Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Apropå styrketräning

Av SimmaCyklaSpring - 8 mars 2012 09:30





Jag har förstått att det är många som enbart håller på med uthållighetsidrott och motion i simmacyklaspring gänget.

Jag skulle därför vilja slå ett stort slag för styrketräningen !

Varför det ?

Jo styrketräning , stabilitetsträning , rörlighetsträning samt eventurellt teknik balans och koordinationstränning kan ses som träning som du behöver för att kunna träna.

En förbättrad styrka , koordination , balans , rörlighet och stabilitet förbättrar din belastningstålighet så till vida att du lägger ribban så att säga högre för vad du i din konditionsträning klarar av att belasta kroppen med.

Starkare muskler, en bättre balans och stabilitet gör att du blir bättre på att belasta rätt muskler vid rätt tillfälle och du får en förbättrad teknik. Du blir också i och med din förbättrade styrka både snabbare och uthålligare.

Summa summarum så är ovanstående träning såväl skadeförebyggande som prestationshöjande.

Dessutom finns många andra fördelar och effekter av lite mer belastande träning , som minskad risk för benskörhet, åldersdiabetes mm. men det går jag inte in på här.


Någon sa att det var tråkigt att styrketräna .

Tja ..., hur kul är det att borsta tänderna ?

Det är något vi gör för att vi fått lära oss att det är bra. Och nu är det en vana.

Jag råder ALLA att göra ett försök till att få styrketräningen att bli en vana.


Så bestäm dig NU för att börja eller fortsätta styrketräna.

Bestäm dig för var och när du ska göra det.

Försök göra det så roligt som möjligt och döm inte ut träningen förrän du provat minst fem gånger.


Tips till löpare och andra konditionsidrottare;

träna med en vän , träna ute eller i samband med ett lättare löppass, gör tester i gymet av din styrkenivå och sätt därefter ett mål att förbättra dig !

belöna dig själv efter fem veckors regelbunden träning med något som du kan se fram emot.

Skriv dagbok över genomförd träning !




Har nedan skissat på ett program för löpare som går att modifiera efter behov


    1. Utfallsteg med eller utan vikter. ( kör man utan vikter så kan man hoppa eller rotera överkroppen i nedersta läget för att utmana lite)


     2.  dra bollen mot rumpan

 eller om du inte har en boll kör vanliga rumplyft

    3. dra bollen mot magen - OBS SPÄNN MAGEN HELA TIDEN - testa också att göra armhävningar


4. ARMHÄVNINGAR


  5. Sidolyft . lyft höften från golvet till positionen på bilden .



    6.diagonallyft alt om du inte har en boll vanliga ryggresningar

  7.Tåhävningar i trapp eller maskin . testa stå på ett ben i trappen .


8. valfri magövning


Detta var såklart endast ett utkast liknande det man annars också kan finna i diverse träningstidningar.

Absolut inte individbaserat och anpassat till just dina behov , men en ganska bra grund.

Dras man med krämpor och skador och / eller vill ha något mer individanpassat program rekommenderar jag starkt att man letar upp en duktig tränare eller sjukgymnast.


TJINGELING !

 
 
Ingen bild

maria

8 mars 2012 20:51

PS !! glöm nu inte att kolla inlägget nedan för lördagslöpning !!

 
Ingen bild

Lisa

9 mars 2012 07:57

Jag styrketränade igår så nu när jag vaknade kände jag en skön träningsvärk!:)

 
Ingen bild

Jessica

9 mars 2012 19:44

Jag också! Det känns fint i vaderna efter backarna i onsdags o styrkan igår:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 11 april 14:07

Efter att ha cyklat inne hela vintern var det till slut dags att byta kedja på racern. Visserligen satte jag ner den i källaren igen för det blir att köra MTB nu till att börja med när jag börjar med utecykling.   Har även köpt ett par watt...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 6 april 15:20

Ja här är det full fart så jag kommer mig knappt för att skriva. Mycket källarcykling har det blivit. Nu är jag redo för ett av vinterns många pass.   Fick "låna" två av barnbarnen ett par dagar, och nätter. Här är det sängdags och sagoläsn...

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards