Alla inlägg under augusti 2019

Av SimmaCyklaSpring - 10 augusti 2019 16:37

De sista förberedelserna innan start för att köra 94 km mellan Sälen och Mora. Har en liten förhoppning om att kunna klara 3.30 för första gången. Jag har dock sett på väderprognosen att det varnas för motvind. Just i detta nu är det dock inget jag tänker på. Nu fullt fokus på cykla säkert ner till Mora utan missöden.

Startar i startgrupp 14 vilket betyder att klockan är 09.15 när jag ger mig iväg tillsammans med 200 andra. Börjar med tre km uppför så det är bara att mata på i lugn takt. Känner dock redan här att det nog kommer att gå bra i dag.

Efter en resa på 94 km i motvind spurtar jag nu mot mål och får tiden 3.38.51 vilket är långt ifrån min förhoppning på 3.30 Men jag är supernöjd ändå. Finns alltid något att glädjas åt. T.ex såg jag inga olyckor och heller inga incidenter som kunnat leda till olyckor vilket var skönt.

Nu har jag pustat ut ett par minuter efter att blivit mottagen av Lisa, Johan, Ally och Lena vid målet. Skönt att ha support på plats. Förra året åkte jag på 3.41.20 vilket räckte till placering 2918. Då åkte segraren på 2.40.16 och jag alltså 1.01.04 långsammare. I år räckte min tid till placering 1672. Segraren hade i år 2.48.41 vilket gjorde att jag i år var 50.10 långsammare. En förbättring med hela 10.56 Se där, det finns alltid något att glädjas åt. Trots motvinden lyckades jag med en förbättring som heter duga. Sen är ju det här med tider och placeringar det minst viktiga. Det är ju bara så jäkla skoj att vara med och cykla. Nästa år då jäklar. Tjo så länge.

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2019 21:11

Började dagen med att åka upp till Lindvallen en sväng. Kollade in lite cyklar samt hämtade ut nummerlappen. På väg hem stannade vi till och besökte kontrollen i Evertsberg. Där delas det ut bergspris, får se om det finns något kvar när jag kommer farande på lördag.

Ca 25 000 cyklister är anmälda till loppen denna helg. Redan i morgon fredag är det öppet spår med över 6 000 anmälda.

Tillbaka till stugan där Ally och jag kollar att jag fått en nummerlapp som passar.

Att jag tar vilodag innebär inte med automatik att Johan vilar. Han drog på sig löparskorna och körde sju vändor i en backe med utsikt över Orsasjön ivrigt påhejad av Ally och Lena

Ally tyckte det tog lite lång tid (fyra minuter) mellan vändorna så hon satte sig ner på en sten och väntade på pappa.

Nu kommer pappa Johan igen och Ally är uppe och hejar.

Av SimmaCyklaSpring - 7 augusti 2019 13:27

Det sägs ju att höghöjdsträning är bra, vad passar väl då bättre än att tillbringa några dagar i Fryksås före Cykelvasan. Halva serviceteamet är nu med när jag skall ut på ett pass.

Det är lite ruggigt men vad gör väl det när det finns bra kläder. Bara att köra.

Tanken är ett kortare distanspass med två intervaller om vardera 15 minuter.

Gick riktigt bra det där. Formen känns bra så nu är det vila som gäller tills på lördag då det smäller.

Snart vid stugan igen med utsikt över Orsasjön.

Cykeln är tvättad och inställd i förrådet under överinseende av Ally. Nu mat sen vila. Och leka med Ally förståss som blir två år i dag.

Av SimmaCyklaSpring - 5 augusti 2019 11:52

I dag tänkte jag mig ett intervallpass på fem stycken 30-sekundersrökare. Vad passar väl bättre än trainern att riva av dessa på. Nu kör vi. Min tanke var att klara 400 watt i snitt per intervall.

En timme senare kommer resultatet på vad jag presterat. Hur det blev. Jo, 409, 407, 422, 420 samt 460 på den sista. Alla tiders bra om jag får säga det själv. Nu har jag väl bara ett pass kvar inför Cykelvasan som går på lördag. Nu vila en dag och sedan är tanken att jag kör ett pass ute på onsdag. Om det blir något mer så blir det väl lite lugnt rull bara.

Av SimmaCyklaSpring - 4 augusti 2019 13:25

Även om gårdagens långpass inte var alltför hårt så tar det ändå på krafterna att vara ute i fyra timmar. Då passar det bra att ta ett riktigt kort och lätt pass idag. Här är jag på väg in i centralorten Königshyttan.

Där blev jag välkomnad av några kossor som undrade vad som kom farande.

Sedan blev det Pershyttan innan jag svängde hemöver igen. Hade tänkt mig ett entimmespass och det var nära nog vad det blev också.

Av SimmaCyklaSpring - 3 augusti 2019 13:59

Nu är jag redo för sista långrundan före Cykelvasan. Friskare i luften och inte lika varmt, det gillar jag. Augusti och september är toppen för långrundor.

Hade väl inga bestämda mål mer än att jag tänkte mig en runda på ca fyra timmar och en snittpuls kring 140. För min del är det ett medeldrygt pass. Nu är jag på Turistvägen vid Vikmanshyttesjön.

Soligt och fint och härligt i luften. Inte för varmt. Armvärmarna sitter inte i vägen. Vätskeryggsäcken är på för jag har bara plats för en flaska på cykeln och det blir för lite på dagens runda.

Efter 27 km och drygt en timme har gått kommer jag till Norn. Lugnt på morgonkvisten men jag misstänker att det är lugnt där för jämnan.

Blev inga bilder förrän jag kom till gruvhålet i Silvberg. Inga badande där i dag vad jag kunde se. Jag hade hunnit passera både Kybacken och Jutbo. Efter Silvberg for jag till Nisshyttan via Björnbo. Vad det gäller min målsättning med dagens tur så blev det för en gång skull nästan precis som jag tänkt mig. Fela någon minut på fyra timmar, snittpuls 140. Sträckan blev faktiskt hela 91 km.

Av SimmaCyklaSpring - 1 augusti 2019 10:55

Dalälven ligger spegelblank i Gustafs. Efter att ha kört en del hårda pass senaste tiden är det nu hög tid att tänka på Cykelvasan. Man kan ju inte vara sliten redan när man startar om man skall prestera bra på loppet som är hela 94 km. När jag vaknade i morse och solen sken bestämde jag mig för en runda runt Gustafs och Stora Skedvi i sakta mak. Zon två vilket för mig betyder en puls ej över 132. Hur det gick. Jo riktigt bra. Endast 11 sekunder hamnade i zon tre. Med tanke på att jag cyklade en timme och 48 minuter så kan jag ju inte säga annat än att jag lyckades med målsättningen.