Inlägg publicerade under kategorin Tävling

Av SimmaCyklaSpring - 2 september 2014 19:36

Emil på startlinjen inför finalen på VM-sprinten i MTB som gick av stapeln i Hafjell i Norge.

Hårda bud i dessa tävlingar.

Sista kurvan innan målrakan och Emil råkar ut för trubbel.

Emil är bara några meter från guldmedaljen och är i detta läge mycket missnöjd.

Nu har det gått några minuter och här misstänker jag att Emil är riktigt nöjd med vad han presterat. VM-silver är inget man kör hem varje dag precis.

Grattis Emil, grymt jobbat.

Av SimmaCyklaSpring - 7 augusti 2014 13:00

Jajamen, nu har startbeviset kommit och min starttid blev 09.20 Endast en timme och tjugo minuter efter första start. Det skall bli skoj. Förra året, som var mitt första på Cykelvasan startade jag mer än tre timmar efter första startande. Men på Cykelvasan liksom Vasaloppet får man starta i det led man gjort sig "förtjänt" av året före. Det här innebär väl är det tänkt att de flesta som står i "mitt" startled åker på ungefär samma tid som jag förhoppningsvis kommer att göra. Min målsättning är ju att klara fyra timmar. Men det viktigaste är ju att jag och cykeln kommer välbehållna till Mora. Gör vi det så är ju tiden det minst viktiga.

Tack vare Steven och de andra på våra träningar så känner jag mig då riktigt väl förberedd. Senast igår körde vi över sex mil och det kändes då bra. Nu blir det några lugnare turer under den tid som är kvar.

Om detta lär det väl också komma rapporter, men nu blir det ett par vilodagar till att börja med.

Kanske dags att sätt igång ett par degar. Vem vet. Vi hörs!

Av SimmaCyklaSpring - 23 juli 2014 07:30

Jag såg att det skulle bli tävling på landsväg igår i Torsång. Jag for dit för att kolla, blir lite sugen att vara med.

Tar ett par bilder på vägen dit för är jag med och kör blir det inga bilder.

Det ramlade in många cyklister, hela 33 st inklusive mig.

Det finns en klass för de som vill åka tre varv och en för de som vill åka två varv. Jag skrev upp mig för två. Vi skulle åka runt Milsbo vilket gör att varje varv blir 16 km.

Nu rullar vi till starten och jag passar på att ta en bild på de tävlande.

Sekunder till start och jag har intagit min position som jag kommer att hålla hela loppet. Nämligen den sista. Det var masterstart så vi rullade iväg och allt kändes behagligt ett par minuter. När starten sedan gick så bara for alla iväg. Det fanns ingen jag kunde ta rygg på för starten blev precis före en backe och där är jag riktigt svag.

Jag åkte mina två varv själv på strax under timmen vilket gjorde 32,8 i snitt vilket jag är riktigt nöjd med. Nu är ju inte det mycket att yvas över men jag våga i alla fall vara med på en tävling och det är väl bra bara det. Här kommer de första av de som åkte tre varv. Jag hann i alla fall före de som åkte tre varv.

Här kommer huvudklungan mot mål, innan den kom hade fem redan gått i mål. De hade ett snitt på ca 42. Nästan tio mer än mig. Hade ju tänkt lägga in länken till min Garmin där jag till och med hade varvtiderna med men hela internet är utslaget hemma. Hade hoppats det skulle ordnat sig till idag vilket det inte gjort. Detta inlägg har jag gjort från läsplattan och från den klarar jag inte av att länka från Garmin.

Det var allt för denna gång. Hoppas jag orkar vara med på Stevens pass i kväll. Blev ju sju mil i går med cyklingen dit o hem.

Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 28 juni 2014 20:31

Att det är blött i Vansbro är väl inte konstigt med tanke på att Dalälven rinner igenom där. Men idag skulle det vara Vansbro Triathlon och då skall det ju bara vara blött i 1,8 km, alltså den sträcka som simningen är.

Alla som kunde tog skydd av regnkläder och paraplyer men Johan ser vi här stå i regnet och förbereder sig för första momentet som idag blev löpning. Det var nämligen så kallt i vattnet och ännu kallare i luften så då får det inte arrangeras något simmoment så det fick bli ca 6 km löpning istället.

Här ser vi Johan strax efter att starten gått, han ser glad ut trots det dåliga vädret.

Det stod inte på förrän första löpningen var avklarad och Johan är här på väg in i växlingsområdet för att byta om till cykling.

Sådär, nu väntar nio mil på cykel. Johan har dock heltäckande kläder på sig så det skall nog gå bra. Redan efter några km fick han dock punktering vilket han fixade snabbt. Efteråt sa han att ett tag önskade han att han skulle få en punka till så han kunde bryta eftersom han inte hade något mer däck med sig. Tänk vilka konstiga tankar man kan få när man gör det som är det roligaste man vet.

Under en niomilatur på cykel hinner vi andra göra en hel del. Äta en hamburgare som Lisa T.ex

På cykel kör de två varv och har här chans att fylla på med lite extra energi. Hujamej vilket väder.

Nu har vi dragit oss upp mot växlingsområdet för det är snart dags för de tävlande att ge sig ut på löpningen.

Här kommer en som verkar ha glömt bort att han slutat cykla. Jag ropar och frågar om han skall springa med hjälmen på varvid han tar av sig den och kastar den åt sidan. Så kan det gå i tävlingshetsen.

Nu ger sig Johan ut på 21 km löpning. Även här i heltäckande klädsel vilket var klokt. Kan väl inte finnas någon anledning att springa barbent och bara ha ett linne på överkroppen när det är tio grader varmt och regn hela dagen.

Här kommer dagens tvåa i mål och det är ingen mindre än Magnus Bäckstedt. Duktig cyklist som har en lång meritlista, både cyklat Tour De France där han dessutom var förste svensk att vinna en etapp, samt vunnit endagarsklassikern Paris Roubaix, ett av de mest prestigefyllda lopp som går att vinna för en cyklist. Nu har Magnus dessutom lyckats kvala in för att i år deltaga på Hawaii Ironman. En riktig hårdning vill jag lova.

En annan riktig hårding ser vi här och det är ingen mindre än tävlingsledaren för dagen, Claes Björling som här står och delar ut varm dryck åt de tävlande. En syssla som jag sedan tog över. Det var lite brist på funktionärer. Organisationen har väl inte växt lika snabbt som deltagarantalet. I år var hela 804 anmälda.

Att jag ryckte in som funktionär fick till följd att jag missade Johans målgång med några sekunder. Här ser vi dock Johan stå och pusta ut under målportalen.

Tjena Johan, bra jobbat i ruskvädret. Det var allt från Vansbro för denna gång.

Vi hörs!

Av SimmaCyklaSpring - 5 februari 2014 19:47

På skidor dessutom, kan ni tänka er, jag som inte är så väldigt förtjust i skidåkning skall nu upp till Grönklitt i helgen och vara med på Orsa Grönklitt Ski Marathon. Det var Johan som börja tala om detta i helgen när vi var där. Sedan grodde det några dagar i skallen och nu är jag helt plötsligt anmäld. Visserligen bara till korta varianten som är 21 km. Johan och Lisa däremot åker långa, DVS 42 km.

Det verkar ju inte bli något vidare väder till helgen. På lördag lovar prognosen en grad varmt och åtta cm snö. Låter väl inget vidare. Men nu har jag precis varit i garaget och förberett skidorna så de kommer att gå superlätt. Har lagt på ett grundklister till att börja med. Sedan väntar jag tills jag kommer upp på fredag. Får väl se om det skall på silver, violett eller någon annan lämplig färg. Bra skall det nog bli i alla fall. Ifall det mot förmodan skulle gå tungt så är det väl bästa att ha med sig lite extra energi, därför har jag även..

just det, gjort några dunderenergikakor precis som Bamse skulle ha gjort. Med dessa kakor och lite klister under skidorna så vet jag inte vad som skulle kunna få mig att inte göra ett kanonlopp på lördag. Nåja, hur det blir med den saken lär jag väl få återkomma med, om jag kommer i mål vill säga. Håll alla tummar ni har för min skull, det lär jag behöva.

Lägger in länken till tävlingen här:

Vi hörs!!

Av SimmaCyklaSpring - 20 september 2013 21:00

Redan nu är det hög tid att börja fundera på vilka lopp man vill vara med på nästa år.

Vasaloppets sommarvecka 2014. Anmälan öppnar 22 september kl 09.00 på: http://www.vasaloppet.se

Vill man åka Vätternrundan skall man först göra en intresseanmälan. Det kan man göra från 23 september.

Vill man åka Tjejvättern eller Halvvättern är det anmälan från 1 oktober kl 09.00

Vätternrundans anmälan öppnar 4 november kl 19.00 OBS! Man måste dock först ha gjort en intresseanmälan som jag skrev högre upp.

Läs mer på Vätternrundans hemsida: http://vatternrundan.se/

Ni som ännu inte har en MTB eller racercykel kan jag rekomendera att skaffa någon av dessa, eller varför inte båda. Det är ett nog så bra alternativ/komplement till löpning. Det är skoj på hoj.

Av SimmaCyklaSpring - 18 augusti 2013 14:30

Ja nu är den avklarad för min del och den gav verkligen mersmak. Efter att ha övernattat i en stuga i Evertsberg for vi redan kl 08.00 upp mot Sälen för att Vasaloppsvägen stänger kl 09.30 i Evertsberg. Det fick till följd att vi i väldigt god tid kom till startområdet i Sälen. Kalasväder som det var så spelade det ingen roll. Musiken strömmade ur högtalarna på startområdet och det första vi hörde när vi kom dit var TopCats vilket inte var helt fel. Klockan var någon minut i nio och vi hörde att det var dags för första startgrupp att ge sig iväg. Vi skyndade oss fram och hann se att Emil Lindgren och Matthias Wengelin låg bra till i första uppförsbacken.

Gäller att kolla runt lite nu när man har gott om tid. Såhär ser startplatsen ut. Verkar bra.

Minsann såg vi inte en annan Säteråkare i startfållan. Här står Håkan och han verkar ha allt under kontroll.

Hela startområdet var perfekt uppbyggt. Här ser vi bilarna som transporterar ner våra väskor till målet i Mora. Kan redan nu berätta att det fungerade bra vid uthämtningen.

Klart och tydligt var startfållorna uppmarkerade så man behövde inte vara orolig vart man skulle ta vägen.

Vi hade gott om tid så vi fikade, gick runt och träffade en massa bekanta från när o fjärran. Här talar vi med en Säterbördig som vi annars brukar träffa på våra cykelresor på mallis. Anna-Lena heter hon.

Aj aj, gott om tid hade vi och helt plötslig blev det panik. Tiden har rasat iväg och nu blev det helt plötsligt bråttom att göra oss klara.

Det är ju lite som skall fixas men Lena o Lisa hjälper till så det ordnar sig.

Johan startar 15 minuter före mig och är färdig att ge sig av till starten.

Nu är även jag klar och allt känns bra. Lena och Lisa tar bilen och kör ner till Evertsberg.

Lena och Lisa har farit till Evertsberg och står där och väntar på oss. Det är lite grovt räknat halvvägs till Mora.

Lena står och väntar med en flaska åt Johan.

Här kommer Johan, han ser ut att ha gått varm. Visar bröstmusklerna när han är på väg in i depå.

Även jag är på väg in i depån i Evertsberg. 50 km körda och 45 kvar, allt känns bra.

Här rullar jag in i mål efter 4.09 Lisa o Lena hann inte ner till Mora innan Johan gick i mål Men det gjorde han på 3.50

Jag har aldrig åkt skidor hela vägen men nu har jag iallafall cyklat sträckan och det var faktiskt något jag kan rekomendera fler att göra. Kanonarrangemang rakt igenom.

Sådär, nu har jag pustat ut lite och häller i mig lite återhämtningsdryck. Det var allt för denna gång och jag hoppas vara med fler gånger på Cykelvasan, nu vet jag hur det går till så nu är det bara att öka farten lite.

Tack o hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 6 juli 2013 21:15

När det blev en riktigt fin sommardag passade det bra att vara i Vansbro. I Vansbro händer det mycket denna vecka. Det har varit ett cykellopp på tolv mil. En löpartävling på 23 km. Simning i alla olika distanser och även Triathlon. Att jag åkte upp just idag berodde på att Lena skulle vara med på Tjejsimmet och Johan skulle köra Triathlon. Här kommer lite bilder.

Lena hämtar ut nummerlappen, det gick ju smidigt.

Lite nervöst inför sin första start i Tjejsimmet så det sitter bra med en kopp kaffe.

Nu är vi nere vid startplatsen och det står inte på förrän det är dags.

Ser fint ut i älven idag. Inga vågor att tala om vilket känns bra.

Då är det bara att kränga på våtdräkten.

Minuter till start och allt är klart.

En jäkla massa rödluvor är det så det var inte lätt at urskilja Lena från alla andra. Men hon är där någonstans.

Sådär, efter 28 minuter klev hon ur Dalälven och det stod inte på förrän hon hade en medalj om halsen.

Vill ni se mer siffror från Tjejsimmet så kolla här:

Sedan var det en snabbfika innan vi förflyttade oss ner till området för Triathlon. Starten där gick klockan tolv så Johan hade redan summit sina 1,9 km innan vi kom dit. Nu var han alltså ute på nio mil cykling.

Har ni sett, det var inte alla som hade ett sådan supportteam på plats. Vi var hela nio stycken som dagen till ära hade lika tröjor för att heja på Johan.

Här ser vi ryggen på "Lottis" som fixat tröjorna. Skoj skoj.

Här kommer Johan farande snabbare än någonsin, undra på det med sådan support.

Efter cyklingen är det 21 km löpning i värmen. Johan kämpar på och gör det bra dessutom.

Här är Clas Björling på väg att lägga segerkransen om halsen på snabbaste herre för dagen.

En mycket nöjd Johan är i mål på 5.07 tror jag det blev. En rejäl förbättring från fjolårets 5.31 Kanonbra jobbat Johan. Hoppas vi får följa dej fler gånger i Vansbro. Nu har vi ju redan tröjor dessutom.

För den som vill se siffror, kolla här.

Kan även tala om att våra två Lisor har idag sprungit ett bergslopp i franska pyreneérna. Hoppas kunna få någon bild därifrån så småningom.

Ha det bra så länge så ses vi.