Alla inlägg under oktober 2016

Av SimmaCyklaSpring - 31 oktober 2016 19:55

I väntan på tillfrisknande från förkylning åkte två mjölpåsar fram i helgen. Vetemjöl från Orga Kvarn och Dinkelmjöl från Berte Qvarn. Lite havssalt och vatten till det så har man en deg.


Efter ett dygn i kylsåpet är gräddningen i full gång.


Fyra matbröd på en måndagkväll är inte helt fel. Nu blir det en macka och en kopp kaffe. Vi hörs.



Av SimmaCyklaSpring - 29 oktober 2016 08:59

Kollade runt lite på vad som hänt under året och minns med glädje tillbaka till Billingeracet som jag och Johan körde i våras. Nästa år går det den 13 maj och om inget oförutsett inträffar så är vi nog där då också hoppas jag, både Johan och jag. Kanske Lisa rent av blir med, jag har inte pratat med henne om det men hon var ju med på Cykelvasan i år och tyckte det var skoj så, vem vet. Trots att Billingeracet "bara" är 78 km så är det jämförbart med 15 mil på racer. Har fyra gånger kört Halvvättern som är just 15 mil på tider mellan 4.32 och 4.44 Billingeracet tog för mig 4.42, alltså fullt jämförbart vad det gäller tid. En riktigt tuff MTB-bana kan jag lova. Inte som Cykelvasan som mer har karaktären av en racerbana med full gas mest hela tiden. Nej på Billingeracet gällde det att ta det lugnt på många ställen för det var brant både uppför och utför på vissa ställen och trixigt så det räcker till på vissa andra ställen. En riktig utmaning för mig med andra ord som är en helt vanlig motionär. Men skoj på hoj, det är vad det är. Längtar som sagt till den 13 maj då jag hoppas stå på startlinjen igen nere i Skövde. Men nu längtar jag också till att bli lite piggare. Dras med lite förkylning som inte vill ge sig. Får väl hålla mig lugn ett tag, något som är nog så svårt. Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 25 oktober 2016 19:33

Efter att ha sprungit i 50 år och cyklat i 30 år så kan man ju vilja tro att man är stark i benen. Men så är det inte, jag borde ju ha begripit för länge sedan att jag är riktigt uselt svag. Jag orkar ju cykla i tio timmar (Vätternrundan) men så fort det lutar det minsta emot så blir jag frånåkt av de jag annars orkar åka med. Men nu skall det bli andra bullar, duger inte att bara baka. Ikväll var jag och Lena ut på gymmet på Skönvikshallen för andra gången i höst och körde ett pass. Första gången var förra veckan tillsammans med Lisa och Johan. Vi får väl se om jag orkar hålla i under vintern och om det märks resultat på cykeln nästa sommar. Man kan ju alltid hoppas. Sämre lär det ju knappast bli. Vi hörs!

Av SimmaCyklaSpring - 24 oktober 2016 18:44

När jag äntligen är igång igen är det lika bra att passa på. Entimmes pass i lugnt tempo måste väl vara rätt medicin. Nu blev det ju inte riktigt lugnt igår, men idag skall det bli det.


Fyra plusgrader och lite duggregn, alla tiders att vara ute och mysa i. Idag blev det lite blandat skogsstig och grusväg. Tog det faktiskt skapligt lugnt mest hela tiden.


Lite lort på cykeln, men det är lättvättat när man tar det direkt, och det gör jag. Halloj så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 23 oktober 2016 19:38

Satte en deg igår och i morse när jag vakna och kollade i kylskåpet såg den ut på detta vis. Härligt. Bara mjöl, vatten och salt. Tänk hur det kan bli.


Gjorde en vaniljkräm igår och då går det ju av äggen bara åt gulorna. Vitorna har alltså stått i kylen över natten och är då perfekta att göra maränger av. Så då gjorde jag väl det då.


Blev sugen på en liten tur, lovade Lena att ta det lugnt och bara vara ute en timme.


Drog iväg genom skogen en bit, ja det blev även lite asfalt. Nu har jag passerat Mossbysjön och är på hemväg igen.


Regnade lite hela tiden och det är min första tur i dåligt väder så jäklar vad skitig jag blev. Hade ju inga skärmar på cykeln.


Efter bra prick en timme var jag hemma igen och det var bara att spola av kläderna samtidigt som jag spolade av cykeln. Vill ju inte ha fulla tvättmaskin med grus.


Cykeln blev ren och nu är skärmarna på plats så jag slipper ha hela gruslass på kläderna när jag kommer hem.


Tog mig an degen och här är de första två bröden.


Blir ju hungrig som jag håller på så det var bara att ta lite deg och göra ett par pizzor också. Inte alls tokigt. Hoppas jag är igång med cyklingen igen efter senaste veckans krasslighet. Vi får väl se, hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 21 oktober 2016 14:40

Idag har sista biten av vägen mellan "Kasern" riksväg 70 och Bispbergshyttan blivit färdigasfalterad, det blir fint till sommaren då den åter är körbar med racercykel. Varför jag skrev golfbanan var för att jag kom att tänka på när diskussionerna gick höga angående byggande eller icke byggande av en långgolfbana med 18 hål i Säter. Då hade någon en insändare i lokaltidningen som löd ungefär så här. "Det behövs ingen golfbana i Säter, den som vill spela golf kan åka till vägen mellan Säter och Stora Skedvi, på den vägen finns det hål så det räcker åt alla".

Nu är vägen alltså slät och fin igen så den går att cykla på och de som vill spela golf kan göra det på golfbanan som anlades i Säter. Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 19 oktober 2016 18:17

Jag som köpte varma cykelbyxor för att klara mig mot förkylningar i vinter har blivit förkyld redan innan jag hinner testa dem. Ont i halsen och snorar, ja inte värre än att jag är på benen och jobbar, men tillräckligt för att jag inte sticker ut och anstränger mig. Ovanligt förståndigt för att vara jag. Får väl köra några styrkeövningar för benen istället, det är ju något jag behöver mer än att vara ute och cykla. Men det är ju inte lika skoj. Hoj!

Av SimmaCyklaSpring - 16 oktober 2016 18:40

I helgen blev det ett besök i Sockholm och det brukar inte avlöpa med mindre än att jag tittar in på CykelCity på Söder. Någon ny cykel blev det ej denna gång, men denna cykel skulle jag inte ha något emot att ha. Skivbromsar, jo jag tackar jag. Det enda som saknades på denna var elektroniska växlar. Själv nöjde jag mig med att köpa ett par flossade cykelbyxor modell knickers. Bra att ha nu när kylan tränger sig på.


Erik passar på att göra ren sin MTB nu när jag är och hälsar på och inspekterar. Det var en välbehövlig rengöring, nu blev cykeln som ny igen. Att det inte blivit någon cykling i helgen för min del spelar ingen roll. Är inte riktigt hundra pigg så ett par dagars vila till sitter kanske inte i vägen. Vi får se. Hej så länge!

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards