid detta stopp gick chansen att klar 9.30 helt upp i rök. Men jag hade som sagt inget val. Det vet nog alla att jag stannar inte om jag inte behöver när jag har två mil kvar av 30. Men jag var så trött också så jag insåg att 45 minuter var för optimistiskt.





Det tog hela 51 minuter från sista kontrollen till mål. Jag rullade alltså i mål efter 9.43 Men det var väl bra, då kan jag ju ha samma målsättning ett år till. Lite mer träning och om allt stämmer så skall jag nog kunna få till det. Vi får se.


Nämnas kan också att jag förra året körde Halvvättern på 4.40 och Vätternrundan på 9.42 vilket blir 45 mil på 14.22 I år tog Halvvättern 4.39 och Vätternrundan 9.43 vilket blir 45 mil på, ja just det, 14.22 Det är väl ganska otroligt hur det kan bli. 


På väg hem, efter att ha sovit över i Motala så for vi in i vackra Norberg, för att göra vadå måntro?


Just det, ta en fika på Elsa Anderssons konditori.


Tack o hej så länge!


Av SimmaCyklaSpring - 14 juni 2013 08:59

Nu är vi på plats i Motala och det närmar sig start. Visserligen har jag skjutit på den några timmar men det är ändå inte så långt kvar. Blev tilldelad en starttid på 02.24 vilket jag inte tycker var så bra. Nu har jag varit och hämtat ut min nummerlapp och passade då på att ändra starttid så nu blir det 04.58 vilket känns mycket bättre. Idag blir det mest att ta det lugnt, käka och dricka lite mer än vanligt, gå ner på torget och bara insupa stämningen som så sakta byggs upp nu inför första start. Det är härligt, fler av simmacyklaspringgänget borde ta chansen att vara med här nere någon gång, jag tror inte ni skulle ångra er. I år är det förutom jag då, även Rebecka och Johanna som får försvara simmacyklaspringfärgerna, vad det nu är för färg, men det kommer nog att gå bra.


 

Vi syns o hörs, kör hårt så länge, det kommer jag att göra. Återkommer med en rapport efter målgång när det nu blir, och när jag återhämtat mig.
Av SimmaCyklaSpring - 11 juni 2013 21:17

Det blir ingen ledarledd onsdagsträning denna vecka. Det är vätternrunda uppladdning, jobb, skolavslutningar, många som har fullt upp denna vecka.

Men om det är någon som har tid och lust att hålla i passet så är det bara att skriva en kommentar så kan ni köra iaf!


Vi ses!!


Av SimmaCyklaSpring - 10 juni 2013 06:30

Jajamen, vätternäventyret är påbörjat för åttonde gången. Här är vi precis i färd med att fara ner till Motala.


Torsdagkväll och uppladdningen har börjat. Solen har precis gått ner och det är snart dags att sova.


När vi ska ut på torget och hämta våra nummerlappar står självaste Patrik Hjalmarsson där och agerar välkomstkommitté för en stund. Patrik som numer bor i Motala.


Förutom att hämta våra nummerlappar passade vi på att köpa nya däck och slang till våra cyklar.


Lördagmorgon och Lena rullar iväg när starten har gått för hennes femte Tjejvättern.


3.37 senare rullade Lena i mål vilket var en förbättring med sex minuter från förra året vilket då var det snabbaste hon hade åkt. Lite retfullt var att hon blev stående i några minuter på grund av en broöppning. Riktigt retfullt är det när det bara var 350 m kvar till mål. 


Det är inte alla som, bara för att de bor i cykelstaden Motala cyklar speciellt ofta. Ägaren till denna cykel verkar ha annat för sig.


Nu har Lisa och Johan anslutit och det är dags att kolla igenom mässtältet en gång till, Här är det Lena o Lisa som funderar på vad dom eventuellt skulle behöva.


Johan visste vad han behövde, ett par nya sportglasögon.


Äntligen söndagmorgon och Johan, Lisa o jag ses här några minuter före start i det härliga vädret som det ser ut att bli.


Nu är vi i startfållan så nu är det bara sekunder kvar.


Nu är vi samlade vid målet igen. Denna gång tog det 4.39 vilket var en minut snabbare för Lisa och mig jämfört med förra året samt det snabbaste vi har kört. Vi höll ihop hela vägen och allt gick bra. Johan körde för första gången så han får vänta till nästa år för att sätta nytt personbästa.


För min del gäller det att ladda om till nästa helg då det är dags för Vätternrundan. Om detta lär jag väl återkomma vad det lider. Vi synes o höres. Tack o hej så länge.


Av SimmaCyklaSpring - 6 juni 2013 10:00

Då är det dags för veckans långpass igen. Denna gång är det samling hemma hos Ingemar och Ann. Dom har planerat en tur på ca 15 km. 


Samling som vanligt kl 8:50 hemma hos dom.


För att hitta hem till Ingemar och Ann så åker man söderut från Säter och tar vänster i smedsrondellen och åker mot St Skedvi. När man kommer till Knutsbo, ca 1,5-2 km från rondellen bor dom i ett rött hus på vänster sida, syns tydligt från vägen. Man brukar kunna se deras silverfärgade volvo som står parkerad i deras carport. 


Kom ihåg att ha vätska med er nu när det börjar bli varmt så ni inte får vätskebrist!


Lämna en kommentar om ni kommer, och ni som inte kommer kan också skriva om ni vill! Alltid kul med kommentarer:) 


Vi ses!

 

Av SimmaCyklaSpring - 5 juni 2013 22:17

Ikväll var det Sara som ledde uppvärmingen, efter ett visst antal övningar var alla uppvärmda och redo att köra intervaller. Peter tyckte det var dags för 800 m och 400 m. Upplägget var att först köra 6 st 800 m intervaller med 2 min vila emellan och sen efter det var det dags för 4 st 400 m intervaller med 1 min vila. Det blev ett riktigt jobbigt pass, så alla var mer än nöjda med kvällens träning.


Sara, Pär, Ann och på knä är Bachir och sen Peter bakom kameran. 


 

Här fightas Bachir och Pär om vem som är starkast på sista intervallen och tätt bakom kämpar Ann.


Vilken härlig försommarkväll, sol och lagomt varmt!!


Hoppas vi ses på lördag!



Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards