Direktlänk till inlägg 7 oktober 2020

Jag bakar bullar och jag rullar, på cykeln

Av SimmaCyklaSpring - 7 oktober 2020 18:16

Gjorde mandelmassa för ett par dagar sedan med tanke på bullbak. I gårkväll plockade jag fram alla ingredienser som jag behöver. Gäller att ha rumsvarma grejer om det skall bli bra. Russin som skall blötläggas och mixas och ingå i fyllningen. Strösocker, havssalt, jäst som jag änvänder 25 g av trots att jag bakar på en liter rödmjölk. Honung, kardemumma som jag maler. Mandelmassan till fyllningen. Smör, förbrukar ett halvt kilo, blir riktiga hälsobullar. Vetemjöl, pärlsocker att ha uppe på bullarna samt kanel som ingår både i fyllningen och sockerlösningen som jag penslar bullarna med efter gräddning.


Börjar redan kl 07.00 med degen och nu har den vilat en timme. Under tiden har jag fixat smörkräm till fyllningen. Resten av smöret skall nu arbetas in i degen vilket tar näranog en halvtimme. Riktigt styrkepass på morgonkvisten.


Sådär. Nu ligger den i lådan för jäsning. Fyra timmar skall den ligga där och under tiden tänker jag ta mig en runda på min MTB.


Nu har jag i det härliga höstvädret kommit till Nyhyttan efter ca 1,5 mil. Tjusigt med löven som ändrar färg.


Bara att rulla på. Tänkte fara till Turbo innan jag vänder hemåt igen.


När jag kom hem hade det hänt lite med degen, ser riktigt bra ut.


Nu är halva degen kavlad och min härliga fyllning år på. Bara att vika ihop och skära i 36 remsor för att rulla ihop till små knyten. Sedan är det bara att göra lika med den andra deghalvan.


När de hade jäst ytterligare en timme satte jag igång med gräddningen. Har sju plåtar som skall gräddas så jag vill inte vänta för länge innan jag börjar. Nu är i alla fall första plåten klar. Ser fint ut. Bara att mata på.


Full fart i bageriet. 


Sådär, nu är alla gräddade. Efter ett par timmar när de svalnat blev det paketering och lagring i frysboxen. Har sparat några uppe till kvällskaffet förståss.

 
 
Ingen bild

Lisa

8 oktober 2020 06:50

Smakade riktigt bra med en nygräddad bulle 🤩

 
Ingen bild

Kalle S

8 oktober 2020 08:25

Bra. Nu håller jag på och gräddar matbröd. Kom förbi så får du några. 🚗

 
Ingen bild

Bengt Lundberg

16 oktober 2020 22:02

Tack för alla härliga inlägg om både cykling o bakning. Har fått många bra tips på fina cykelvägar i södra dalarna. Lycka till med dina kommande cykelturer både tävlingar o fikaturer.

 
Ingen bild

Stefan W

17 oktober 2020 08:43

Hoppas det blir en kort paus Kalle.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Söndag 17 mars 13:40

Nu har jag kört veckans sista träningspass i källaren och kan konstatera att jag fick ihop drygt 30 mil under veckan. Det är kanon med tanke på att jag varit förkyld lite till och från i fyra veckor, men nu verkar det gå bra igen.   Såhär s...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 16 mars 13:08

Efter att ha kunnat träna i 18 veckor åkte jag på en förkylning som spökade i flera veckor. Nu har jag i alla fall cyklat på bra nere i källaren denna vecka vilket känns bra. När det är sådant väder som det är idag är jag riktigt glad att kunna cy...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 9 mars 09:08

Ja nu är vi i Stockholm ett par dagar. Vi började vår vistelse med att träffa en kär gammal bekant till mig som jag lärt känna genom mitt arbete. Det är Birgitta här till höger i bild som bor i Stockholm. Första gången vi träffades är faktiskt bra...

Av SimmaCyklaSpring - Fredag 1 mars 09:39

Ja det var länge sedan jag skrev på bloggen. Senaste inlägget var den 16 septemer ifjol. Då hade vi precis kommit hem från en vända i norr med husvagnen. Jag var rejält förkyld då och det blev lite stiltje på det mesta. Orken tröt helt enkelt. Har ...

Av SimmaCyklaSpring - 16 september 2023 10:36

Ja nu har vi varit ute på en riktig långrunda. Vi for i lördagsmorse och efter 53 mil var vi vid Nordmalings Camping. Där övernattade vi innan vi for vidare.   Vi stannade till i Umeå och besökte platsen där K4 låg när jag var i det militär...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards