Direktlänk till inlägg 28 maj 2014

Vilken fantastisk dag jag varit med om.

Av SimmaCyklaSpring - 28 maj 2014 18:45

Vad är nu detta tänker säkert många som är van att se cyklar på denna blogg. Kalle är väl inte ute o cyklar nu. Nej det är jag ej. Nu är jag ute på helt andra äventyr.


Klockan är före åtta på morgonen och jag är på Rosendals Trädgård i Stockholm. Jag är en av de första där och gångarna är nykrattade, solen skiner och fåglarna kvittrar. Vilken dag det kommer att bli. Tro mig.


Här har jag varit några gånger tidigare och kollat på blommor vilket också är ett intresse jag har men idag är det varken cyklar eller blommor som fått mig hit. Nej idag är det Sébastien Boudet. Vem är då det kanske ni undrar.


Jo det är han, inte jag alltså utan han med en näsduk i bröstfickan. Min idol i bagarvärlden, den franske bagaren, sedan några år bosatt i Sverige. Sébastien har party idag då han släpper sin nya bok. Jag har då haft turen att bli inbjuden till detta kalas. Varför då kan man undra, ja det kan man och svaret kommer snart för den som orkar fortsätta kolla.


Sébastien behövde hjälp att bära ut lite bakverk och eftersom jag var först på plats var det bara att hugga i. In i ett riktigt bageri för första gången. Jag som så ofta drömt om att få vara i ett riktigt bageri och så blev det nu, på Rosendals Trädgård dessutom, om än bara för en kort stund.


Jag han dock med att ta ett par bilder. Här ser vi en av bagarna i full verksamhet med bakbordet fullt av ogräddade bröd.


Här bär jag ut en plåt med kardemummabullar, ni som följt bloggen ett tag såg sådana bullar under påsken och jag skrev då att ni får reda på mer så småningom. Nu är det så småningom så nu skall ni få veta.


Sébastien skrev på sitt Instagram för en tid sedan att han ville ha tag på några testbagare på recepten till boken han hade på gång. Jag skickade genast ett mail som visade att jag ställer upp. Det visade sig att jag var en av 1000 personer som gjort likadant inom tiden av ett dygn. Fantastiskt.


Av dessa tusen personer hade jag turen att bli en av etthundra som skulle få provbaka. Som tack för det har jag nu mitt namn tryckt i boken. Häftigt va. Jag, medverkat i Den Franske Bagaren, Sébastien Boudets bok. Det tycker jag är fränt, visst har jag väl all rätt att vara lite mallig. Mmm fattas bara.


Av dessa hundra som hjälpte till blev jag sedan en av 20 personer som bjöds en till denna Champagnefrukost, förutom oss "hemmabakare" som Sébastian kallar oss för, och vad vi också är så var det en hel del andra personer där. Det är ju fler än bagare och ett tryckeri som behövs för att göra en bok.


Champagnen är upphälld och bakverken på plats, solen skiner och gästerna har kommit. Festen kan börja.


Denna bok kommer vi hundra som medverkat att få som tack för hjälpen. Direkt efter festen skulle Sébastien åka till Bonniers och för hand signera böckerna som sedan skulle skickas hem till var och en. Väntar med spänning.


Denna kille som jag ej minns namnet på men som bor i Åkersberga är den som gjort alla teckningar som finns i boken. Jag talade med så många och mitt minne räcker inte en sådan dag att lägga alla namn i. Jag skulle nog behöva en större  hårddisk.


En massa gott matbröd bjöds det på.


Liksom Champagne, vilket jag inte drack, jag höll mig till äppelmust då jag skulle köra bil under dagen.


Klart jag vill bli fotad med boken jag medverkat i, vad passar då bättre än att få bli det tillsammans med denna trevliga tjej. Sofia från Malmö som precis som jag provbakat några recept och lämnat synpunkter. Hon hade enbart för denna träff åkt tåg upp till Stockholm ända från Malmö. Inte illa men jag tror hon tyckte det var värt det.


Ingen riktig fest utan tal. Sébastien berättar hur han jobbat fram boken och tackar alla som hjälpt till på ett eller annat vis. För er som bara sett honom på TV så kan jag bara säga. Han är precis lika trevlig och lättsam som han ger intryck av när man ser honom i rutan. Han är ju med titt som tätt på Nyhetsmorgon på söndagar.


Kolla vilka läckerheter. Jag provsmakade alla sorter så det var tur att jag inte åt någon frukost innan jag for dit.


Efter ett par timmar smög jag mig undan, bageriet lockade, jag knackade på och undrade om jag fick stiga in. Som ni ser så fick jag det. Här rostas korn som de sedan maler ner i önskad grovlek beroende på vad de skall baka. Längst in syns bröd som gräddas. 


Deg deg deg, deg i långa banor. Så fränt at få vara här så ni kan inte ana. Ni som trodde att jag bara cyklar.


Nu skall bröden ut.


Nu är flera bröd formade som skall jäsas innan de gräddas. Det låg deg överallt vill jag lova.


Ut med bröd och in med mer korn som skall rostas. Här går det undan. I den luckan som är öppen eldas det en gång per dygn i jag tror tre timmar. Sedan karas askan ut och värmen räcker sedan till så det går att grädda bröd i båda våningarna närapå ett helt dygn tills de eldar igen. Fantastiskt, det hade jag ingen aning om.


Här jäser det i korgarna, 


och här med, durumbröd var det visst i dessa jäskorgar.


En hel hink med surgrund, jag som bara har en liten burk som jag matar några dagar innan jag bakar, ja jag underhållmatar den ju också en gång i veckan även om jag inte skall baka. I morse var det fem cm i hinken och efter matning är det nu i stort sett fulla hinken, snacka om jäskraft, helt utan jäst. Precis som det skall vara.


Alla trevliga kalas har ett slut även detta och det är dags att ta adjö för denna gång.


Två av mina nyfunna vänner, Katarina i blått från Stockholm och Sofia i rött från Malmö säger här tack o adjö till Sébastien.


Innan vi hinner fara sticker Sébastien åt oss varsin kartong och säger att vi kan ta med oss lite bröd. Det tackar man inte nej till. Tokig vore man väl då.


Förutom några Macarong tog jag även några Pistagebullar. Sedan skjutsade jag Katarina och Sofia till Centralen för Sofia skulle ju fara hem till Malmö igen.


Efter det for jag hem till Erik och hämtade Lena för nu skulle vi till Söder och Cykelcity. 


Men först skall vi ta oss genom city. Här är vi på Strandvägen och snart passeras Dramaten.


Här framme ser vi Stadshuset, där kan man äta lunch under tre kronor. Jo om ni kollar ordentligt, högst upp sitter tre förgyllda kronor.


Cykelcity, butiken där det finns allt man kan önska men kanske inte har råd att köpa.


Lena behöver nya skor och får här hjälp med att hitta ett par passande.


Själv har jag andra saker som är roligare att titta på, men för dyra.


Lite billigare, men tyvärr, plånboken räcker inte till.


MTB finns också i alla varienter.


Nya hjul då, ja kanske någon gång det kan bli, men inte idag.


Nej nu nöjde vi oss med att åka hem till Erik och ta en fika med brödet jag fick av Sébastien och det var inte någon dålig avslutning på en dag i Stockholm.


Nej det var en fantastisk dag och imorgon är det upp på sadeln som gäller för nu är det inte långt till Vätternrundan, och före det skall även Halvvättern klaras av.


Vi hörs o syns, såväl cykelvänner som nyfunna bagarvänner. Speciellt då Sébastien, Sofia och Katarina.

Tack o hej så länge om nu någon orkat läsa ända hit.

 
 
Ingen bild

Lisa

28 maj 2014 19:02

Wow!! Vilken dag du har haft! Va kul! 😊
Tycker att dina matbröd är lika snygga som dom där som nyss blivit gräddade! Du borde öppna ett bageri!😊

 
Ingen bild

Patrik

28 maj 2014 20:24

Trevligt.inlägg med fina bilder. Kardemummabullarna ser helt fantastiska ut jag längtar efter att få provsmaka kanske nästa helg eller helgen därpå, mmmmmmmmmm

 
Ingen bild

Kalle

28 maj 2014 22:34

Tjena Lisa. Nu äntligen är vi hemma igen. Bageri, ja det kanske får bli när jag blir pensionär. Om jag får tid då vill säga.

 
Ingen bild

Kalle

28 maj 2014 22:35

Halloj Patrik. Ja vi kommer ju ner till Motala så det är klart att jag tar ett gäng bullar med mig. Vi ses.

 
Ingen bild

Sofia

28 maj 2014 23:48

Vad fint du dokumenterat och återgivit den härliga dagen! Så roligt att se och läsa. Tusen tack för idag, vi ses säkert i framtiden! Kanske och bakar?! Kram, Sofia från Malmö

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 06:57

Tack tack Sofia. Klart vi skall ses igen så trevligt som vi hade det idag. Vi kanske ses i något bageri någonstans. Vem vet. Kram Kalle.

 
Ingen bild

Johan

29 maj 2014 09:52

Jädrans vad häftigt att få vara med på en den dagen. Riktigt coolt! Jag misstänker att du åkte hem med en hel del inspiration till framtida bak :)

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 10:01

Jodu Johan, det kan du vara säker på. Nu skall nivån höjas ytterligare ett knäpp. Det skall bli bästa brödet i stada!

 
Ingen bild

Marie ( Sofias mamma)

29 maj 2014 15:32

Hej Kalle
Tack för härlig läsning och för alla fina bilder hälsar Sofias mamma ;)
Vilken härlig dag ni fått uppleva! Önskade att jag också fått vara med. Ha en fortsatt bra dag.
Mvh Marie

 
Ingen bild

Erik

29 maj 2014 15:51

Åt upp den sista bullen precis som var kvar från igår. Supergod!!!

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 17:32

Oj, hej Marie. Tack tack, ja vad annat kan jag säga än att det var helt fantastiskt, och Sofia, vilken tjej. Så trevligt att träffa henne.

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 17:34

Fasiken Erik att vi glömde den. Den skulle ju jag och mor ha delat på vägen hem. Hihi. Nej det var bra att du fick den, det var betalningen för att du höll oss med husrum.

 
Ingen bild

Steven

29 maj 2014 18:59

Nu blir det väl bullfest på våra gubbträningar:)
/ Steven

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 19:21

Jadu Steven, det var jäklar i mig ingen dum idé. Med MTB-gänget åker vi ju aldrig till Torsång och fikar så en gång åtminstone kanske vi kunde ta en fika hemma i trädgården hos mig. Det tål att fundera på.

 
Ingen bild

Katarina

29 maj 2014 19:57

Wow, vilket bra inlägg! Blir riktigt avundsjuk på att du lyckades ta dig in i bageriet, ser jättehäftigt ut!

Kram Katarina

 
Ingen bild

Kalle

29 maj 2014 20:08

Hej Katarina och tack för det, och tack för igår, så jäkla häftigt det var. Ja för en gångs skull så var jag lite tuff, men jag ville så gärna och det gick ju bra. Bagartjejerna var så trevliga och hjälpsamma med lite tips så nu tror jag att jag kan lyckas ännu bättre i framtiden med mina bakverk. Men man måste ju bara se till att bli med på en kurs med Sébastien. Det vore väl häftigt.

 
Ingen bild

Frida

1 juni 2014 22:58

Fantastiskt Kalle!! Vilken upplevelse!
Kanske lilla bageriet i Säter vill ha ditt sällskap😊 väldigt mysigt är det där!
Hoppas du hunnit besöka dem!
Cykla försiktigt och lycka till på tävlingarna!!

 
Ingen bild

Kalle

2 juni 2014 12:36

Tjena Frida. Ja det var så häftigt, en riktig höjdare faktiskt. Nej jag har faktiskt inte varit till Lilla Bageriet än. Tack tack för "tävlingshälsningen"
Det lär väl komma en rapport på bloggen om det också.

 
Ingen bild

Maria G

13 juni 2014 13:43

Wow! Häftigt! Jag håller med Lisa och har sagt det förr: du borde öppna bageri. Kanske ett cykelfik kombinerat med bageri i Falun?
Som Bianchifiket i Stockholm fast med lite mindre mat och mer fika!

 
Ingen bild

Kalle

13 juni 2014 18:46

Ja jag får väl öppna i lillstugan på tomten bredvid. Den är liten men skulle duga till bageri. Så får jag ha servering i trädgården, det vore fint.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 11 april 14:07

Efter att ha cyklat inne hela vintern var det till slut dags att byta kedja på racern. Visserligen satte jag ner den i källaren igen för det blir att köra MTB nu till att börja med när jag börjar med utecykling.   Har även köpt ett par watt...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 6 april 15:20

Ja här är det full fart så jag kommer mig knappt för att skriva. Mycket källarcykling har det blivit. Nu är jag redo för ett av vinterns många pass.   Fick "låna" två av barnbarnen ett par dagar, och nätter. Här är det sängdags och sagoläsn...

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards