Inlägg publicerade under kategorin Mallorca

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 12:31

Som avslutning på en fantastisk cykelresa tog vi i dag en tur på väldigt fina vägar.

Vilopausar behövs emellanåt i värmen.

Dags för återbesök på bästa fiket.

Det är nära nu.

Mmmm, sista gofikat på denna resa.

Fina vägar, lite biltrafik, värme och bra fikaställen. Hit måste vi åka fler gånger. När vi kom hem kunde vi konstatera att dagens tur blev bra precis åtta mil. Åtta härliga mil. Tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 12:00

I dag tar Erik och jag sikte på en bergsrunda igen. Först på väg mot Bonyola.

Vi är uppe tidigt, solen likaså. Blir en het dag i dag.

Tjusigt tjusigt. Bara att trampa på.

Erik hänger lite med huvudet. Är han trött måntro så jag skall lägga på ett ryck uppför backarna. Nej det är ingen idé. Han är dubbelt så stark än vad jag är.

Efter dagens hårdaste klättring har vi nu klarat av "Coll de Sóller" fem km med 5% lutning.

Efter 47 km är vi framme vid Port de Sóller där det är så vackert. Nu har vi laddat med mat så vi skall orka ta oss hela vägen hem via Deià och Valldemossa.

Nu har vi nyss passerat Deià och tar en paus i värmen.

Nya berg väntar så Erik kollar att spurtklossarna sitter som de ska.

Fint med havet i bakgrunden. Här skulle man kunna vara hela september och cykla runt.

Efter sju mil är vi i Valldemossa och det är åter pausdags. Sedan for vi till Palmanyola och rundade utkanten av Palma varefter vi följde stranden sista halvmilen hem. Hela 104 km blev dagens bergiga tur.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 11:21

I dag skulle det bli en runda på för mig lite okända vägar. Man måste ju våga åka fel om man skall lära sig hitta nya vägar.

Efter två felkörningar är Erik och Lena som synes väldigt glada över att vi kommit till Algaida och får en fika.

Nu är vi inne på dagens tredje och sista felkörning. När det ser ut så här och man åker racercykel är det hög tid att vända.

Nu lämnar vi de dåliga vägarna bakom oss för i dag.

På torget i Llucmajor i väntan på mat. Nu skall vi väl hitta hem utan missöden.

Jodå. Nu är vi på gamla kända vägar vilket blev en bra avslutning på dagens tur på 63 km.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 10:40

Nya dag ny tur. Efter alla år jag varit på Mallis har jag lärt mig hitta en hel del fina vägar. Det här är bara en av dem.

Nu har vi siktet inställt på Algaida för att sedan åka till berget vid Randa där jag bestämt mig för att i dag göra ett försök på ett nytt PB.

Vi hinner dock åka bara en mil innan Erik åker på en bakhjulspunktering. Spelar väl ingen roll, snart fixat. Om det nu inte varit så att det i sadelväskan låg en slang med 60 mm ventil, Eriks hjul kräver 80 mm ventil. Vi kan ju inte vända om och gå hem utan vi måste ju prova om det går att fixa. Jodå, med en halv mm tillgodo lyckas vi få i luft i bakhjulet så vi kunde fortsätta. Men jag fick klämma ihop däcket så mycket jag kunde samtidigt som vi tryckte pumpen mot ventilen.

En kaffe för att samla kraft inför mitt kommande rekordförsök. Segmentet heter "Randa full climb" är 4,75 km med en snittlutning på 5 %.

Erik som inte känner för något rekordförsök tar det lugnt bakom mig. Här kämpar jag på uppför med en hiskelig fart. Nåja, jag tar mig uppåt i alla fall. Mitt tidigare rekord är på 20.01 och det satte jag 2011. Nu är alltså hög tid att slå detta.

Utan att veta vad tiden blev sitter jag här nöjd och pustar ut. Tycker att det kändes bra och jag blir inte förvånad om det blir ett nytt PB. Vilken tid jag fick ser jag inte förrän jag kommer hem och laddar upp rundan. När det var gjort såg jag att jag fick 19.02, en förbättring som heter duga, hela 59 sekunder. Nu är det bara att hem och träna ett år till för att nästa år förbättra tiden ytterligare några sekunder.

Några mil senare sitter vi på terassen i Montuïri och tar en macka.

Vi fortsätter sedan under stekande sol mot sa Rápita.

Hela eftermiddagen var det över 30 grader, just för tillfället 33.

Jag är trött och får här ligga på Eriks "rulle".

Vi hade tänk ta en fika på Can Pep men den fanns inte kvar vilket gjorde att vi fikade 50 m längre bort.

Lika bra var det för det här stället var ännu bättre. Helt i klass med Elsa Anderssons konditori i Norberg.

Har ni vägarna förbi sa Rápita och ser denna skyllt, stanna, ni blir inte besvikna. Jag lovar. Efter fikat hade vi fyra mil hem så det var bara att trampa på. Hela 108 km blev dagens tur i värmen.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 09:17

Efter gårdagens bergsetapp tog Lena och jag en vilodag. Vi är lite möra båda två, speciellt Lena.

Under tiden benen återhämtas hinner Lena kolla vad som hänt i omvärlden.

Efter fyra dagars cyklande hade vi lite kläder som vi passade på att tvätta i ett närliggande tvätteri.

Fortsatt vila, nu på takterrassen.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 08:50

Klockan är före nio och här står min bergsraket och väntar på att få ge sig iväg.

Ett kort stopp på vår väg mot Orient. I dag blir det en liten, men jobbig bergstur. Bäst att ta det lugnt innan det blir alltför mycket uppför.

Så här fint är det i Bunyola där vi skall ta en kaffe innan klättringen börjar.

Ett sista stopp i Bunyola innan klättringen mot Orient börjar. 50 meter från fiket börjar en klättring på fem km med drygt 5% snittlutning. Riktigt brant på vissa ställen.

Jag gör mig ingen brådska med kaffet för jag vet att det snart kommer att bli riktigt drygt.

Nu är det bara att tugga på. Erik försvann som en avlöning. Jag och Lena tar det lugnare.

Nu är vi på 550 meters höjd och en vilostund behövs.

Efter ytterligare några km är vi framme i Orient. Jag har varit där flera gånger men för Lena var det premiär. Jobbigt var det men nu är hon glad att hon följde med. Det är jag också.

Lite god mat sitter fint efter en sådan ansträngning. Sedan blev det utför en bra bit ner till Alaro. Det stod inte på förrän vi var vid Arenal igen. Då hade vi cyklat nästan 80 km och då var det dags för annat.

Premiärdopp för min del. Inte bara på denna resa utan för alla tolv gånger jag varit på Mallorca så är det faktiskt första gången jag badar. Kunde Lena följa med till Orient vore det väl tusan om inte jag kunde följa Lena till vattnet. Dit har vi ju bara att gå rakt över gatan från där vi bor.

På kvällen var vi upp på takterassen på vårt hotell och här ser vi hur det ser ut bort mot Palma.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 08:20

Lena var trött efter gårdagens pärs så hon tog en vilodag i dag. Erik och jag tar oss dock en tur med siktet inställt på Petra.

Nu står det inte på.

Nu är vi på torget i Petra och jag studerar kartan, i väntan på kaffe, för att se hur vi skall ta oss till Sineu.

När kaffet var urdrucket for vi till Sineu där vi tog några varv på utomhusvelodromen innan det var dags för hemfärd. 101 km blev dagens tur.

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 07:19

Åter en fin dag i sadeln. Lena och Erik på en av alla fina vägar på Mallorca.

Efter 57 km då vi passerat både Porreres och Felanitx är vi nu vid hamnen I Porto Petro när vi fått oss en matbit.

Vi trampar vidare och efter några mil till,

blir det en paus i skuggan under ett tak på Can Busso. Det går åt mycke dricka, varma dagar som denna.

Trots att vi åkte där vi åkte och tyckte att det var förhållandevis platt blev det ändå 837 höjdmetrar på dagens 116 km.