Alla inlägg under augusti 2020

Av SimmaCyklaSpring - 27 augusti 2020 07:12

Visade häromdagen att jag gjorde en deg. Nu har den legat i kylen i två nätter så nu är det färdiggräddat. Här är den första. Den verkar bli bra.


När den första såg bra ut körde jag två i taget på de andra för att spara tid.


Nu har den första hunnit svalna så det går an att provsmaka.


En kopp kaffe i solskenet med en nygräddad macka med ost. Riktigt bra vill jag lova. Brödet är bakat på vetemjöl från Saltåkvarn samt fullkornsdinkel från Warbro kvarn. Ekologist och stenmalet. 


Grannens katt kom och gjorde mig sällskap.


Kör så det ryker. Börjar gräddningen på 260 grader och sänker till 230. Efter 40 minuter har jag då en innertemeratur på 98 grader. Då är de enligt min mening färdiga.


Ja, det blev ju sju fina bröd det här. Nu klarar vi oss ett tag igen. Nu är det bara att ut i trädgården och fixa lite. Finns alltid lite att göra. Tack och lov, skulle ju bli trist annars.


När Erik arbetat klart för dagen skulle vi ta en aktiv vilorunda. Då tyckte Erik att det var dags för mig att hjälpa till med dragjobbet. Så fick det bli. Vi far nu genom Västerby efter att ha varit i Hedemora.


Känns att vi är i slutet på augusti. Börjar bli lite kyligt när solen försvinner på kvällarna.


Med rätt farthållning och vindjacka på så gick det ändå riktigt bra. Men nu står det inte på förrän det blir långbent också.

Av SimmaCyklaSpring - 25 augusti 2020 19:29

Igår kom Ally på besök. Hon hade cykeln med sig och ville ut på banan. Så fick det bli. Här står vi vid starten av en 600 m lång bana. Nu blir det åka av.


Full fart på Ally och morfar i skogen.


Bitvis går det ganska sakta vilket blir bra balansträning för mig.


Efter tre varv var vi fikasugna. Det var tur att mormor var med så blev den saken avklarad. Sedan blev det full fart ett tag till. När vi kom hem satte jag igång en matbrödsdeg.


När degen var igångsatt hade Erik jobbat klart för dagen och vi drog ut på en cykelrunda. Han drog riktigt hårt och kollar här så jag är med.


Jodå jag var med men han höll igen lite så jag hann ta några bilder.


När vi kom hem efter några timmar var det bara att ta hand om degen. Degen är nu uppdelad i sju bitar och skall snart ner i jäskorgarna.


Efter ytterligare några timmar skall de välförpackade degarna in i kylen för närapå två dygns kalljäsning.


Tisdagmorgon och jag drar iväg till Gustafs på MTB för att göra Lisa och Inez sällskap på en tur.


Här kommer Lisa med Inez på släp. Inez somnade så fort vi lämnade gården i Gustafs. Nu passerar vi Dalälven i Torsång.


Innan vi var hemma igen hade vi även farit förbi Milsbo. Inez sov hela rundan men vaknade en halv minut efter att vi kommit hem.


Sedan blev det eftermiddag och Erik och jag tog vår sedvanliga tur. Denna gång fick vi sällskap av Patrik och nu sitter vi hos Handlarn i Husby och tar en kaffe i solskenet.


Efter att kört en vända till är vi åter i Husby men nu på väg hem.


Patrik och jag har det bra på rulle.


Full fart hemåt i solskenet. 64 km körde vi idag på två timmar drygt. Så nu börjar det bli full fart på våra rundor.


Av SimmaCyklaSpring - 23 augusti 2020 20:53

Började veckan med att sätta igång tre degar. Basen är som vanligt vetemjöl men jag har spetsat dem med lite olika sorter. Skoj att testa lite.


Innan de skall in i kylen för två dygns jäsning hann jag göra lite Upplandsbröd, en av mina favoritkakor med rostade hasselnötter i, smaskens smaskens.


Tisdagen kom och med den en cykeltur med Erik. 


Då var det onsdag och dags för gräddning. Några med ägg och sesamfrön på och några utan. Drygt 60 stycken blev det då degarna inte var så stora. Goda blev de allihop trots att det är lite olika mjölsorter. Bara att använda fantasin och våga testa.


Onsdag kväll och Erik har jobbat klart för dagen så då blir det en cykeltur igen. Denna gång till Torsång för ovanlighetens skull.


Torsdag förmiddag och Lisa skulle ut och testa sin nya cykel samt ta med lilla Inez på en tur. Jag hängde med och här är vi efter Dalälven på väg mot Torsång. Vi passerade även Stora Tuna och Romme innan vi var hemma i Gustafs igen.


Blev en fin tur med Inez i vagnen. Hon sov nästan hela vägen men nu är hon vaken igen och säger hejdå till morfar innan jag fortsätter hem till Säter.


När Erik skulle ta en kvällstur kunde jag inte låta bli att hänga på. Det blev som det brukar bli, Husby och Hedemora.


Innan vi var hemma började det att skymma och då ser man att mina baklysen gör nytta. Den övre är till och med en radarvarnare som gör att jag blir uppmärksam när något bakomvarande fordon närmar sig.


Lördag och som vanligt skall Erik o jag ut på en tur på racer. Lena har gjort sig klar för en tur på sin MTB.


Efter 42 km var vi i Stjärnsund vid kiosken mitt i byn och där fick det bli kanelbulle och kaffe.


Strålande fint väder hela vägen hem.


Idag skulle vi ta en lugn runda. Det regnade på eftermiddagen men när klockan var fem drog vi iväg. Efter en timme kom regnet så vi stannade och drog på oss våra vindjackor.


Trots regnet så har jag det bra på Eriks rulle. När vi sedan kom till Fäggeby hade det precis slutat regna när Erik fick bakhjulspunka. Bara att byta slang. När vi sedan satt tillbaka hjulet började det regna igen så även sista halvtimmen blev i regn. Men vi har trots allt klarat oss bra från regn i sommar och detta var första punkan. Ja så kan en helt vanlig vecka se ut när man är pensionär. Föresten, hela 51 mil blev det på cykel denna vecka. Nu är det bara att ladda för en ny fin vecka.

Av SimmaCyklaSpring - 15 augusti 2020 15:31

Har under veckan tagit mig för att satt på nya kedjor på Lenas, samt en av mina MTB. Lite lättare arbeten kan man ju ta sig tid att fixa när man är pensionär.


Men här är vi som vi brukar Erik och jag, Erik sköter dragjobbet och jag sköter fotograferandet.


När vi kommer till Husby passar det alltid bra med en paus. Erik justerar spurtklossen under tiden vi tar en,


Kaffekask. Sen iväg igen.


Fint i Husby.


En dag blev det en tur med Lena på MTB igen. Här på väg mot Mårtensgård.


Vi hamnade så småningom på fiket i Gustafs och passar på att gotta oss med ett bakverk innehållande rabarber. Gott gott. Hela 39 km blev det innan vi var hemma igen.


Igårkväll skulle det grillas lite, i väntan på att kolen skulle bli bra såg det för en kort stund ut på detta vis på himlen.


Idag skulle Cykelvasan ha gått av stapeln om allt vore som vanligt. Nu är det inte så men för det skall min fina MTB inte behöva stå oanvänd. Erik och jag står här beredda för en riktig långrunda. Han på racer och jag på MTB. För att ha nytta av Erik även idag höll jag mig så nära honom som möjligt. Blev alltså en asfaltsrunda för hela slanten. Hela 116 km blev det innan vi var hemma igen.

https://www.youtube.com/watch?v=2ArQS5OeEiw

Länken ovan är en länk från Hemmavasan.

Av SimmaCyklaSpring - 10 augusti 2020 16:49

Då jag kör slanglöst på min Scott behövs det fyllas på lite tätningsmedel emellanåt. Nu var det bakhjulet som inte höll tätt och istället för att besvära cykelhandlaren tänkte jag göra ett försök att för första gången fixa det själv. Trodde inte det skulle gå utan tryckluft men blev informerad att det skulle det visst. Värt att prova. Petade löss däcket på ca två dm och hällde i en skvätt. Pumpade sedan och höll tummarna.


Tja, efter en timme verkar det fortfarande vara tryck i däcket så då blev det en liten provtur.


Lena hakade på och vi for via Solvarbo till Gustafs.


Nu är vi i Gustafs och Lena kör full gas.



Bäst att stoppa undan kameran och hänga på. Två timmar var vi ute och på den tiden hann vi hela 36 km. Och ja, jag tror banne mig att all luft var kvar i bakdäcket när jag kom hem.


Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2020 18:39

Satte igång en deg för två dagar sedan som jag tog fram ur kylskåpet i morse.


Efter ett tag såg det ut på detta vis. Fast hela fyra plåtar.


Efter ytterligare 25 min på 275 grader var första plåten klar. 


På eftermiddagen tog jag och Erik en cykeltur mot smedjebacken. Efter 30 km gick växelvajern till kassetten av och hux flux hade jag bara två växlar att köra på. Växel nr 10 och nr 20. Vi kämpade dock vidare.


Nu har vi passerat Torsång och är på väg mot Milsbo. Erik drar som vanligt.


105 km blev det innan vi var hemma igen. Då hade vi även passerat Stora Skedvi.

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2020 07:27

Efter att Peter och Steven lite försiktigt gjort mig uppmärksam på att jag missat bloggandet ett tag är det hög tid att göra ett inlägg igen. Här är jag för ovanlighetens skull denna sommar på min MTB igen. 


Det blev en av mina favoritrundor när det gäller MTB. Aspnäs-Björnbo-Nisshyttan. Jag tycker det är så fint, nu är jag alldeles strax framme vid Gruvsjön.


Sedan gick det bara ett par dagar så blev det en till MTB-tur, nu tillsammans med Lisa. Vi har passerat Grängshammar och är nu vid Skenshyttenäs, ett annat av mina favoritställen.


Visst är det tjusigt i bygden. Bara att ta sig ut och se sig omkring i vår vackra omgivning.


Sådär, ordningen återställd tycker Erik. Nu är vi ute på en racertur igen och har stannat i Stjärnsund för en liten fika.


Efter fikastoppet gjorde vi en runda mot Torsåker och ner på väg 68, den rundan blev ca 50 km och vi passerar nu Stjärnsund för andra gången idag. Innan vi var hemma hade vi fått ihop hela 129 km.


Det är inte bara cykling på schemat. Har ju en trädgård att sköta om också med blommor och fruktträd.


Dags för en MTB-tur igen. Denna gång passar jag på att testa min heldämpade Scott. Det är ju synd om den står oanvänd hela sommaren bara för att alla tävlingar är inställda.


Ja nu börjar jag komma ikapp igen med bloggandet då det här är en bild från gårdagens tur som åter bar av till Stjärnsund.


Erik agerar i vanlig ordning draglok. Det blev hela 80 km i 29 graders värme. Svettigt värre. Nu är det väl bäst jag sköter bloggandet framöver så jag slipper få synpunkter på det. Tack o hej så länge.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards