Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Här går jag och "degar"

Av SimmaCyklaSpring - 21 april 2014 10:00

Satte ju igång en poolish igår, såhär ser den ut efter an natt i rumstemperatur. Det är alltså grunden till bulldegen. Den ser fin ut så jag hoppas den orkar få bullarna att jäsa. Någon övrig jäst använder jag ej.


Men en hel del annat, detta samt en liter mjölk och smör.


Nu är ingredienserna ihoprörda.


Låter degen vila en timme så att mjölen suger i sig vätskan.


Förbereda lite plåtar med bakplåtspapper.


Än är det ingen cykeltemperatur så det är bara att ta det lugnt.


Nu skall smöret arbetas in i degen.


Riktigt kladdgöra är det.


Sen plastar jag in degen och låter den vila ytterligare 30 minuter.


Nu har jag kavlat ut halva degen och brett på kardemummafyllningen.


Några av plåtarna får stå på jäsningen i den avslagna spisen. Ett par plåtar står i källaren.


Nu har temperaturen stigit till 10 plusgrader så nu kan det passa fint att ta en cykeltur. Bullarna behöver jäsa i lugn och ro. Så nu drar jag en sväng. Vi hörs!






 
 
Ingen bild

Johan

21 april 2014 12:21

Jädrans vad fint det ser ut 👍 blir nog gott så det räcker till med kan jag förstå. Hoppas cyklingen går fint!

 
Ingen bild

Kalle

21 april 2014 15:17

Johan, cyklingen gick bra, hur det blir med bullarna återstår att se.

 
Ingen bild

Frida

28 april 2014 20:56

Men jösses vilka fina bullar!! Du kan du Kalle!!

 
Ingen bild

Kalle

28 april 2014 21:12

Jodu Frida, här ser du en som kan både det ena o andra. Det är bara att komma förbi på en fika när det passar. Ni är så välkomna.

 
Ingen bild

Katarina

28 maj 2014 12:47

Ser bra ut!
Hoppas att de var lika goda som de vi fick smaka idag!

Hälsningar nytt bloggfan

 
Ingen bild

Kalle

28 maj 2014 17:02

Hej igen Katarina. Såg inte denna kommentar först. Vad det gäller bullarna så var det nog ingen större skillnad, jag tror jag lyckades riktigt bra. Nu har jag suttit och sorterat och redigerat bilder så det blir nog mitt längsta inlägg bara jag kommer hem. Jag kan lova att du blir med på ett hörn eller två. Ha det så bra. Vi hörs!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 9 mars 09:08

Ja nu är vi i Stockholm ett par dagar. Vi började vår vistelse med att träffa en kär gammal bekant till mig som jag lärt känna genom mitt arbete. Det är Birgitta här till höger i bild som bor i Stockholm. Första gången vi träffades är faktiskt bra...

Av SimmaCyklaSpring - Fredag 1 mars 09:39

Ja det var länge sedan jag skrev på bloggen. Senaste inlägget var den 16 septemer ifjol. Då hade vi precis kommit hem från en vända i norr med husvagnen. Jag var rejält förkyld då och det blev lite stiltje på det mesta. Orken tröt helt enkelt. Har ...

Av SimmaCyklaSpring - 16 september 2023 10:36

Ja nu har vi varit ute på en riktig långrunda. Vi for i lördagsmorse och efter 53 mil var vi vid Nordmalings Camping. Där övernattade vi innan vi for vidare.   Vi stannade till i Umeå och besökte platsen där K4 låg när jag var i det militär...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards