Alla inlägg under juli 2020

Av SimmaCyklaSpring - 27 juli 2020 20:26

Idag var det dags för aktiv vila och då tyckte Lena att det passade bra att haka på.


Erik tyckte detsamma så det bar av på våra MTB över åkrarna mot Gustafs.


Härligt väder att vara ute och mysa i.


Efter att ha passerat Gustafs for vi via Dammsjön och hemöver igen. Hela 32 km blev det.

Av SimmaCyklaSpring - 25 juli 2020 20:18

Redan kl 10.00 drog vi iväg idag, Erik och jag. Härligt väder och fina vägar.


Tog ett par bilder redan före Vikmanshyttan, visste att det skulle bli långt idag så bäst att fota medan jag är pigg.


Efter att ha passerat både Avesta och Karbenning är vi nu i Norberg. Det var dock så mycket folk på Elsa Anderssons så vi tänkte strunta i att fika. Men så kom jag på att det finns ju ett till fik i Norberg. 


Första gången jag är in där och det blev inte en besvikelse. Fanns hur mycket som helst att välja på.


Förutom bullar och bakelser fanns det även glass i mängder.


Men det vi fastnade för var ena riktiga mackor med kyckling i, oj vad det satt fint efter nästan åtta mil.


Café Orkidé heter fiket och ligger i stort sett mittemot Elsa Anderssons. Här blir det att fika fler gånger vill jag lova. Innan vi var hemma hade vi hela 14 mil avklarade. Årets längsta runda för min del.

Av SimmaCyklaSpring - 24 juli 2020 08:56

Återigen sitter vi hos Handlarn och tar en kopp kaffe. Måste ta en bild och skicka till Lena så hon vet vart vi är. Garmin fungerar inte för tillfället vilket gör att hon inte kan följa oss via Livetrack. Hon lär dock inte bli överraskad av att vi är i Husby. De flesta turer vi gjort i sommar brukar bli i dessa krokar.


Dalälven i Fäggeby passerar vi nu efter att först ha varit i Hedemora och Husby.


Vi är trötta både Erik och jag efter snart fem mil i blåsväder.


Men det är bara att trampa på. Solen skiner och det är ju bra.


Inte konstigt att vi är trötta när det förutom blåsten också är sådana här uppförsbackar.

Av SimmaCyklaSpring - 23 juli 2020 08:53

Efter ett längre (två dagar) uppehåll på grund av sjukdom (kristallsjuka) gör jag ett litet försök att sätta mig på cykeln igen. Kristallsjuka är verkligen ingen skoj att råka ut för. Hoppas kristallerna hamnar rätt snart igen för jag är fortfarande lite yr. Hur som, här står vi Ally och jag efter att ha kört lite på MTB-banorna.


När testet med Ally gick så pass bra vågade jag mig framåt kvällen ut på en liten tur med Erik också. Nu har vi passerat Königshyttan och det är riktigt fina vägar att köra på.


Nu har vi precis lämnat Södra Pershyttan bakom oss och vi gasar på.


Hade tänkt köra en timme men det känns ju bra och vädret är fint så jag hänger väl på så får jag se vad Erik tar vägen.


Efter att vi kört ett segment på fyra km efter Dalälven på tiden 5.21 för Erik och 5.22 för mig vilket resulterade i en första respektive andraplats av 123 registrerade åkare sitter vi nu hos Handlarn i Husby och pstar ut med varsin kaffe.

Av SimmaCyklaSpring - 21 juli 2020 13:52

Blir lite glesare mellan gångerna på bloggen nu i semestertider. Men vi cyklar på Erik och jag och som vanligt är det han som får stå för dragjobbet. Nu passerar vi strax Dalälven i Stora Skedvi på en kortrunda.


Sådär, nu är vi på bron över älven och jag lägger mig strax bakom igen.


Denna dag tog Erik vilodag och jag skall strax ge mig av på en egen liten runda med risk för ruskväder. Lena som anar hur jag brukar köra uppmanar mig att ta det lugnt. Ja själklart, lovar jag innan jag drar.


Men med regnet strilande över mig och vinden i ryggen kunde jag inte hålla igen. For från Vikmanshyttan till Hedemora på 8.02 vilket var en rejäl putsning av mitt tidigare rekord. Det gör att jag hamnade på 8:e plats av 181 på segmentet Jälkarbyn-Hedemora. 5,5 km med en snittfart på 41,1 km i snitthastighet. Efter denna urladdning var det bara att gasa på i regnvädret för att inte bli kall. Är nu i Västerby. Tog sedan sikte på Fäggeby o Arkhyttan innan jag kom hem efter 64 km på 2,04. Första gången jag kört själv med ett snitt över 30.


Återigen en halvkulen runda. Men vädret får inte stoppa oss, gäller att ha rätt kläder, och det har vi. Nu en runda som tar oss till Husby via Stora Skedvi. Det har blivit ett antal sådana nu i sommar. Det är lagoma sexmilarundor.


Men nu skiner solen och vi drar iväg på en långrunda. Vi närmar oss nu Söderbärke på vår väg till Norberg för en fika. För en gångs skull vill Erik ha draghjälp. Bäst han får det om han skall bjuda på fika igen.


Väl framme i Norberg bjöd Erik på både läsk, kaffe och Gammaldags Napoleonbakelse. Innan vi var hemma hade vi avverkat hela 124 km.


Som vanligt måste man ju ha något gott matbröd så här har jag precis hällt upp en liten deg som kalljäst i två dygn i kylskåpet.


Såhär fick det bli denna gång.


I söndags blev det en runda, Fäggeby Hedemora där vi återigen fick ihop 63 km. Det är lagomt med tvåtimmarsturer. Man skall ju hinna annat också. Något jag gilla att ha på filmjölken är,


 ja så här fin om handen blev jag när jag hanterade dagens skörd av,


Blåbär. Efter ett besök på Åsen är årets förbrukning räddad.


Av SimmaCyklaSpring - 11 juli 2020 09:26

Ja här rullar det på. Nu drog vi iväg på en runda utan att veta vart vi skulle. Men nu sitter vi och dricker kaffe i Stjärnsund eftar att först ha varit i Långshyttan.


Erik undrade om vi måste åka samma väg tillbaka, när jag sa att vi kunde åka vidare och så småningom komma till Horndal och vidare över Garpenberg och hem vilket skulle bli ca tio-elva mil tyckte Erik att det lät bra. När vi väl var hemma visade det sig att det blev hela tolv mil.


Förutom cykling har vi hunnit plocka lite jordgubbar. Här är Ally och jag i full färd med att börja.


Nu börjar det bli lite av de goda bären i våra hinkar. Lisa hjälper Ally med hinken. Ser även mormor Lena i plockartagen.


När hinkarna var fulla med jordgubbar for vi till Husby för att spela minigolf. Linn och Olle är hemma och hälsar på och ses närmast kameran. Johan hjälper Ally med klubban och jag o Lena tittar för tillfället på.


Nu är det onsdag och Erik och jag tar en tur på cyklarna igen. Sex mil denna gång via Långshyttan och Husby.


På vandring mot Springkällan i Säterdalens ravinsystem. Lena har tagit täten tätt följd av Ally. Sedan kommer Johan med lilla Inez på ryggen under överinseende av Lisa.


Vi parkerade bilen i Norddalen vilket gjorde att det hela blev en tur på ca fyra km. Fint som bara den är det där.


Äntligen framme, då passade vi på att provsmaka det kalla vattnet.


På vägen tillbaka satt det fint med en fikapaus. Nygräddade maränger som jag gjorde på äggvitan sedan jag gjort vaniljsås av äggulorna, samt lite smarriga bullar som jag gjort tidigare. Gott gott. Vad jag hade vaniljsåsen till. Jo en nyligen tillagad rabarberpaj.


Efter allt kalasande passade det bra med lite cykling igen. Hedemora och Stora Skedvi fick det bli vilket också gav drygt sex mil på träningskontot.


Nu är vi i frukosttagen efter att ha sovit i husvagn en natt hemma på gården. Ally ville så gärna sova i husvagn vilket hon aldrig gjort förut. Det tyckte hon var skoj och ville gör det fler gånger. Men nästa gång skall vi väl se till att fara någonstans innan vi sover. 


Igår skulle vi ta en tur igen och när vi rullar en bit undrade Erik vart vi skulle åka. Tja, sa jag. Skall vi åka till Avesta och ta en kaffe. Det tyckte Erik var en bra idé. Men när vi kom till Avesta visade det sig att Wienerkondiset hade semesterstängt. Vi rullade då fram till en mack och tog en kopp kaffe. Det gick bra det med, men gott kaffebröd blev vi utan. Men det har vi ju gott om hemma.


Efter en kort paus var det bara att trampa hemöver igen då vilket vi gör här. Hela 86 km blev det på strax under tre timmar. Det var nog årets hitintills hårdaste pass för min del. Men det gick bra det med.

Av SimmaCyklaSpring - 2 juli 2020 14:38

Måndagkväll i solen och vi passerar nu Dalälven vid Wiks Bro efter garpenbergsvägen. Erik drar till 99%, enda gången vi ligger bredvid varandra är när jag smyger upp för att ta några bilder. Hela 90 km blev turen innan vi var hemma igen. Då hade vi passerat både Långshyttan och Husby.


En liten surdeg har jag rört ihop så vi får något att äta framöver. Nu skall den jäsa ett dygn eller två. Det är inte så kinkigt när man bakar på surdeg. Ju längre tid det tar ju bättre smakar det. Ingen knådning av deg heller, tiden sköter det hela.


Jag gör mig redo för en ny tur. Lite kyligare så det blir långärmat och knickers för min del.


När vi kom till Husby hade det börjat regna så det passade bra med ett stopp och på med överdraget. Nu blev det inte så farligt så i Hedemora åkte det av igen. 63 nya km in på träningskontot. Går att köra en hel del bara man inte kör för hårt varje gång.


Just ja. Hade ju en liten deg i kylen. Det har minsann hänt lite utan att jag behövt göra ett enda dugg med den. Den jäser så det står härliga till.


Tippar upp den på mjölat bakford. Viker ihop den och vänder den upp och ner. Såhär får den ligga i 45 minuter.


Delar sedan upp den i lämpliga bitar och sedan är det bara att sätta igång att grädda. 25 minuter i 275 grader.


Ja, då ser de ut såhär. Inte så tokigt att ha till frukost.


Nu är det onsdag och vi är på cyklarna igen.


Idag blev det lite hårdare körning vilket var skoj för en gångs skull. Känns som man börjar komma i form efter svackan som var i våras. 62 km på två timmar vilket blev ca 31 i medelhastighet.


I morse fick vi besök av Ally och Johan och då blev det en sväng på Säters MTB-bana.


Ally i full fart. Det här gillar hon.


Efeter en sväng på banan var det gott med en banan. Bra att ha mormor med som bär matsäcken.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards