Alla inlägg den 2 november 2018

Av SimmaCyklaSpring - 2 november 2018 15:49

Gjorde en matbrödsdeg för två dagar sedan och i dag var det dags för gräddning. Första brödet klart. Tjusigt.

Under tiden jag gräddar matbröd sätter jag igång en bulldeg. Mandlar och russin har jag haft liggande i blöt över natten.

Så där, börjar med att göra mandelmassa. Varför köpa när man kan göra egen. Nu vet jag vad som är i den.

Nu gör jag en smörkräm med kanel i. Lyx ska det va.

Ett matbröd till skall snart in i ugnen. Har även gjort en bulldeg som skall vila en timme innan jag knådar in två hg smör.

Nu skall de två sista bröden gräddas.

Smöret är inknådat och degen har nu jäst i tre timmar. Tar långt tid när man använder lite jäst. Godast så.

Matbröden färdiga och bullarna ligger på jäsning ett par timmar.

Socker och kanel som skall kokas med vatten till en sockerlag att pensla de gräddade bullarna med.

Matbrödförrådet påfyllt igen.

Snyggt om jag får säga det själv.

Då var även den sista plåten med bullar gräddade. Hoppas jag känner mig piggare i morgon så jag kan ge mig iväg ut på cykeln för en kortvända igen. Tjo.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards