Alla inlägg den 7 mars 2015

Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2015 11:10

Nej, någon riktig Kronblom blir jag nog aldrig, ligga på soffan kan jag inte alltför länge. Knallade ner i källaren och trampa lite istället. Då trivs jag bättre att sitta på baken i en halvtimme,.


Har ju tänkt testa lite försiktigt med träningen. Det har blivit 30-minuterspass, första gången i 130, andra i 140 så nu var det väl lämligt att testa att ligga på 150 i puls. Blir det nu inget bakslag på detta så må jag nog ändå säga att det hela är på väg åt rätt håll. En vecka till i lugnt tempo så vore det väl attan om jag inte skulle våga mig ut på vägarna igen.

Hej så länge!

Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2015 08:13

När jag vaknade i morse hade det hänt lite i kylskåpet som synes. Min 6,5 kg stora deg hade fördubblat volymen. Visst är det häftigt. Salt, vatten, mjöl och i detta fall även russin, absolut inget annat. Och så blir det på detta vis. Jag tycker det är lika häftigt varje gång. 


Nu skall jag ta ur så det blir fyra enkilos limpor som skall läggas i jäskorgarna.


Kolla kolla, visst är det jäskraft som heter duga. Var det någon som trodde att man måste knåda en deg, misstänkte det. Tänk då på att denna deg är inte knådad en enda minut, varken för hand eller i maskin.


Som sagt, fyra limpor skall det bli, stora degen som blev över är alltså 2,5 kg och av den skall jag göra småbröd. Men nu får de ligga och vila en kvart så värsta spänsten går ur.


Nu är de nedbäddade i mjölad handduk i varsin jäskorg. Stora degen har jag lagt i en plastlåda igen.


Nu är även jäskorgarna stoppade i varsin plastlåda som i sin tur är stoppad i ytterligare en plastlåda. Nu får de stå framme några timmar så de kommer igång igen innan jag skall stoppa in dem i kylskåpet igen. I kylskåpet kommer de att få stå tills jag vaknar i morgon då det blir dags för gräddning. Medan degen vilar i sina lådor...


Ja då kan väl jag likt Kronblom vila en stund på min bagarlåda. Visst är det enkelt att baka, det mesta sköter sig själv och resultatet brukar bli helt fantastiskt. 

Ha det så bra allihop, det har jag. Vi hörs!



Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards