Alla inlägg den 2 maj 2014

Av SimmaCyklaSpring - 2 maj 2014 15:45

Tänkte dra ner till macken imorgon lördag för att se om någon vill med på en fikatur till Siljans Konditori i Leksand. Det brukar ju alltid vara några som samlas där vid macken alltså i Säter kl 09.00 Det blir i grova drag 15 mil.


Välkommen att hänga med är den som vill!

Av SimmaCyklaSpring - 2 maj 2014 15:30

För att orka vara ute på långa träningspass har jag alltid lite energikakor med mig. Men det blir dyrt. De flesta är på ca 65 g och kostar kring 30 kr. Då är det bättre att göra egna. Mycket billigare och jag vet vad jag stoppar i mig. Kör mest med ekologiska grejer så bättre än så kan det knappast bli. Här har jag blandat ihop kraftfodret som för dagen fick bli, mandel, hasselnötter, valnötter, russin, aprikoser och havregryn.


För att få allt att hänga ihop behövs lite "klister" det är inget konstigare än sirap, grädde, socker och lite smör. Det kokar jag till 135 grader.


Här är det blandat med övriga ingredienser och skall nu bara bredas ut till lämplig tjocklek.


När det är gjort brer jag på mörk choklad och skär upp i lagoma portionsbitar.



Sådär, ner i burkar och in i kylen. Nu är det bara att vänta på nästa långpass så man får smaka en bit. Riktigt goda är de vill jag lova. 1,5 kilo blev det vilket motsvarar 700 kr om man skulle köpa färdigpaketerade energikakor i sportbutiken. Det är alltså ett riktigt bra alternativ.


Halloj så länge!

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards