Alla inlägg den 14 januari 2020

Av SimmaCyklaSpring - 14 januari 2020 09:25

Vad bra det är när tiden gör jobbet under tiden jag sover. I går när jag satte in bunken med deg i kylskåpet var den inte ens halvfull. Nu på morgonen är den så full så locket bågnar.

Eftersom degen är på drygt sex kilo blir det sju bitar om vardera nio hekto. Nu skall jag bara lägga i handdukar i jäskorgarna, mjöla lite och i med degen.

Så där, nu är det gjort. Har också lagt varje korg med deg i varsin plastpåse. Sedan skall de in i kylskåpet igen för fortsatt kalljäsning till i morgon då det blir dags för gräddning. Bara att hålla tummarna. Ändrar lite i receptet för varje gång så jag kan aldrig vara säker på hur resultatet blir. Det brukar då alltid gå åt det jag bakar. Om inte annat får jag väl ta hjälp av änderna nere i ån.

Ja så här gjorde jag denna gång. Använde bara mjöl från Warbro Kvarn. Det är mjöl som heter duga. Gamla kultursorter som står pall för kommande klimatförändringar. Ekologiskt odlat samt stenmalet. Lite långt att åka och handla bara, 20 mil enkel resa. Kvarnen ligger i Sköldinge, ett litet ställe mellan Flen och Katrineholm. Senast jag var dit köpte jag 36 kilo vilket gör att jag klarar mig ett bra tag.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards