Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av SimmaCyklaSpring - 13 augusti 2011 15:36

Jag klev in på macken häromdagen på väg hem från träningen.

Skulle betala bensin och köpa kaffe.

- Ja ha är du ute och kör häst frågade expediten.

- nej svarade jag ; kör bil

( och tänkte att det borde han väl förstå ..., varför tror han att jag kör häst .., för att jag har kort hår, har ryttare kort hår ? för att jag kör jeep ? eller hörde jag fel ? )

Tänkte en stund på det hela.

Kan det ha berott på att jag såg ut så här ;


  ?


För mig fullständigt normalt , för andra lite märkligt kanske .

Gjorde ett test och gick runt i Borlänge stad med dessa i dag och det verkar som om folk tycker det ser lite underligt ut ..

Nere i Kalmar gick var och varannan människa runt med dessa knähöga strumpor.

Ni kanske har märkt det också , kompressionsklädestrenden bland triathleter och cyklister ???

Marknadsföringen för dem är i alla fall enorm, och de finns till och med de som tävlar ( och vinner..) för kompressionsklädesföretag.

Är de då bra eller bara en trend ???


Tja , så värst mycket forskning finns egentligen inte på området.

Men det som finns visar att man genom att anlägga ett lätt tryck mot huden , förbättrar återflödet av blod till hjärtat och att eventuella svullnader kring muskulatur minskar. Detta gör att laktat och andra slaggprodukter försvinner snabbare efter ansträngande träning och tävling samt att träningsvärken kan minska. För maxa dessa effekter bör man bära kompressionskläderna under och efter aktivitet ( upp till tolv timmar efter ).


Många har berättat för mig att de tidigare haft problem med kramper som minskat då de börjat med kompressionskläder.

Vad detta beror på är oklart och jag har än så länge inte hittat någon litteratur på området. Kramp, beror i de flesta fall på en förlorad neuromuskulär kontroll och en förändrad reflexkontroll på grund av muskulär uttröttning, och man skulle därför kunna tänka sig att kompressionskläderna ökar inputen och därmed den neuromuskulära kontrollen samt även kanske ger en avlastning av muskulaturen.

Men detta är mina egna teorier.


Hur som helst så finns det visst stöd i forskningen för att kompressionskläder gör nytta, och massor med stöd om man frågar runt bland triathleter och cyklister.

Sedan är det väl rätt snyggt ?

eller??


Simma lugnt

MAria

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Skapa flashcards