Alla inlägg den 21 april 2014

Av SimmaCyklaSpring - 21 april 2014 18:59

Det är inte alla dagar jag lägger upp tre blogginlägg, men idag råka det bli så.


När cyklingen var avklarad var det snart dags att börja grädda lite bullar. Efter sex timmars jäsning såg de ut såhär.


Efter 25 min i ugnen såg de ut såhär,


När jag gräddat några plåtar kom Lena, Lisa och Erik hem efter deras cykeltur.


Då stod det inte på förrän det blev en fika i solen med nygräddade bullar.


Sedan var det dags för Lisa att gå in i målarverkstan. 


Jag fortsatte i bagarverkstan. Ja det är inte måttligt vad man hinner på en dag. Vad det gäller bullreceptet så har det en egen liten historia, den kommer en annan gång.


Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 21 april 2014 15:02

Idag var det dags för ett lite längre pass tänkte jag. Smedjebacken - Romme tänkte jag mig. 90 km och ganska kuperat. Men tar jag det lugnt skall det väl gå.


Men det är just det där att ta det lugnt, det är inte alltid så lätt. Fick för mig att jag skulle klara 30 i snitt till jag svänger höger på vägen mot Borlänge. Dit är det 31 km och skulle betyda 1,02. Det var bra precis på sekunden jag klarade det men så hade jag redan krampkänning. Aj aj.


Vilket strålande väder.


Vilka fina ställen man åker förbi när man är ute och cyklar.


Nu har jag svängt av i Romme och kan se att det ligger lite snö kvar i backen. Nu börjar jag bli riktigt slut så nu är det bara att ta sig hem som gäller.


Gjorde sista rycket upp på Uggelboberget, ville klara 30 km på toppen. När jag reste mig och tog i blev det tvärstopp. Aj aj i höger vad. Bara att hoppas att farten skulle räcka över krönet. Det gjorde den och sedan var det vila några meter. Väl hemma visade mätaren 90 km och tiden blev 3,12 vilket ger ett snitt på 28,1km/timme. Med det var jag riktigt nöjd för att vara såhär tidigt på säsongen.


När jag kom hem hade Lena kommit från jobbet. Lena och Erik var på gång att fara mot Falun och möta upp Lisa som skall hem och fortsätta måla på bordet hon har i vårt garage.

Hoppas de får en lika fin tur som jag fick idag.


Tack för mig så länge! Nu har jag ju lite annat att ta tag i som ni vet, jag lär få anledning att återkomma! 

Av SimmaCyklaSpring - 21 april 2014 10:00

Satte ju igång en poolish igår, såhär ser den ut efter an natt i rumstemperatur. Det är alltså grunden till bulldegen. Den ser fin ut så jag hoppas den orkar få bullarna att jäsa. Någon övrig jäst använder jag ej.


Men en hel del annat, detta samt en liter mjölk och smör.


Nu är ingredienserna ihoprörda.


Låter degen vila en timme så att mjölen suger i sig vätskan.


Förbereda lite plåtar med bakplåtspapper.


Än är det ingen cykeltemperatur så det är bara att ta det lugnt.


Nu skall smöret arbetas in i degen.


Riktigt kladdgöra är det.


Sen plastar jag in degen och låter den vila ytterligare 30 minuter.


Nu har jag kavlat ut halva degen och brett på kardemummafyllningen.


Några av plåtarna får stå på jäsningen i den avslagna spisen. Ett par plåtar står i källaren.


Nu har temperaturen stigit till 10 plusgrader så nu kan det passa fint att ta en cykeltur. Bullarna behöver jäsa i lugn och ro. Så nu drar jag en sväng. Vi hörs!






Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards