Direktlänk till inlägg 6 december 2019

Julstök i dubbel bemärkelse

Av SimmaCyklaSpring - 6 december 2019 18:21

Nu har det gått en vecka igen utan träning. Förkylningen håller dock tack och lov på att ge sig, men det är segt så ett par dagar till blir det att vila. Har i stället julstökat på lite. En laddning chokladkakor ser vi här.


Lite saffransbröd behövs till jul. Testade lite olika varianter, några vanliga knyten, några som jag skar i skivor sedan jag rullat ihop degen, några gräddade jag i muffinsformar. Några äggströk jag före gräddning och vissa bara med vatten. Vissa med russin och vissa utan. Samtliga hade dock egengjord mandelmassa samt pärlsocker samt ströks med sockerlag efter gräddning. Alla varianter går bra att göra så inte blev jag klokare av detta lilla test.


Lilla Ally fick bli provsmakare och hon valde en bulle som var gräddad i muffinsform, hon satsade direkt på mitten där alla russin låg. Tro det eller ej men hon smaskade i sig russinen och mandelmassan med god aptit och sedan var hon nöjd.


Lite citronbrysselkex har blivit gjorda.


Likaså skurna pepparkakor så vi klarar oss till jul. Nu har jag så jag klarar mig men än är det ju långt till jul så några sorter till kan det nog hinna bli, om inte annat lite julgodis.


För övrigt anser jag att det är en märklig situation vi har i politiken just nu. För drygt ett år sedan hade vi ett riksdagsval som fick ett sådant utslag att det blev näst intill omöjligt att bilda regering. Nära nog varenda partiledare fick försöka bilda regering utan att lyckas. Den som till slut lyckades var inte förvånande Stefan Löfven. Det fick till följd att den borgerliga alliansen begravdes. Sedan har det rullat på, men vad händer nu. Jo nu har vi helt plötsligt en ny "ohelig allians" bestående av kommunister, rasister, kapitalister och kristna som i ett gemensamt försök skall försöka avsätta arbetsmarknadsministern, men av helt olika anledningar, utan att ha en gemensam lösning på vad som skall komma sedan. Kommunisterna vill avsätta arbetsmarknadsministern för omdaningen av arbetsförmedlingen. Övriga partier på grund av att de är så besvikna på att de inte själva sitter på regeringsmakten. Snacka om att ta ansvar. Nu tror jag visserligen att Stefan Löfven kommer att lösa detta utan att det behöver bli någon regeringskris och även utan att arbetsmarknadsministern behöver avgå. Det räcker att var och en har lite julstök de här veckorna. Något julstök i politiken klarar vi oss utan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 9 mars 09:08

Ja nu är vi i Stockholm ett par dagar. Vi började vår vistelse med att träffa en kär gammal bekant till mig som jag lärt känna genom mitt arbete. Det är Birgitta här till höger i bild som bor i Stockholm. Första gången vi träffades är faktiskt bra...

Av SimmaCyklaSpring - Fredag 1 mars 09:39

Ja det var länge sedan jag skrev på bloggen. Senaste inlägget var den 16 septemer ifjol. Då hade vi precis kommit hem från en vända i norr med husvagnen. Jag var rejält förkyld då och det blev lite stiltje på det mesta. Orken tröt helt enkelt. Har ...

Av SimmaCyklaSpring - 16 september 2023 10:36

Ja nu har vi varit ute på en riktig långrunda. Vi for i lördagsmorse och efter 53 mil var vi vid Nordmalings Camping. Där övernattade vi innan vi for vidare.   Vi stannade till i Umeå och besökte platsen där K4 låg när jag var i det militär...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards