Alla inlägg den 7 mars 2011

Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2011 22:27

Jag var idag på Blodcentralen och gav blod

http://www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1

Läste apotekstidningen - en bra gratistidning . I den stod att läsa att 36 % av Sveriges vuxna inte rör på sig i den omfattningen som behövs för att förebygga förtida död. Den motion man "behöver" är 30 minuters måttlig motion som är lätt ansträngande , vilket motsvarar en halvtimmes promenad per dag.

Ja ha ;

Hur har man kommit fram till denna rekommendation undrar den vetgirige ?

Jo, man har i stora undersökningar världen över mätt hur mycket kalorier folk gör av med och kopplat detta till risken att drabbas av någon så kallad vällevnadssjukdom , typ hjärt-kärlsjukdom, diabetes ,tjocktarmscancer med flera. Vid 150 kalorier minskar risken markant Det har dock nu kommit studier som visar att det kanske behövs 300 per dag ). Så hundra femtio kalorier om dagen , vilket motsvarar en halvtimmes promenad - totalt på en hel dag .

Och det kommer inte 36 % av de vuxna i Sverige upp till !!!!

Det är ju skandal ... eller vad tycker ni ???+

Okej , de kanske dör i förtid .. och tänk vad mycket roligt de missar under tiden då de lever !

vad har detta då med lördagar att göra ?

Jo , jag räknade ut vad jag och Johan brände upp i form av kalorier i Lördags ( jag är ingen kaloriräknare ,, men fick för mig att räkna på detta ..) på 18 kilometer löpning och 25 minuters halvlugn simning .

JAg = ca 1500

Johan ( mycket grovare uppfattning då jag inte vet hur tränad han är eller hur mycket han väger ) = ca 1850

Om vi sedan tar och delar upp detta på 7 dagar =

1500/7 = 214,3 och

1850/7 = 264,3

Ja ha ja; vi har alltså i Lördags morse gjort av med mer energi i form av fysisk aktivitet är 36 % av Sveriges vuxna gör på en hel vecka ....

sug på den ni ....

Vi kanske ska trycka upp t-shirtar där det står ,

"we do more on Saturday morning than most people do all week....."


Nej då man ska väl inte höja sig själv till skyarna ( men man kan vara lite nöjd med sig själv ) .. frågan är ;

HUR KAN VI FÅ RESTEN ATT RÖRA PÅ SIG LITE MER SÅ ATT VI SLIPPER BETALA FÖR DERAS(och deras familjer) SJUKVÅRD OCH OHÄLSA I FRAMTIDEN  ??


MG



Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2011 21:30

Våren närmar sig och det är hög tid att smida planer inför sommarsäsongen 2011.

Vad har du för planer ?

Har du några planer ?

Vad är målet med din träning ?

Jag är fullständigt säker att allas våra mål och motiv vad gäller träning och motion är olika , men jag tror att det är bra att ha klart för sig varför man tränar och vad som är syftet med träningen samt att målet /syftet känns positivt och möjligt att uppnå.

Så varför tränar du ?

Har du något mål med din träning - har du i så fall en plan för hur det målet skall uppnås ?

Är du på god väg mot ditt mål , eller är du nöjd med saker som de är nu ?

VAd är du bra på och vad är du sämre på ?

Vad är du nöjd med och vad skulle du vilja förändra ?

Hur är formen nu ?

Mitt tips är att skriva ner allt detta ( inklusive planen , som det ju finns hjälp att utforma om man skulle behöva    ). I planen planerar du regelbundna möten med dig själv om du är på rätt väg, dessa möten kan vara ett test av någon fysisk förmåga , vikt , sömn , stress eller vad du nu bestämt dig för att förändra . Det där med att man bestät sig tror jag är viktigt , för beslutet måste vara noga övervägt. Vill jag det här ? varför  ? vad ger det mig positivt , negativt , är det möjligt ? Vem kan hjälpa mig om jag behöver ?

Varje vecka skriver du sedan ner hur saker och ting har gått och liksom checkar av att du är rätt väg.

Ni har väl säkert hört det förut va ?

Har ni praktiserat det då ?

"If you think you´re an athelete , then act like one " 

MG

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards