Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av SimmaCyklaSpring - 7 april 2023 07:28

Igår blev det premiärtur på MTB med dubbfritt. Nu är det dags att det får bli likadant på bilen. Bara att sätta igång.

När man väl är igång går det ganska smidigt.

Orkade även tvätta av vinterhjulen. Bara att hoppas att det inte blir alltför stora snöfall nu när sommardäcken är på.

Av SimmaCyklaSpring - 5 april 2023 19:06

Lena och jag for till Stockholm ett par dagar och här är vi ute på en riktig långpromenad. Fint fint i Nybroviken.

Efter fem km var vi vid Cykelcity och såg bland annat en sådan här fin cykel. Efter det gick vi och hälsade på en gammal kompis hemifrån Säter som jag inte sett på en massa år.

När det sedan var dags för kvällsmat fick det bli en pasta på pizzerian i kvarteret där vi bodde.

Ny dag och nya promenader. Här har vi hamnat på Mr Cake, ett riktigt bra fik som är värt ett besök.

På kvällskvisten blev det en promenad runt Djurgården.

Innan vi var hemma gick vi även förbi Ejes Chokladfabrik. Nu var det stängt och lika bra var det tyckte Lena. Det tyckte inte jag. Där finns det godis vill jag lova.

Idag for vi hem igen och då var jag sugen på en cykeltur. Blev premiär för säsongen med dubbfritt. Blev en runda på hela 62 km vilket jag är nöjd med i blåsvädret.

Av SimmaCyklaSpring - 29 mars 2023 16:15

Idag började jag dagen med att redan klockan 07.00 infinna mig på Volvo i Hedemora för lite översyn av bilen. Tog med en bok för att kunna sitta och läsa lite medan mekanikern skötte om vår bil. Det är en nyutkommen bok som handlar om Ryssland. Den handlar om hur man ljuger och står i och det har man gjort i århundraden vilket redovisas i denna bok. Den handlar också om Rysslands anfallskrig mot grannlandet Ukraina, som enligt Putin inte ens är ett krig. Boken heter som synes också "Det här är inte ett krig". Det är olustigt att läsa denna bok samtidigt som vi i Sverige har "putinvänner" som sprider lögner, Mattias Karlsson, riksdagsman för SD som figurerar i ett manifest med konspirationsteorier om Sverige, ivrigt påhejad av Richard Jomshof justitieutskottets ordförande och även han tillhörande det ur nazismen sprungna partiet SD. Huamej säger jag bara, tänk att vi har en regering som står och faller med vad detta parti tycker.

Nej nu är det bara att bita ihop och hoppas att värmen kommer så den lilla snö vi har går bort och att det blir så varmt att jag kan börja skrapa och måla lite. Det finns mycket som behöver målas då "målarsäsongen" förra året blev inställd på grund av en krasch på cykeln under Vätternrundan. Hoppas också komma igång med cykelträningen för nu är det inte mer än ca 2,5 månader kvar till årets Vätternrunda.

Av SimmaCyklaSpring - 20 mars 2023 09:50

Har varit lite frånvarande ett tag men nu blir det en liten uppdatering. Här har jag en surdeg som jag delat upp för jäsning. Skall stå i garaget över natten på kalljäsning.

Nu har jag tagit tre gjutjärnsformar ur ugnen som är heta. Nu skall degen lyftas över utan att bränna fingrarna. Har bakplåtspapper i aluminiumformarna så det skall gå lite lättare.

Efter en stund i ugnen har jag tre fina bröd.

Efter ytterligare en stund har jag hela sex fina bröd.

Riktig brödporr, men det bjuder jag på. Smaskens blir det.

Har även varit upp till Sälen några dagar. Tro det eller ej men jag åkte även lite skidor. Gott om snö som synes.

Nu lämnar vi stugan för att ta oss till fina skidspår.

Lena och jag är laddade för att hänga med på en tur.

Lisa, Johan, Ally och Inez är också med. Nu blir det åka av.

Efter några km kommer vi till ett vindskydd vilket passar bra.

Lite fika sitter bra när man är ute och frisksportar.

Inez i full fart utför backen. Mormor Lena kollar att allt går bra.

Ally i täten och mormor tätt efter.

Fina dagar i Sälen. Längtar redan tillbaka. Om inte för så blir det förhoppningsvis i augusti när det är dags för Cykelvasan.

Av SimmaCyklaSpring - 28 november 2022 16:50

Efter att jag skadade mig i somras tog vår bäste granne över skötseln av vår tomt, och den är inte liten. George klippte gräs ena dagen och kom in och körde med trimmern runt gärdesgård och blomrabatter dagen därpå. Så höll Georg på hela sommaren. När han nu fyllt lite år också ville vi fira honom och tacka för hjälpen sedan i somras. Det blev en resa till Stockholm med Georg och hans fru Anna. Hotellboende och show och mat på Golden Hits på Kungsgatan. Där var det fullt ös från början till slut.

Här kommer lite bilder från kvällens hålligång.

Vi fick platserna närmast scen så det var lite svårt att fotografera. De dansade nästan på oss. Men det gjorde inget, jag var beredd att ta emot ifall det skulle behövas.

Närmare än såhär blir det inte. Rätt som det var åkte porslinet bort från vårat bord och det blev dans på bordet. Man har ju hört talas om kalas med dans på bordet, nu har vi varit med om det också, fullt ös. Här sitter Georg med glas i ena handen och koppen i den andra. Resten var som sagt bortplockat.

I samband med efterätten blev Georg uppmärksammad lite extra då han blev serverad en fyrverkerisprakande drink.

Även det roliga har sitt slut och här är vi på väg till hotellet genom stockholmsnatten. För den som aldrig varit på Golden Hits kan jag verkligen rekomendera stället. Jag är säker på att Anna och Georg håller med om det. Väl värt ett besök. Tjo.

Av SimmaCyklaSpring - 20 oktober 2022 15:46

Ja trots att politiken är åt skogen kan jag ändå glädjas åt att jag håller på och piggnar till. Med mina mått mätt körde vi lite hårdare idag än förra gången som var i måndags. Trots det hade jag fem slag lägre i snittpuls. Alltid något. Här är Steven och jag ute på en finrunda i höstsolen.

Vi har väl åkte ett par mil och är nu nere vid Stadssjön i Hedemora som är känt för alla fåglar som finns där. Idag såg vi inga fåglar men det är fint ändå.

Det är fint som tusan med snickrade landgångar där det behövs för att bli lättillgängligt. Både till fots eller rullstol eller som idag med cykel går det bra att ta sig runt där. Väl värt ett besök.

Drygt sex mil blev det innan vi var hemma igen så nu är det bara att ta det lugnt så jag orkar kolla på TV ikväll. Leksand mot Oskarshamn i SHL.

Av SimmaCyklaSpring - 6 oktober 2022 12:57

Efter gårdagens arbete i trädgården var jag lite mör i kroppen. Ovan med hårt arbete, även om jag inte tyckte att det var så hårt när jag höll på. Funderade länge om jag skulle cykla eller inte men till slut bestämde jag mig för att ta en tur.

Tur var väl det för när jag kom ut kom solen fram.

Blev en fin tur förbi Ljustern och Dammsjön. Tog det lugnt då det gick bra.

Av SimmaCyklaSpring - 5 oktober 2022 16:07

Idag fick cyklarna vila och det fick bli lite trädgårdsarbete istället.

Bäst att ta ner så mycket som möjligt under hösten så man kan använda våren till cykling.

Nu är det bara att hyra en släpvagn någon dag och köra ett par vändor till tippen.