Alla inlägg den 31 oktober 2018

Av SimmaCyklaSpring - 31 oktober 2018 12:50

Har varit lite småhängig ett par dagar vilket gör det lämpligt att sätta igång en deg. Friskade upp surdegen i går och i morse var den så här bubblande glad. Åtta hg vilket är en lämplig grund för degen jag skall sätta igång.

Har svårt att hålla mig till ett recept. Blir lite olika varje gång jag gör matbröd. Idag fick det bli ett kilo av vardera, vetemjöl, ljust dinkelmjöl samt dinkelmjöl fullkorn.

75 gram havssalt.

1800 gram vatten inklusive vatten som russin har legat i under natten.

500 gram russin lade jag i blöt i gå kväll. Nu är de mixade.

Nu är allt ihoprört och får vila en timme.

Total vilotid tre timmar och varje timme vänder jag degen.

Passar på att göra en omgång energikakor under tiden degen vilar. Gott att ha med sig på mina cykelturer. Kokar ”klister” som håller ihop övriga ingredienser.

130 grader körde jag upp den till idag. Vill inte att godiset skall bli för hårt.

Nu har jag rört i övriga ingredienser som består av havregryn, mandlar, valnötter, hasselnötter, russin och aprikos. Har sedan brett ut smeten och haft på ett lager choklad. Har även ?rutat? upp kakan i lämpliga bitar. Nu får den stå i källaren och svalna innan jag vänder på den och har på choklad på andra sidan. Sen är det bara att börja träna igen.

Sådär, nu får degen vila i lugn och ro några timmar till innan den hamnar i kylskåpet för kalljäsning i två dygn. Går allt som planerat blir det att grädda bröd på fredag.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards