Alla inlägg under maj 2018

Av SimmaCyklaSpring - 19 maj 2018 13:50

Hade tänkt jobba lite i trädgården i dag, men så ringde Ally och undra om inte morfar skulle med ut och cykla. Efter att ha funderat i två sekunder sa jag, så klart jag vill. Jaa, här står jag då beredd att ge mig iväg till Gustafs.


När jag kom till Gustafs var Lisa och Ally redan färdiga så det var bara att fortsätta vidare.


Jajamen, Ally är bereddd att fara. Hjälmen sitter där den ska.


Men vi hann då bara upp till älven, ca två km, så sov Ally. Vi cyklade dock vidare i det härliga vädret.


Efter att ha farit förbi Milsbo och Torsång börjar vi nu närma oss Gustafs och det är inte utan att vi börjar bli lite fikasugna.


På Gustafs Café satt det fint med lite fika under parasollen.


Ally hade lite egen med sig för säkerhets skull. Jag fortsatte sedan hemöver och for via Ljusterbro ut till Djupdalen och han med att sätta några personliga rekord innan jag var hemma. Det är alltid skoj med lite förbättringar. Men skojigast är att få vara ute och cykla med Lisa och Ally.

Av SimmaCyklaSpring - 17 maj 2018 20:03

Själv körde jag ju en tur i morse sen jag fick på en ny klinga. När sen Lisa kom hem på eftermiddagen och sa att hon funderade på att ta en tur till kvällen blev jag sugen att följa med. Hade ju fått hjulen ordnade så de är slanglösa nu. Ville testa hur det är. Här står vi i Gustafs och skall ge oss iväg.


Vi hann inte långt förrän det blev ett kort stopp och där var det ju som synes kolosalt trevligt.


Efter ett par mil blev det ett stopp till och vad det gäller hjulen så kan jag väl inte påstå att jag kände någon större skillnad. Åkte mest och funderade på hur bra det blev med en större klinga fram. Men det är nog bra med hjulen också, det sägs ju att risken för att få punka minskar när man inte har någon slang som kan gå sönder.

Av SimmaCyklaSpring - 17 maj 2018 11:52

Här står jag i färd med att fara ner till Säters Cykel & Motor för att få på en 34-klinga fram. Sitter 32 original men då trampa jag lite väl lätt så nu testar jag snart med två kugg större så får vi se hur det blir.


Det tog inte många minuter att få klingan bytt. Sedan for jag ut och testa lite. Sist gick det i 40 med en kadens på 95. Nu gick det i 45 med en kadens på 95. Fem km upp på samma kadens känns som det skulle vara bra. For sedan ner till reningsverket. Sist for jag upp med två växlar kvar. Nu hade jag bara en växel kvar vilket räcker, inte är det ofta man kommer i sådana branta backar. For sedan ut i Djupdalen och körde lite och det kändes strålande. Efter det for jag tillbaka till Säters Cykel & Motor för att rapportera resultatet vilket jag var nöjd med.


Efter ett kort rådslag med "mitt serviceteam" Johan Widén och Anders Haritz blev vi överens om att jag även skulle testa att köra slanglöst. De tog sig an hjulen på en gång.


Det stod inte på förrän Johan pumpade första hjulet.


Här sätter Johan det på plats.


Här har Anders hällt i tätningsvätska i andra hjulet.


Det står inte på förrän även det är pumpat och påsatt igen.


Sedan for jag hem och jag har nu två slang i reserv ifall jag skulle behöva dem någon gång. Skall bli skoj att komma ut i skogen och gasa lite men det får bli en annan gång. Kan ju inte testa alla nyheter på en gång.

Av SimmaCyklaSpring - 15 maj 2018 13:51

Eftersom jag tagit ut en semesterdag i dag för att cykla var det väl lika bra att ta sällskap med Lena när hon skulle cykla till jobbet. Här står vi klockan sex på morgonen och skall strax ge oss iväg.


Nu har vi åkt drygt en mil och vi är i Gustafs vilket betyder  att Lena svänger in på sitt jobb och jag får fortsätta på egen hand.


Jag tog sikte på Leksand och har nu inte mer än ca 1,5 mil kvar.


Tugnt går det och jag upplever att det är lite motvind. Men vad gör det en dag som denna.


Nu är jag i Leksand och klockan har slagit nio så då passar det väldigt bra med en fika.


En macka och en Mazarin sitter fint till en kopp kaffe. Jag satt riktigt skönt så det fanns ingen anledning att jäkta därifrån.


Fantastiskt väder och nu är jag halvvägs hemma igen.


Så där, årets första femtonmilarunda avklarad. Det tar sig.Undrar om jag skulle fara upp till Leksand för det skulle sitta fint med en påtår. Nej det får vara. Jag får ta en kaffe hemma istället och kollar på girot på eftermiddagen.

Av SimmaCyklaSpring - 13 maj 2018 16:43

Efter att ha varit uppe med tuppen och gräddat lite bröd så passade det bra att ta en cykeltur på eftermiddagen.


Här står vi, Lena och jag och skall precis ge oss iväg.


Vi tog sikte på Torsång som vi nu passerat och är nu i Milsbo. Bättre cykelväder än så här kan man knappast få.


Nu glider vi in i Stora Skedvi och har bara drygt en mil kvar hem. En fin femmilarunda blev ett bra slut på denna vecka.

Av SimmaCyklaSpring - 12 maj 2018 15:01

Nu är jag snart redo för en liten tur avdelning längre. Tala om för Lena att jag räknar med att vara borta fyra timmar. Vart jag skall åka vet jag ej men det brukar lösa sig.


Det var lite ostadigt väder så jag valde att inte åka så långt bort. Nu är jag i alla fall på väg in i Långshyttan och då skiner solen.


Nu har jag Husby kyrka i sikte.


Helt perfekt väder att vara ute i.


Nu har jag varit till Stora Skevi för andra gången i dag och är via Fäggeby på väg in i Husby igen. Sedan fick det bli Hedemora och Vikmanshyttan innan jag efter nästan fyra timmar var hemma igen. Årets första tiomilarunda avklarad. Tog det lugnt så det kändes bra hela tiden.

Av SimmaCyklaSpring - 10 maj 2018 18:58

Här står vi, Lena och jag och vi skall alldeles strax ge oss iväg på en runda.


Nu passerar vi Västerby på väg mot Hedemora. Härligt härligt och maskinerna går bra.


Nu är vi i Ekevallen och har väl åkt drygt tre mil.


När vi hade passerat kasern och var nästan hemma föreslog Lena att vi skulle fara över Åsen. Så fick det bli. Här går det tungt minsann, men upp kom vi. För mig var det min femte utomhusrunda på racern och nu har jag fått ihop 30 mil. Nu har jag en månad på mig att se till att jag då orkar 30 mil på en runda. Hur det skall gå till vet inte jag. Lätt blir inte det, men vem har sagt att det skall vara lätt.

Av SimmaCyklaSpring - 9 maj 2018 18:36

Sicket väder det har blivit helt plötsligt. Bara att ge sig ut på en ny runda och se om det kan gå bättre i dag än i går. I går skulle jag ju ta det lugnt och så kommer jag hem med en snittpuls på 153, det är allt annat än lugnt för mig. Nu var det väl tusan om jag inte skulle kunna hålla mig kring 140. 


Bäst att börja med lite motvind, därför drog jag iväg till Hedemora där jag är just nu.


Sedan blev siktet inställt på Långshyttan vilket jag passerat nu, via Arkhyttan är jag nu på väg mot Stora Skedvi.


Riktigt var jag är nu minns jag ej men trots att jag tagit det lugnt börjar det ändå att bli riktigt drygt. Drog även iväg förbi Gustafs innan jag landade i Säter med drygt åtta mil på mätaren. Snittpulsen då, jodå, prick 140. Med en sådan tur kan jag inte vara annat än nöjd.

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards