Alla inlägg under december 2019

Av SimmaCyklaSpring - 29 december 2019 18:11

Julgodiset gick åt med en rasande fart. Lika bra är väl det så nu är det bara att sätta samma fart på träningen om det skall bli några resultat i sommar.


Här har jag laddat upp för vinterträningens första riktiga långpass. Har anmält mig till en 100 km lång tur.


Ta mig tusan, efter tre timmar och elva minuter var hela passet avklarat. Trött blev jag och det vore ju konstigt annars. Känns i alla fall som jag återhämtat mig från senaste förkylningen, nu är det bara att hålla i resten av året, och nästa. Tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 19 december 2019 12:30

Hade väl tänkt att jag var färdig med kakbaket men jag kunde inte låta bli att göra en omgång vaniljkakor. Det är nämligen så att det var min svärfars favoritkakor. 


De blev riktigt bra så jag är säker på att Hugo skulle ha gillat dem även denna gång.


Några lättare träningspass har jag också klarat av. Har varit med några lugna grupper nu när jag nyss varit förkyld. Här har starten precis gått på en tremilarunda.


En deg som skall bli tre sirapslimpor på surdeg ligger här.


Efter fyra timmar är den uppdelad i tre folieformar och nu skall de jäsa ytterligare fyra fem timmar.


På eftermiddagen var Ally här och hjälpte mig att bygga ett pepparkakshus även åt oss. För några dagar sedan var jag hemma hos henne och vi hjälptes då åt med ett åt dem. Sedan fick Ally hjälp av Lena att pynta runt stugan och så här blev resultatet.


Det tar tid men det brukar bli riktigt bra till slut. Nu är det läge att grädda. Är anmäld till ett träningspass som börjar kl 19.30, blir fullt sjå att hinna klar till dess.


Puh, med tre minuter till godo sitter jag nu i startfålan för en ny lugn tremilatur.


När träningen var avklarad var det bara att ta hand om de avsvalnande bröden. Ja, bättre än så här blir det inte.


Hade även satt igång en deg för vörtlimpa, även den på surdag. Ja jag bakar i stort sett aldrig matbröd på "köpjäst". Men hur det här skall gå är jag lite tveksam till. Bäst att ställa dem i garaget över natten så får vi se om det sätter fart på jäsningen.


På morgonen såg de ut så här. Inte så tokigt, har ju faktiskt hänt lite. Får stå framme några timmar till i rumsvärmen innan jag sätter igång med gräddningen.


Jajamen, i köksvärmen hände det lite mer så nu är det bara att sätta igång med gräddningen.


Japp, då var även Vörtbröden klara. En från jäskorg och två från aluminiumform. Det enda som återstår nu på bakfronten är att göra lite julgodis. Men det är ju många dagar kvar till jul så det kommer också att hinnas med. Samt några pass till i källaren med hjulen under mig.


Av SimmaCyklaSpring - 13 december 2019 17:03

Det politiska julstöket som jag nämnde i förra inlägget löste ju Stefan Löfven precis som jag räknade med. Mitt eget julstök pågår dock fortfarande. För att ett julfika skall vara fulländat får det inte fattas struvor, därför är det sådana på gång nu. Viktigt att ha en termometer för att hålla koll på värmen, likaså ett lock utifall det trots allt skulle börja brinna. En skål med smet samt strösocker att doppa struvorna i, och så struvjärnet såklart. Nu är det bara att börja.


Så här kan det bli efter en timme eller två om allt går bra, och det gjorde det denna gång. Riktigt bra till och med.


Lite sång och musik inför jul är inte fel. Nu befinner jag mig i Kristinehallen i Falun och lyssnar på sångkören som Lena är med i. Riktigt fint var det må ni tro.


Lite matbröd behövs ju också vilket jag tog mig tid att göra en dag. Tid är ju det enda jag har gott om nu när jag är pensionär, och förkyld så jag ej kan träna.


En dag med barnbarnet blev det också och då hjälptes vi åt att göra ett pepparkakshus, eller ett pepparhus som Ally säger.


Nu skall det bara på lite snö på stugan innan det var dags för mamma Lisa att fortsätta dekorationen runt stugan.


Ally och jag behövde vila en stund efter en sådan byggnation så vi tog en mysstund i soffan. Fint fint.


Har varit ner till Volvo i Hedemora för det var dags för den årliga servicen. När jag gick in tänkte jag för mig själv, borde inte göra service på Volvo, det är så lätt att bli lockad att köpa ny bil när man ser så många fina bilar. Hur det nu var så gick jag runt och kikade lite under tiden jag väntade. Såg då en bil som är några år, ja hela sex år nyare än den vi har, så lite sugen blev jag allt.


Har även tillbringat några timmar i Borlänge och det blev då ett besök på Almas konditori igen. En liten puss på kinden kostade jag på. Gäller ju att fjäska lite extra nu när det inte är så långt kvar till tomten skall komma. Lite lustigt var att när vi skulle gå stötte vi på en dam från Säter som sa "nämen är du här och fikar, du som bakar så mycket fint bröd själv" jag blev lite förvånad hur hon kunde veta det, och hon sa. "Jag läser din blogg" det var ju skoj, jag undrar faktiskt ibland vilka som läser den. Jag skriver ju mest om cykling, och när jag är förkyld, vilket jag nu varit i tre veckor så blir det lite extra mycket om bakning. 


Här har jag lite kokosrosor på gång.


Nu är de gräddade så de fått lite färg, nu skall de svalna och sedan skall lite glasyr på.


Ja då var glasyren på och egentligen är kakbaket färdigt. Mer än sju sorter skall det ju inte vara på kakfatet, då ser det vräkigt ut, färre än sju får det heller inte vara, då kan det anses för snålt. Men nu undrar jag om det inte är dags för ett litet pass på trainern i morgon. Jag har ju inte feber så då borde jag väl våga mig på ett lättare pass.

Av SimmaCyklaSpring - 6 december 2019 18:21

Nu har det gått en vecka igen utan träning. Förkylningen håller dock tack och lov på att ge sig, men det är segt så ett par dagar till blir det att vila. Har i stället julstökat på lite. En laddning chokladkakor ser vi här.


Lite saffransbröd behövs till jul. Testade lite olika varianter, några vanliga knyten, några som jag skar i skivor sedan jag rullat ihop degen, några gräddade jag i muffinsformar. Några äggströk jag före gräddning och vissa bara med vatten. Vissa med russin och vissa utan. Samtliga hade dock egengjord mandelmassa samt pärlsocker samt ströks med sockerlag efter gräddning. Alla varianter går bra att göra så inte blev jag klokare av detta lilla test.


Lilla Ally fick bli provsmakare och hon valde en bulle som var gräddad i muffinsform, hon satsade direkt på mitten där alla russin låg. Tro det eller ej men hon smaskade i sig russinen och mandelmassan med god aptit och sedan var hon nöjd.


Lite citronbrysselkex har blivit gjorda.


Likaså skurna pepparkakor så vi klarar oss till jul. Nu har jag så jag klarar mig men än är det ju långt till jul så några sorter till kan det nog hinna bli, om inte annat lite julgodis.


För övrigt anser jag att det är en märklig situation vi har i politiken just nu. För drygt ett år sedan hade vi ett riksdagsval som fick ett sådant utslag att det blev näst intill omöjligt att bilda regering. Nära nog varenda partiledare fick försöka bilda regering utan att lyckas. Den som till slut lyckades var inte förvånande Stefan Löfven. Det fick till följd att den borgerliga alliansen begravdes. Sedan har det rullat på, men vad händer nu. Jo nu har vi helt plötsligt en ny "ohelig allians" bestående av kommunister, rasister, kapitalister och kristna som i ett gemensamt försök skall försöka avsätta arbetsmarknadsministern, men av helt olika anledningar, utan att ha en gemensam lösning på vad som skall komma sedan. Kommunisterna vill avsätta arbetsmarknadsministern för omdaningen av arbetsförmedlingen. Övriga partier på grund av att de är så besvikna på att de inte själva sitter på regeringsmakten. Snacka om att ta ansvar. Nu tror jag visserligen att Stefan Löfven kommer att lösa detta utan att det behöver bli någon regeringskris och även utan att arbetsmarknadsministern behöver avgå. Det räcker att var och en har lite julstök de här veckorna. Något julstök i politiken klarar vi oss utan.

Av SimmaCyklaSpring - 1 december 2019 08:49

Ja nu blir det med lätthet bättre, för november har inte varit någon bra månad precis. Inte vad det gäller träning alltså, har mest varit sjuk. Men i onsdags var det dags för anmälan till Vätternrundan och det dröjde inte länge förrän jag fick en bekräftelse på att jag fick den starttid jag önskade.

Eftersom vi sedan länge hade ett besök inbokat  på Hamburger Börs för att se Ola Salo lät jag inte feber och förkylning stoppa mig från detta besök. Det var tur, för det var riktigt bra kan jag lova.

När vi promenerade hem via Nybroviken såg vi en flock vita älgar. För att ingen ska tro att jag tittat för djupt i glaset tog jag en bild.

Lite snö kom det i Stockholm vilket gjorde att de flesta cyklar av detta slag stod oanvända. Lika bra var väl det.

När vi sedan for hem var det så här fint. Solen sken vilket vi inte har sett mycket av under hela november. Nu är det bara att hoppas att december blir en bättre månad ur träningssynpunkt sett. Nu får jag vila några dagar till för än är jag inte pigg. Men det går åt rätt håll, om än sakta.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards