Inlägg publicerade under kategorin Mallorca

Av SimmaCyklaSpring - 27 september 2019 06:59

Nu när det börjar bli lite ruggigare väder passade vi på att dra till värmen. Här sitter Lena och väntar på tåget på Säters station.

Riktigt kyligt var det på eftermiddagen när vi for.

Sådär, nu är vi inne i värmen på tåget och även fått oss en kopp kaffe. Nu är vi på gång.

Tisdag eftermiddag och vi har hämtat ut våra cyklar och är nu ute på en liten tur. Här ser vi att även Erik har anslutit.

Riktigt varmt och riktigt fint är det när vi är på väg till Llucmajor för en eftermiddagsfika.

En stor bit mandelkaka med grädde och glass. Ja vi tog bara en som räckte åt oss alla tre. Någon måtta på kalaset får det väl vara. När vi sedan efter 42 km kom tillbaka till Arenal var Lena nöjd för dagen. Erik och jag tog en liten snoa till som blev 30 km.

Av SimmaCyklaSpring - 15 oktober 2018 07:13

Dag 6. Idag cyklade vi till Sineu för att köra ett par varv på velodromen. Först tog vi en fika på ett litet torg.

Nu har vi fått lite i magen och skall väl orka köra lite på velodromen.

Ajdå, när vi kom till velodromen var den avstängd för reparation. Bara att fortsätta hemåt igen då.

Efter fem dagars cyklande har vi lite cykelkläder som behöver tvättas. Här sitter Lena och Erik och sköter den saken.

Nejdå, det finns en fin tvättinrättning i närheten. För fem euro får man tvätta och för två får man torktumla. Totaltid ca 40 minuter. Alla tiders bra.

Dag 7. Lena vilar idag och Erik och jag tar här en kaffe i Santa Maria.

Efter det bestämde vi oss för att fara till en cykelaffär, här en paus med lite berg i bakgrunden.

Simsalabim så var vi i Binisalem, ja där har de en riktigt fin cykelaffär med allt som allt man kan tänkas behöva och lite till. 20% rea på kläder hade de men vi kunde inte handla för vi hade bara lite fikapengar med oss. Jäklar, när det regnar manna från himmlen har den fattige ingen sked, eller hur det nu är.

Här kommer Erik med siktet inställt på Llucmajor.

Men när vi kom till Algaida kände vi för en fika igen.

Jag tog in en hemgjord mandelkaka med en kula glass och ett kex. Jäklar vad gott.

Nu är det kväller och vi har tagit en promenad. Vi har fyllt på vattenförådet så vi kan cykla även imorgon. Här står Erik och Lena utanför vårt hotel.

Dag 8. Min cykel i väntan på Lena och Erik utanför hotellet. Nu bär det iväg på nya äventyr.

Eftersom vi inte hade några pengar igår som räckte till några inköp på cykelaffären bestämde vi att fara dit igen. Här tar vi en kaffe i Santa Maria.

Lena och Erik köpte sig varsina cykelbyxor innan vi for vidare. Vi tog sedan sikte på Cala Pi så vi avverkade över tio mil innan vi var hemma.

Dag 9. Efter gårdagens långtur tog Lena åter en vilodag. Erik och jag for österut efter kusten. Via Campos och Felanitx har vi nu kommit till Montuiri. När vi kom ut på terassen för att käka sitter en bekant från förra årets resa där och käkar. Staffan Hellberg heter han och han var ledare i den grupp som Erik åkte i då. Trevligt att råkas sådär helt appropå.

Bar Ribas heter stället vi käkade på. Här är Erik med sin cykel på väg ut därifrån. Ja man får ta med sig cykeln in genom en restaurang för att komma ut på terassen där det är lite trevligare att sitta.

Nu skall vi fara vidare men tar först en bild för att visa hur brant det är i Montuiri. Det är svårt att ge backarna rättvisa på en bild, men jag kan garantera, det är riktigt brant.

I Llucmajor sitter denna skylt som uppmanar bilisterna att hålla minst 1,5 m avstånd när de kör om cyklister. Det är bra och det respekteras av de flesta till skillnad mot hemma i Sverige.

På eftermiddagen när jag kollade telefon hade jag fått ett meddelande från Johan där han undrade hur vi hade klarat ovädret. Blev lite förvånad, visst hade det regnat kvällen före men inget märkvärdigt med det. Sen fick vi höra att det hade varit en katastrof modell större bara fem mil från där vi bor. På dagen tur hade vi cyklat två mil från där det otäcka hade hänt utan att vi märkte något eller visste något. Det hade regnat så kopiöst mycket och dragit med grus och lera så bilar och träd och allt möjligt blev omkullvräkt, hela åtta (tror jag det var) människor omkom också. Ja det var ruskigt.

Nu har vi inga fler dagar att cykla för denna gång så det är bara att lämna tillbaka vår hyrcyklar. Det var elfte gången vi hyrde cyklar hos denna cykelhandlare och jag är säker att det blir fler bara man får hålla sig frisk.

När vi börjat packa våra grejer på kvällen fick vi ett SMS från SAS som talade om att vårt flyg var inställt. Ajdå, trist, hur blir det här då. Men bara en halvtimme senare kom det ett nytt där det stod att vi var ombokade med ett annat bolag till Allicante. Sen från Allicante till Oslo med SAS för vidare transport från Oslo till Arlanda också med SAS. Då var det bara att boka om våra tågbiljetter från Arlanda till Säter. Det var smidigt tack vare att jag har APPEN från SJ i min telefon.

Dag 10. Nu är vi incheckade på Mallis och tar en kaffe i väntan på att planet skall bestigas.

En timme senare landar vi på Allicantes flygplats.

Efter ytterligare en väntan kliver vi på ett plan igen för resan till Oslo.

Nu kliver vi på det sista planet på vår resa för denna gång. Nu är vi i Oslo och nu står det inte på förrän vi är på Arlanda.

I stället för som det var planerat i förväg, att vi skulle åka tåg i fyratiden från Arlanda blev det nu med tåget klockan 20.08 Det gick ju smidigt trots allt. Komma hem fyra timmar senare än planerat har ju ingen betydelse. Jag har slarvat bort mer än fyra timmar på egen hand i mina dagar. Tjo flöjt. Vi hörs!

För övrigt skall det bli intressant att följa den politiska utvecklingen. Borgarna med stöd av SD avsatte regeringen men nu står Ulf "kaklet" Kristersson där med lång näsa. Det var lätt att avsätta regeringen, men någon ny regering lyckades han inte bilda (vilket man kunde räkna ut med det man sitter på) hur dum får en människa vara som vill bli statsminister. Ja inte som Ulf "kaklet" Kristersson i alla fall.

Av SimmaCyklaSpring - 13 oktober 2018 08:58

Dag 1. Ja då är det dags att kliva på planet som tar oss till Mallorca för lite cykling i värmen. Denna gång är det Erik, Lena och jag som far.

Lena och Erik är på väg in i planet. Nu är det nära.

3,5 timme senare är vi på Mallorca.

Efter incheckning på hotellet, en bit mat samt hämtat ut cyklarna hos cykelhandlaren är vi nu ute på en eftermiddagstur för att testa att allt fungerar. Här testar Lena en mandelkaka och en kaffe på torget i Llucmajor och det fungera riktigt bra.

Alla tiders start på resan. Har aldrig tidigare fikat i Llucmajor trots att det är så nära, kanske just därför det inte blivit av. Jag tror faktiskt det är den bästa fika jag fått på Mallorca. Lovar gott inför fortsättningen.

Dag 2. Efter att vi kört genom Poreres, Felanitx, Santanyi, är vi nu efter 78 km framme vid Sa Rapita och restaurangen Ca´n Pep. Ett av alla ställen vi gärna återkommer till på våra cykelturer.

Lite gott att börja med.

Erik drar i sig en fin pasta, Lena o jag tar en Spansk omelett. Gott gott.

Efter maten orkade vi den återstående biten hem. Nu har vi stannat till med Arenal i bakgrunden. Det är där vi bor och nu är det lättåkt sista milen hem. Blev en runda på över elva mil i kanonväder.

Dag 3. Efter gårdagens långtur tog Lena en vilodag. Erik och jag tog en bergstur. Nu är vi på väg till Orient.

Skönt att få vila en stund på krogen i orient.

Där beställde vi in en varsin macka. Gissa om vi blev mätta. På dessa tog vi oss ända hem.

Bara att ge sig iväg igen då. Här är det fint att vara.

Dag 4. Efter gårdagens bergsklättring blev det återigen lite berg. Nu är Erik och jag på toppen av Cura. Berget som ligger vid byn Randa.

Lena var med men ville inte åka upp så hon tog en kaffe nere i byn under tiden vi var borta, ca 25 min. Hon fick sitta ett tag till för vi ville också ha en kopp.

Sedan drog vi genom Llucmajor och ner till kusten till ett fint ställe som heter Cala Pi. Där har de kanonfina Pizzor så det fick bli en varsin sådan. Efter det hade vi drygt en timmes resa hem igen.

Dag 5. Vilodag för oss alla. Bara att ladda batterierna för kommande turer. Frukosten på hotellet går inte av för hackor. Goda juicer är bara en av delikatesserna.

Här sitter jag på ballkongen och planerar kommande turer.

Min hyrda röda Merida som fraktade mig runt på ön ser vi lite av här med hotellets bassäng i bakgrunden. Det är elfte gången jag är på Mallorca och än har jag inte badat. Någon gång kanse det blir ett bad också, om det blir tid över till det vill säga. Nej det är inget som lockar mig precis. Ja det var en liten rapport från första halvan av resan. Nu skall jag ut och ta en liten MTB-tur i höstrusket så får vi se om det kommer mera så småningom. Hej så länge, tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 11 oktober 2018 20:55

Här ser vi Lena när vi förra måndagen tog tåget till Arlanda för att slå följe med Erik till Mallorca och cykla. Nu sitter jag och Lena igen på tåget hem igen efter tio fantastiska dagar på Mallorca. Kommer lite mer om resan bara bilderna är framkallade.

Av SimmaCyklaSpring - 2 november 2017 13:37

Ja vad skall man säga. Förra veckan var en riktig kalasvecka med cykling på Mallorca i fint väder och med trevliga människor. Nu är man tillbaka i vardagen igen med läkarbesök, sjukgymnastbesök och tandläkarbesök. Besök hos sjukgymnast var jag på i dag med anledning av ont i nacken. Blev påkörd av en bil bakifrån i en rondell utan att jag tyckte det var alltför märkvärdigt. Men när jag sedan fått mer o mer ont i nacken var det väl bäst att bli undersökt. Lite krämpor kunde konstateras. Om det sedan berodde på påkörningen är väl svårt att veta. Fick i alla fall lite övningar jag skall göra. Så det blir nog bra vad det lider. Men läkarbesöket då, vad berodde det på. Jo nu skall ni få se en ful en. Jag är väl inte så vacker annars heller men här om kvällen förändrades jag på en timme och såg ut så här.

Morgonen efter ringde jag läkarstation och fick komma dit samma dag. Bihåleinflammation löd diagnosen, nu har jag aldig haft det vad jag vet. Men inte trodde jag att man ser ut på detta vis när man har bihåleinflammation. Läkaren funderade på om det kunde vara något med tänderna och tyckte att jag borde gå till tandläkaren. Då jag hade tid hos tandläkaren till i dag, och efter lite provtagning på läkarstation tyckte läkaren att det var OK. I dag var jag alltså till tandläkaren, de röntgade några extra plåtar för att se om det kunde vara något. De kunde efter det konstatera att det inte hade med tänderna att göra. När jag då talade om att jag är superkänslig för getingstick och hade fått ett sådant när jag var på Mallorca och visade var jag fått det. Strax ovanför örat. Då sa tandläkaren att det är precis där nerven/muskeln börjar som jag nu är svullen i. Det lät väl troligt i mina, på läkarvetenskapens okunniga öron, att det kan vara så. Läkaren ville att jag skulle återkomma före helgen om det inte blivit bra så i morgon kl 07.00 ringer jag till läkarstation, jag har ju blivit bättre. Men jag behöver nog medicin med mig för framtida getingstick. Att jag är överkänslig vet jag sedan tidigare. Har fått två getingstick tidigare och båda gångerna har slutat med läkarbesök. Första gången fick jag ett stick i armen vilken blev svullen som en limpa, och blå. Andra gången ett stick under foten vilket på natten slutade med ett besök på akuten i Gävle lasarett eftersom jag var i Gävle genom jobbet just då. Jag har många gånger tänkt ta upp med läkaren att jag borde ha något med mig, men det har bara inte blivit av. Men nu skall det bli det. Hej så länge.

Av SimmaCyklaSpring - 29 oktober 2017 09:34

Flaskorna är fyllda inför sista etappen.

Lena på väg mot udden längst ut på Formentor med Port de Pollenca i bakgrunden.

Anders och Hanna tar en vilopaus och beundrar utsikten.

Lena på väg in i väggen. Nej då, hon hittade en öppning så det gick bra.

Mycket uppför är det i dag.

Bergsgetter.

Vi ser målet för dagens fika.

Det var värt allt slit. Kan väl knappast ha det bättre än så här.

En sista koll på utsikten innan cyklarna skall grenslas igen. Två dryga mil till hotellet återstår.

Att man ka ha det så här bra i slutet av oktober, bara fyra timmars flygresa bort.

Då var det bara rengöring av cyklarna kvar då för denna gång. Snart dags för hemresa. Längtar redan till nästa resa.

Av SimmaCyklaSpring - 29 oktober 2017 08:52

Branco, Kristina och Lena tar en vilopaus på väg till Sineu.

Efter ett besök på apoteket i Santa Margalida för inköp av sololja bär det snart av igen.

Väl framme i Sineu är det dags för velodromkörning, här kommer Lena farande.

Tätt efter kommer jag.

Ett mysigt fik blev nästa stopp.

Lena, Kristina och Branco på väg att ladda inför resten av turen som Branco just nu memorerar in.

Efter detta skall man väl orka cykla hem.

Branco är duktig att hitta fina platser på våra turer. Fortfarande i Sineu.

Hemma vid hotellet fick det bli en afterbikeöl med gubbarna för Lena. Efter 91 km på cykel satt den fint.

Ja, jag fick en jag också. Skål.

Snabbgänget med Erik har också kommit tillbaka.

Staffan och Ola, ledarna i snabbgruppen som Erik körde med hela veckan.

Poolen blev oanvänd för oss hela veckan.

Cyklarna blev desto mer använda.

Av SimmaCyklaSpring - 29 oktober 2017 07:15

I dag skulle snabbgruppen till Sa Calobra och Lena tog en vilodag så då var det bara för mig att hänga på till bergen. Här står jag och Erik efter ca fyra mil nere vid havet vid Sa Calobra. Nu är det 9,4 km uppför med 7% lutning enligt Stravas oficiella segment.

Riktiga berg är det vill jag lova.

Nu är vi uppe, jag på 55.45 och Erik på 42.47

På hemvägen stannade vi till vid klostret i Lluc och fick lite i magen.

Hemma igen var det skönt att vila en stund.

Lena skriver upp sig för morgondagens tur.