Direktlänk till inlägg 15 oktober 2018

Mallorca oktober 2018 del 2

Av SimmaCyklaSpring - 15 oktober 2018 07:13

Dag 6. Idag cyklade vi till Sineu för att köra ett par varv på velodromen. Först tog vi en fika på ett litet torg.


Nu har vi fått lite i magen och skall väl orka köra lite på velodromen.


Ajdå, när vi kom till velodromen var den avstängd för reparation. Bara att fortsätta hemåt igen då. 


Efter fem dagars cyklande har vi lite cykelkläder som behöver tvättas. Här sitter Lena och Erik och sköter den saken.


Nejdå, det finns en fin tvättinrättning i närheten. För fem euro får man tvätta och för två får man torktumla. Totaltid ca 40 minuter. Alla tiders bra.


Dag 7. Lena vilar idag och Erik och jag tar här en kaffe i Santa Maria.


Efter det bestämde vi oss för att fara till en cykelaffär, här en paus med lite berg i bakgrunden.


Simsalabim så var vi i Binisalem, ja där har de en riktigt fin cykelaffär med allt som allt man kan tänkas behöva och lite till. 20% rea på kläder hade de men vi kunde inte handla för vi hade bara lite fikapengar med oss. Jäklar, när det regnar manna från himmlen har den fattige ingen sked, eller hur det nu är.


Här kommer Erik med siktet inställt på Llucmajor.


Men när vi kom till Algaida kände vi för en fika igen.


Jag tog in en hemgjord mandelkaka med en kula glass och ett kex. Jäklar vad gott.


Nu är det kväller och vi har tagit en promenad. Vi har fyllt på vattenförådet så vi kan cykla även imorgon. Här står Erik och Lena utanför vårt hotel.


Dag 8. Min cykel i väntan på Lena och Erik utanför hotellet. Nu bär det iväg på nya äventyr.


Eftersom vi inte hade några pengar igår som räckte till några inköp på cykelaffären bestämde vi att fara dit igen. Här tar vi en kaffe i Santa Maria.


Lena och Erik köpte sig varsina cykelbyxor innan vi for vidare. Vi tog sedan sikte på Cala Pi så vi avverkade över tio mil innan vi var hemma.


Dag 9. Efter gårdagens långtur tog Lena åter en vilodag. Erik och jag for österut efter kusten. Via Campos och Felanitx har vi nu kommit till Montuiri. När vi kom ut på terassen för att käka sitter en bekant från förra årets resa där och käkar. Staffan Hellberg heter han och han var ledare i den grupp som Erik åkte i då. Trevligt att råkas sådär helt appropå.


Bar Ribas heter stället vi käkade på. Här är Erik med sin cykel på väg ut därifrån. Ja man får ta med sig cykeln in genom en restaurang för att komma ut på terassen där det är lite trevligare att sitta.


Nu skall vi fara vidare men tar först en bild för att visa hur brant det är i Montuiri. Det är svårt att ge backarna rättvisa på en bild, men jag kan garantera, det är riktigt brant.


I Llucmajor sitter denna skylt som uppmanar bilisterna att hålla minst 1,5 m avstånd när de kör om cyklister. Det är bra och det respekteras av de flesta till skillnad mot hemma i Sverige.

På eftermiddagen när jag kollade telefon hade jag fått ett meddelande från Johan där han undrade hur vi hade klarat ovädret. Blev lite förvånad, visst hade det regnat kvällen före men inget märkvärdigt med det. Sen fick vi höra att det hade varit en katastrof modell större bara fem mil från där vi bor. På dagen tur hade vi cyklat två mil från där det otäcka hade hänt utan att vi märkte något eller visste något. Det hade regnat så kopiöst mycket och dragit med grus och lera så bilar och träd och allt möjligt blev omkullvräkt, hela åtta (tror jag det var) människor omkom också. Ja det var ruskigt.


Nu har vi inga fler dagar att cykla för denna gång så det är bara att lämna tillbaka vår hyrcyklar. Det var elfte gången vi hyrde cyklar hos denna cykelhandlare och jag är säker att det blir fler bara man får hålla sig frisk.

När vi börjat packa våra grejer på kvällen fick vi ett SMS från SAS som talade om att vårt flyg var inställt. Ajdå, trist, hur blir det här då. Men bara en halvtimme senare kom det ett nytt där det stod att vi var ombokade med ett annat bolag till Allicante. Sen från Allicante till Oslo med SAS för vidare transport från Oslo till Arlanda också med SAS. Då var det bara att boka om våra tågbiljetter från Arlanda till Säter. Det var smidigt tack vare att jag har APPEN från SJ i min telefon.


Dag 10. Nu är vi incheckade på Mallis och tar en kaffe i väntan på att planet skall bestigas.


En timme senare landar vi på Allicantes flygplats.


Efter ytterligare en väntan kliver vi på ett plan igen för resan till Oslo.


Nu kliver vi på det sista planet på vår resa för denna gång. Nu är vi i Oslo och nu står det inte på förrän vi är på Arlanda.


I stället för som det var planerat i förväg, att vi skulle åka tåg i fyratiden från Arlanda blev det nu med tåget klockan 20.08 Det gick ju smidigt trots allt. Komma hem fyra timmar senare än planerat har ju ingen betydelse. Jag har slarvat bort mer än fyra timmar på egen hand i mina dagar. Tjo flöjt. Vi hörs!

För övrigt skall det bli intressant att följa den politiska utvecklingen. Borgarna med stöd av SD avsatte regeringen men nu står Ulf "kaklet" Kristersson där med lång näsa. Det var lätt att avsätta regeringen, men någon ny regering lyckades han inte bilda (vilket man kunde räkna ut med det man sitter på) hur dum får en människa vara som vill bli statsminister. Ja inte som Ulf "kaklet" Kristersson i alla fall.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 11 april 14:07

Efter att ha cyklat inne hela vintern var det till slut dags att byta kedja på racern. Visserligen satte jag ner den i källaren igen för det blir att köra MTB nu till att börja med när jag börjar med utecykling.   Har även köpt ett par watt...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 6 april 15:20

Ja här är det full fart så jag kommer mig knappt för att skriva. Mycket källarcykling har det blivit. Nu är jag redo för ett av vinterns många pass.   Fick "låna" två av barnbarnen ett par dagar, och nätter. Här är det sängdags och sagoläsn...

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards