Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

äntligen hemma

Av SimmaCyklaSpring - 8 augusti 2011 12:30



Körde igenom Dalporten i går och är nu äntligen hemma och packar upp väskan efter äventyret nere i Kalmar.

Här kommer en racereport:


Mitt hemliga mål var att komma under elva timmar. Hade i och för sig knystat det till några personer men jag har som regel att låta planerna vara lite hemliga för att inte känna press och bli nervös.

Min plan var inför detta följande( beroende på dagsform och omständigheter som magont, blåst, regn etc):

-simning 1,15 - 1,25

-växling1 och 2;max 10 min (inräknat ev toabesök)

-cykling 5,10-5,25

= ca 6,30- 7,00

Detta skulle ge till löpningen 3,50- 4,25

-för att komma i mål på under 11,00 .


Omständigheterna var blåsiga och varma.

Simningen började ganska bra men jag tog inte i ett skvatt. Jag har mycket svårt att fokusera under simningen och flyter liksom bara med. Tittade lite på utsikten och tänkte på cyklingen. Hann till och med tänka att jag ska jobba mer med simningen i höst.... Dåligt fokus alltså . Det var väldans vågigt längst ut men jag klarade mig bra och fick inga slag eller sparkar, kallsupar eller kramper.

Fint då jag under den senaste tiden haft lite problem med kramp under simning.

Nu var jag ju hyfsat utvilad så krampen från vader höll sig borta.

Kom upp ur vattnet fräsch och fin och oj vad jag längtade till att få cykla.

En i publiken skrek ; hejja hejja ,det här kommer att gå fint .

Jag svarade ; ja det är ju nu det börjar.

För det kändes verkligen så.

Såg på klockan att det hade gått ungefär 1,25 efter växling ( verklig simtid var 1,24) så jag höll mig ju precis inom ramen.

När jag hoppat upp på cykeln kände jag mig som om jag satt för lågt och benen kändes inte helt hundra..... men jag vet ju att jag kan cykla ändå så det bekymrade mig inte så värst.

I min plan ingick också att dricka och äta så mycket vitargo som möjligt under cyklingen för att inte drabbas av värmeslag eller hyponatremi (vilket inebär att man har för lite salter ikroppen och som förra året orsakade en sjukhusvistelse på tre dagar).

JÄKLAR ( ursäkta svordomen men den är i högsta grad befogad) vilken motvind det var på sina håll.

Men jag bombade på , plockade placeringar. Det var skoj.

( för övrigt det enda roliga med att vara en dålig simmare ).

Varje varv skulle enligt planen köras på cirka 1,40-1,55.

Vilket jag fixade ganska galant, första varvet på 1,45 och de andra två på 1,52.

TOTAL tid 5,23. Fortfarande inom ramen , men ganska precis...

Gjorde bara två tabbar och det har jag delvis mitt humör att skylla.

Två karlar låg och draftade( =rulleåkning) på varandra i minst ett varv. Jag blev irriterad, drog i kapp , la mig emellan och upplyste dem om att drafting inte är tillåten. Fick ju naturligtvis lida för den tempohöjningen sedan . Men det var det faktiskt värt.

Tabbe nummer två var att jag åt och drack så jag började må illa. Vitargonåkte upp och ner i strupen och jag hade lust att kliva av och spy på sista varvet.

Blä.

Så kom löpningen ÄNTLIGEN !!!

Det var det bästa på länge. Jag gick ut med 4,10 på mig för att klara gränsen 11 timmar. Toppenläge.

Joggade runt varv för varv som en duracellkanin ,,, kände mig som om jag hade hur mycket energi som helst , hejjade på alla jag kände. Skojade med publiken och funktionärerna ( som för övrigtvar fantastiska på att hejja och sköta sitt jobb .TACK för det ! ). Ja det var underbart.

Funderade över om det kanske var bra ändå att äta sig illamående på cykeln.....

Och att hålla igen på cyklingen.

Jag hade bara en dipp efter 23 kilometer då det började blåsa som bara den och solen låg på men då tog jag två vitargogel med lite vitargo sportdryck och så var jag i gång igen.

Kan hända att jag njöt lite väl mycket för jag glömde kolla på klockan och räkna på tiden. Insåg då det var sju kilometer kvar att jag inte hade så god marginal. Jag hade visst fastnat i min truckarfart ( som jag tror ligger runt 5,45 tempo) och fick öka lite på slutet.

Då jag kom på målrakan med femhundra meter kvar till mål hör jag Jocke Nilssons röst ; hejja Maria , under elva timmar, perfekt.

Och det var precis vad jag tänkte själv också.

Allt gick som det skulle och jag sprang på 4,05.

Sluttiden blev 10,57.


Jag är nöjd med hur jag disponerade loppet och hade en kanonupplevelse. Jag vet också vad jag ska träna på till nästa år.

För jag har naturligtvis redan planer för åren framöver.

Simmar dock just nulugnt ett tag och ser fram emot  höstens äventyr.



  Efter målgång , nöjd och glad.


TJINGELING

Maria






 
 
Ingen bild

Kalle

8 augusti 2011 14:13

Härligt Maria!
Du är fantastisk. Skoj att få läsa om din bravad. Försökte i lördags följa med så gott det gick från hemmaplan och rapportera lite utifrån det.

 
Ingen bild

Johnny

8 augusti 2011 20:19

Håller verkligen med föregående kommentar (Kalle) Du var fantastisk - Grattis! Mycket imponerad av cykeltiden, så snabbt cyklade aldrig jag på de Ironman jag körde.

 
Ingen bild

Tina

9 augusti 2011 11:11

Å skoj med racewrapport. Det är alltid roligt att läsa vad andra skriver om sin upplevelse när de fått några timmar på sig! Det blir annorlunda än att prata. Så skoj. Nu är det bara att börja om och fundera på hur man vill göra för att köra ännu bättre nästa år. Mitt motto kommer fortsätta vara glädje. ha det gott!

 
Ingen bild

MAria

9 augusti 2011 13:45

Ahh Tina ! Du har hittat hit KUL !!!
OCH JAG HÅLLER MED ; GLÄDJE ; PASSION OCH HARMONI I ALLT MAN GÖR !

eller nästan allt i alla fall
kramar till dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 11 april 14:07

Efter att ha cyklat inne hela vintern var det till slut dags att byta kedja på racern. Visserligen satte jag ner den i källaren igen för det blir att köra MTB nu till att börja med när jag börjar med utecykling.   Har även köpt ett par watt...

Av SimmaCyklaSpring - Lördag 6 april 15:20

Ja här är det full fart så jag kommer mig knappt för att skriva. Mycket källarcykling har det blivit. Nu är jag redo för ett av vinterns många pass.   Fick "låna" två av barnbarnen ett par dagar, och nätter. Här är det sängdags och sagoläsn...

Av SimmaCyklaSpring - Torsdag 21 mars 15:21

Idag tog Lena o jag till att börja med en promenad vid Hundfjället.  Johan, Inez, Lisa och Ally tog några vändor i slalombacken.  Här bär de iväg i stora liften.  Efter ett tag satte jag igång att grilla korv.  Lena håller koll...

Av SimmaCyklaSpring - Onsdag 20 mars 15:28

Idag skulle vi till en stuga på fjället, här är jag och Ally före avfärd.  Inez och Lena har tagit plats på skotertaxin för fjällturen.  Lisa och Johan åkte skidor så vi blev fotade när vi hann ikapp dem.  Nu är vi framme. Sista bit...

Av SimmaCyklaSpring - Tisdag 19 mars 16:27

  Tidigt i morse for jag och Lena mot Sälen. Nu är vi vid Pyramidbageriet i Dala-Järna. Där fyller vi på brödförrådet.  Sen stod det inte på förrän vi var vid fiket i Vansbro.  Mycket gott finns det att välja på där.  Kaffe och sm...

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards