Alla inlägg under juli 2019

Av SimmaCyklaSpring - 30 juli 2019 17:27

Mindre än två veckor till Cykelvasan så nu är det dags att börja tänka på de sista förberedelserna vad det gäller träning. Bestämde mig för en runda på dygt två timmar med ett par längre fartökningar.


Efter en halvtimme är jag i Grängshammar.


Är fortfarande i Grängshammar. Bara jag kommer till korsningen i byn tänker jag lägga på en långrökare till Skenshyttan, 6,5 km. Är ett segment på den sträckan, den som innehar KOM på den sträckan är kommentator på Eurosport och heter Roberto Vacchi.


Nu var den sträckan avklarad på 12.17, hela 16 sekundert efter Roberto. Får köra snabbare nästa gång. Bör gå att klå.


Lite stigkörning efter Skenshyttan.


Ulshyttan passeras utan problem.


Nu laddar jag för nästa pulshöjare. Tänker öka lite när jag kommer till Norbo och försöka hålla lite fart tillbaka till Grängshammar. 


Efter det blev det Gustafs och när jag kom till Solvarbo tog jag grusvägen till Uggelbo för dagens sista fartökning. 3,5 km som jag tidigare åkt på 6.12 men i dag tog hela 7.22 Inte illa det heller efter sex mils körning. Nu vilodag i morgon, gäller att inte slita ut sig inför Cykelvasan.

Av SimmaCyklaSpring - 28 juli 2019 11:01

Framme vid grustaget i Vikmanshyttan och där det blir uppför börjar första intervallen. Tänker köra fyra stycken på låg kadens. De tar mellan 3.20 och 3.50 Två mot Turbo och två mot Vikmanshyttan.

För att klara värmen stack jag redan före klockan åtta. Lugnt och skönt.

Efter intervallerna for jag via Nyhyttan till Norn. Nu är jag på väg hemöver via Nisshyttan.

Efter drygt två timmar och 55 km körda är jag hemma igen. Riktigt drygt pass blev det. Inte så mycket för värmens skull utan för att jag körde riktigt hårt. Behövs sådana pass om det skall hända något med orken.

Av SimmaCyklaSpring - 27 juli 2019 14:39

Hade tänkt cykla ute tidigt i morse men jag sov över. Vill inte cykla ute i denna värme så när Erik föreslog ett intervallpass på trainern i källaren fick det så bli.

45 minuter tog det från att vara pigg som på översta bilden till att bli så slut som jag är på denna bild.

Här är förklaringen. Korta intervaller är jobbigare än det kanske låter. Totalt 16 st 40-sekundersrökare rev jag av.

Av SimmaCyklaSpring - 26 juli 2019 08:53

I denna värme valde jag att gå ner i min källare där det är lite svalare och köra ett konditionstest.


Bara att trampa på. Varje minut ökar motståndet med 20 watt.


Efter en kvart ungefär orkade jag inte få runt pedalerna. Tvärstopp, all kraft var slut.


Bra ränta på insatt kapital. Mitt nya värde blev 229. Senast jag körde var den 14 februari och då fick jag 213. En ökning med nästan nio procent, det är väl en bra ränta på sex månader på insatt kapital. Bättre än vad någon storbank ger.  

Av SimmaCyklaSpring - 24 juli 2019 10:43

Det verkar bli varmt några dagar nu så då gäller det att komma ut i tid. Redan före åtta var jag på cykeln i dag och det kändes bra. Att det var så tidigt alltså. Kändes inte så där riktigt bra på cykeln.


Hade inga speciella mål med dagens tur. Började med att gasa runt ett varv på 3,6 km i Djupdalen. Det gick tungt så jag nästan ville åka hem igen.


Efter ett varv i Djupdalen for jag bort mot Tjärnan i sakta mak, ganska spak var jag.


Tog sedan sikte på Jälkarbyn och Vikmanshyttan. Vet att det är ett segment på andra sidan Vikmanshyttesjön dit jag är på väg nu.


Gasade på skapligt och döm om min förvåning när jag kom hem och laddade upp dagens tur och fick se att jag tog ett KOM på segmentet "Turistvägen norrut" som det heter. 


Skoj att få ett KOM. Det är inte ofta jag får ett sådant. Risken är väl stor att jag inte får ha det så länge heller. Finns väl fler än jag som tycker det är skoj att få ett KOM. De som jag lyckas ta är ju inte svåra för andra att ta. Men det är skoj så länge det varar.


Av SimmaCyklaSpring - 23 juli 2019 11:25

Ja det är bara att ta nya tag och ladda inför Cykelvasan som går om tre veckor. Nu skall jag köra några pass där jag lägger in lite intervaller med låg kadens. Jag kör ju helst på 85 vilket väl gör att jag aldrig blir något starkare i mina klena ben. Nu har jag klarat av fem korta intervaller på vägen upp till Nisshyttan, skall snart bli en sjätte och sista med en kadens kring 70.


Riktigt fin sommardag i dag. När jag kom till Gruvsjön körde jag hårt upp till Björnbo vilket belönades med ett nytt PB. Alltid skoj, även denna sträcka körde jag på lägre kadens än vanligt. 


Avslutade med att köra runt Ljustern där jag också körde hårt på ett segment om ungefär nio minuter. Nytt PB även där vilket gjorde att jag var riktigt nöjd när jag kom hem, och riktigt slut. Får nog lägga in några pass till på låg kadens för att se om det går att köra lite fortare i uppförsbackar framöver.

Av SimmaCyklaSpring - 21 juli 2019 16:48

Då är det dags för Engelbrektsturen igen då. Cykeln och jag är i startfållan och nu står det inte på förrän det bär av.

Men för att vara startklar fick jag hjälp av Ally som såg till att allt blev som det skulle.

Nu har starten gått. Jag hoppas klara tre timmar. Förra året hade jag 3.13.20

Efter 35 km fick jag ny dricka av Johan. Då är vi i Klackberg.

Nu rullar jag i mål. Tiden blev 3.13.29 vilket är nio sekunder mer än förra året. Trots det är jag nöjd med dagens körning. Var riktigt trött när jag kom i mål så jag får hoppas ett år till på att klara tre timmar.

En medalj fick jag som bevis på genomfört lopp.

Av SimmaCyklaSpring - 20 juli 2019 11:33

En sista liten lugn tur är det meningen att det skall bli nu inför morgondagens race i Norberg. Undrar bara vilken cykel jag skall ta.

På väg över åkrarna i Gustafs. Går fortfarande lugnt och allt känns bra.

Stannade till en stund och hälsade på Ally och Johan som också hade tagit en tur. Fortsatte sedan hem och för en gång skull tog jag det lugnt hela turen. Nu är det bara att hoppas att det går bra i morgon. Hoppas klara tre timmar för första gången. Full gas. Jag skall då vara trött när jag kommer i mål. Tjo.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards