Alla inlägg under december 2022

Av SimmaCyklaSpring - 11 december 2022 19:22

Kallt som tusan ute så det blev att baka lite saffransbröd på förmiddagen. Jäsning på gång.


Tjusigt tjusigt om jag får säga det själv.


Sedan var det väl tusan om de inte skulle provsmakas också. Jodå, de fick gott betyg av både stora och små.


Vågade mig på ett litet pass på trainern också. Blev fyra stycken sjuminutersintervaller. Alltid något.



Av SimmaCyklaSpring - 10 december 2022 15:29

Började med vörtbrödet som jag gräddar i gjutjärnsform för första gången.


Efter 70 minuter på 210 grader kollar jag temperaturen på brödet som blivit 98 grader. Det fick räcka och brödet ser bra ut.


Då åkte två vörtbröd i folieform in i ugnen. Efter 85 minuter blir de färdiga.


Jajamen, då är julen räddad vad det gäller vörtbröd.


Sedan var det bara att fortsätta med vanliga småbröd. 64 stycken blev det och nu är klockan så mycket så det är bara att bänka sig framför TV o kolla på Timrå-Leksand i ishockey.   

Av SimmaCyklaSpring - 9 december 2022 16:42

Blev förkyld efter fredagens cykling så nu har jag tagit det lugnt en vecka igen. Nu får det bli lite bakning istället. Har satt igång en surdeg som skall bli några vörtlimpor. Nu får den vila ett par timmar innan jag knådar in salt och smör.


Salt och smör skall snart i degen. Sedan skall även lite blötlagda russin försiktigt in i degen.


Brukar göra tre vörtlimpor på vardera 1,1 kg i aluminiumformar. Nu har jag klätt en av formarna med papper för att jag tänkte för första gången testa att grädda ett av bröden i en gjutjärnsform. Då behövs det ett papper för att kunna lyfta över degen till gjutjärnnsformen.


Sådär får det bli. Jag tog 800 gram i den pappklädda formen för min gjutjärnsform är inte så stor. Nu skall de få kalljäsa till imorgon då det blir gräddning.


Satte även igång en deg som förhoppningsvis blir 48 småbröd imorgon. Den skall vändas en gång till innan den i lugn och ro får jäsa till imorgon. Hur det går med gräddningen får vi se.


För övrigt är det så mycket elände i världen så man blir alldeles matt. Inte nog med rysslands krig i Ukraina. Nej, nu har det även varit ett försök till statskupp i Tyskland som lyckligtvis avstyrdes med hjälp av 3000 poliser. Dessutom har det i svensk domstol slagits fast att Metall gjorde fel som uteslöt en politiskt aktiv sverigedemokrat ur Metall. Det är bara att hoppas att Metall överklagar till HD för det vore ju märkligt om en förening inte skall få bestämma vilka personer som skall tillåtas vara medlemmar. Om inte det räcker såg jag att SD fortfarande inte kan smälta att deras partiordförande inte är bjuden på Nobelfesten. Läste att SD nu vill förbjuda Nobelstiftelsen att hyra Stockholms stadshus där festen årligen hålls. Jojo, så går det när man röstar på ett rasistiskt och odemokratiskt parti. Hoppas folk nu lär sig och ser vilka följdena kan bli om man låter ett sådan parti få för mycket inflytande.



Av SimmaCyklaSpring - 2 december 2022 13:35

I måndags blev det en runda med Steven. Efter att ha rundat Vikmanshyttan tar vi en liten drickapaus mellan Lerviken och Dalkarlsnäs. 32 km blev det denna gång.


Häromdagen blev julbaket klart. Struvor stod på dagordningen. Men det är långt till jul så det är väl inte otroligt att det blir något mer. Inte för att jag behöver, men det är ju skoj att baka.Här doppar jag struvjärnet i smeten.


Sedan ner med järnet i den 180 grader varma kokosfettet. Ett par minuter så är det klart.


Sedan är det bara att pilla lite så att kakan lossnar, utan att bränna sig. Gnugga runt i lite strösocker så är det klart.


Efter en och en halv timme så hade jag 40 fina struvor. Blir fint till jul.


Idag skulle det bli en tur med Steven igen och när han kom hem till mig hade Bengt hakat på. Vi for iväg runt Ljustern och mot Nisshyttan. Vi passerade även Nyhyttan och Turbo innan vi for över holmboberget hemöver. Jag blev så slut så här tar vi en vilopaus. Jag orkade inte fotografera något idag men det fixade Steven. Här står jag och Bengt och pustar ut lite. Hela 42 km blev det idag. Det räckte bra för mig.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards