Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Kilian Classik

Av SimmaCyklaSpring - 9 juli 2013 21:45

Det häftigaste och vackraste loppet jag har sprungit. Men vi tar det från början!

Jag tog tåget till arlanda för att möta upp Lisa Sandberg förra onsdagen. Vi sov över där eftersom vårt flyg gick tidigt på torsdag morgon. Vi bokade resan med Team Nordic Trail, så vi var 12 st som möttes upp på arlanda. Vi flög till Barcelona och sen vidare med buss. Efter ca tre timmar var vi framme i södra Frankrike i en liten by som heter Font Romeu. Solen sken och det var riktigt varmt och skönt! Font Romeu ligger på 1700 möh, så redan första kvällen tog vi en lätt jogg för att kroppen skulle få känna på den höga höjden. Det kändes kan jag säga, benen var riktigt tunga och andningen ska vi inte ens nämna. Men det brände i halsen och man flåsade som om man aldrig hade sprungit i hela sitt liv;) 


 

Så här fin utsikt hade vi från våran lägenhet, inte helt fel va!!:)

Under fredagen så sprang vi och kollade in omgivningarna, vi klättrade några höjdmeter till. Som högst var vi upp på 2200 möh. Det var så fint, vilken natur.


      

Så här såg banprofilen ut för loppet som jag och Lisa sprang. Det var några backar att ta sig uppför;)

Det var bara att ladda inför lördagens kraftprov. Vi sprang 25 km men det fanns även 10 km och 45 km att välja på. Starten gick kl 8,30 på lördagsmorgonen och redag då strålade solen på oss och det var riktigt varmt. Så vi visste redan där att det kommer att bli några varma timmar i springskorna.


 


Här står vi förväntansfulla med nervöspirr i magen och väntar på att startskottet ska gå. 

Nästan direkt började det att gå uppför och det fortsatte i några km. Det var riktigt jobbigt i början innan man hade fått ordning på andningen och benen började kännas bra. Efter ca åtta km var första vätskestationen, Lisa åt apelsiner som var riktigt goda! Vi såg en lång slalombacke framför oss och vi visste att där ska vi upp. 



Det var en häftig syn att på långt håll se den långa orm som ringlade sig uppför backen. Alla gick, och det fanns inte en tanke på att springa för det var väldigt brant. Backen var ca 1 km och det tog 18 min att ta sig upp för backen.


 


Väl uppe så blev det såklart nerför, vi sprang nerför hela backen igen fast på andra sidan. Efter det så blev det lite planare och vi kunde springa på. Tiden rullade på och vi njöt av den vackra naturen.


           

Som ni ser så var det väldigt varierat underlag som vi tog oss igenom, man var verkligen tvungen att ha koll på var man satte sina fötter. 

Svetten rann och vi blev riktigt varma så vi passade på att kyla ansiktet och huvudet i de sjöar och bäckar som vi passerade längs vägen. Det var helt gudomligt skönt:)


 


Efter 4.07 h så sprang vi imål! Vilken känsla det var på upploppet, publiken hejjade på en som att det var vi som vann;) Vilken stämning, det var så att man fick rysningar i kroppen. Jag tänkte flera gånger att alla borde verkligen få uppleva ett sådant här lopp!! Det var så roligt!


   

Jag och Lisa var riktigt nöjda med dagen när vi passerade mållinjen!


Efter en dusch, lite vila och mat så gick vi till målområdet och hejjade imål några av våra andra reskompisar som sprang 45 km, dom var ute mellan 5-7.30 h. Vilken prestation dom gjorde, man kan inte bli annat än imponerad!!


Så med trötta ben åkte vi hem till Sverige igen, dom flesta av oss sov sig igenom resan.

Jag har fortfarande träningsvärk i låren, men med härliga minnen som får en att bara vilja springa mer, mer och mer! Det är häftigt vad kroppen klarar av bara man tränar den!!


Nu blir det vila några dagar och sen hoppas jag att vi i simmacyklaspring-gänget ses och springer igen, men först blir det semester!


Trevlig sommar på er alla vänner!



 
 
Ingen bild

Rebecka

9 juli 2013 22:13

Det där verkade ju superkul.
Försöker hitta något annat att göra nästa år när klassikern är klar. Om jag klarar den vill säga.

 
Miranda

Miranda

9 juli 2013 22:27

Hejsan Lisa! Tack för att du kom med, det var jätteroligt att lära känna dig bättre :) Det glädjer mig att du hade en härlig upplevelse!!

http://www.mirandakvist.se

 
Ingen bild

Sandra

9 juli 2013 22:45

Häftigt!! Va duktiga ni är! :)

 
Ingen bild

Kalle

10 juli 2013 06:45

Härligt tjejer, såg riktigt jobbigt ut. När vi drar igång våra turer får vi hitta på någon liknande tur på hemmaplan. Så spar vi in en resa.

 
Ingen bild

Lisa Sandberg

10 juli 2013 09:11

Kalle hittar du en tur med liknande vyer runt Säter kommer jag direkt! ;)

 
Ingen bild

peter

10 juli 2013 10:51

Mycket bra kämpat av er !! Såg otroligt jobbigt och samtidigt trevligt ut!

 
Ingen bild

Kalle

10 juli 2013 11:46

Haha Lisa. Ja, jag skall försöka så gott det nu går. Men då får ju du en resa ändå. Du är välkommen.

 
Ingen bild

Jessica

11 juli 2013 16:08

Såg helt fantastiskt ut! Bra sprunget av er!!!

 
Ingen bild

Maria H

12 juli 2013 11:54

Bra jobbat tjejer!
Men Lisa, allt är relativt, tycker Kalles rundor är fantastiska! Det är bara att vi är så vana vid vår fina natur. Men jag tror många skulle betalat MYCKET pengar för att få uppleva Kalles fina Säterrundor.
Jag är i alla fall "tokig i Säter" och nöjd med dem rundorna:)

 
Ingen bild

K

12 juli 2013 15:54

Men Maria H, du är då för snäll. Vi drar snart igång igen, bara värsta semesterruschen är över så, välkommen då.

 
Ingen bild

Maria G

21 juli 2013 21:44

Oj ! Nu har jag varit borta från den här sidan för länge !! Vilket reportage ! Och vilka bilder! Snyggt och det ser verkligen härligt ut! Går för mig inte att jämföra med vackra Dalarna .. där hjärtat bor och alltid kommer vara hemma är ju det vackraste på ett sätt. Pyreneerna på sitt sätt- exotiskt och häftigt! - variation förnöjer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards