Alla inlägg under mars 2011

Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2011 22:27

Jag var idag på Blodcentralen och gav blod

http://www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1

Läste apotekstidningen - en bra gratistidning . I den stod att läsa att 36 % av Sveriges vuxna inte rör på sig i den omfattningen som behövs för att förebygga förtida död. Den motion man "behöver" är 30 minuters måttlig motion som är lätt ansträngande , vilket motsvarar en halvtimmes promenad per dag.

Ja ha ;

Hur har man kommit fram till denna rekommendation undrar den vetgirige ?

Jo, man har i stora undersökningar världen över mätt hur mycket kalorier folk gör av med och kopplat detta till risken att drabbas av någon så kallad vällevnadssjukdom , typ hjärt-kärlsjukdom, diabetes ,tjocktarmscancer med flera. Vid 150 kalorier minskar risken markant Det har dock nu kommit studier som visar att det kanske behövs 300 per dag ). Så hundra femtio kalorier om dagen , vilket motsvarar en halvtimmes promenad - totalt på en hel dag .

Och det kommer inte 36 % av de vuxna i Sverige upp till !!!!

Det är ju skandal ... eller vad tycker ni ???+

Okej , de kanske dör i förtid .. och tänk vad mycket roligt de missar under tiden då de lever !

vad har detta då med lördagar att göra ?

Jo , jag räknade ut vad jag och Johan brände upp i form av kalorier i Lördags ( jag är ingen kaloriräknare ,, men fick för mig att räkna på detta ..) på 18 kilometer löpning och 25 minuters halvlugn simning .

JAg = ca 1500

Johan ( mycket grovare uppfattning då jag inte vet hur tränad han är eller hur mycket han väger ) = ca 1850

Om vi sedan tar och delar upp detta på 7 dagar =

1500/7 = 214,3 och

1850/7 = 264,3

Ja ha ja; vi har alltså i Lördags morse gjort av med mer energi i form av fysisk aktivitet är 36 % av Sveriges vuxna gör på en hel vecka ....

sug på den ni ....

Vi kanske ska trycka upp t-shirtar där det står ,

"we do more on Saturday morning than most people do all week....."


Nej då man ska väl inte höja sig själv till skyarna ( men man kan vara lite nöjd med sig själv ) .. frågan är ;

HUR KAN VI FÅ RESTEN ATT RÖRA PÅ SIG LITE MER SÅ ATT VI SLIPPER BETALA FÖR DERAS(och deras familjer) SJUKVÅRD OCH OHÄLSA I FRAMTIDEN  ??


MG



Av SimmaCyklaSpring - 7 mars 2011 21:30

Våren närmar sig och det är hög tid att smida planer inför sommarsäsongen 2011.

Vad har du för planer ?

Har du några planer ?

Vad är målet med din träning ?

Jag är fullständigt säker att allas våra mål och motiv vad gäller träning och motion är olika , men jag tror att det är bra att ha klart för sig varför man tränar och vad som är syftet med träningen samt att målet /syftet känns positivt och möjligt att uppnå.

Så varför tränar du ?

Har du något mål med din träning - har du i så fall en plan för hur det målet skall uppnås ?

Är du på god väg mot ditt mål , eller är du nöjd med saker som de är nu ?

VAd är du bra på och vad är du sämre på ?

Vad är du nöjd med och vad skulle du vilja förändra ?

Hur är formen nu ?

Mitt tips är att skriva ner allt detta ( inklusive planen , som det ju finns hjälp att utforma om man skulle behöva    ). I planen planerar du regelbundna möten med dig själv om du är på rätt väg, dessa möten kan vara ett test av någon fysisk förmåga , vikt , sömn , stress eller vad du nu bestämt dig för att förändra . Det där med att man bestät sig tror jag är viktigt , för beslutet måste vara noga övervägt. Vill jag det här ? varför  ? vad ger det mig positivt , negativt , är det möjligt ? Vem kan hjälpa mig om jag behöver ?

Varje vecka skriver du sedan ner hur saker och ting har gått och liksom checkar av att du är rätt väg.

Ni har väl säkert hört det förut va ?

Har ni praktiserat det då ?

"If you think you´re an athelete , then act like one " 

MG

Av SimmaCyklaSpring - 5 mars 2011 14:56

Onsdagens löptur kommer att följa planeringen med 2- 4 8 minutersintervaller i TÄVLINGSFART .

Är du sliten eller har inte sprungit på ett tag är det för denna gång OK att köra i tröskelfart också.

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN TRÖSKELFART OCH TÄVLINGSFART ??

Kort och gott kan man säga att tröskelfarten är lite långsammare , men framförallt att den känns mycket bekvämare. Tröskelfarten är att ligga precis på gränsen under känslan av att det är jobbigt - så gå ut lite snabbare är ditt distanstempo och SÄNK farten om det blir för drygt - vilan är kort här och meningen är att du ska orka hålla på länge på en lite högre intensitet än vad du brukar.

Tävlingsfart är tävlingsfart och skall ske snabbare- alltså det ska kännas jobbigt .. men fortfarande en positiv känsla under hela intervallen - du ska inte behöva sänka farten under de sista intervallerna här - hellre kunna öka.


ses på ONSDAG !


ps Ni håller väl tummarna för Frida Bäck som åker vasan i morgon ???




Av SimmaCyklaSpring - 5 mars 2011 14:27

I ett synnerligen strålande vårväder med rejäl halka gav vi oss av , sex stycket glada löpare. Kalle hade som vanligt förberett det hela grundligt , med tre olika alternativ att välja bland ; cirka 8 , cirka 13 eller cirka 18 kilometer .

Vi hade mycket att prata om ( i alla fall jag   )  så turen gick hur fort som helst , kändes det som .

Tre stycken tappra var vi som badade av och påskyndade återhämtningen i Skönvikshallen med den trevliga och hjälpsamma personalen, den fräschaste bastun och det varma vatten.

Vad är det då som är så bra för återhämtningen med bad efter träning ?

Ja för det första så vill vi som tränar för att bli bättre ju att återhämtningen inför nästa pass ska ske så fort som möjligt och bli så bra som möjligt ( dvs att vi bygger upp kroppen och blir starkare ) så att vi är så fräscha som möjligt inför nästa pass.

Vad som avgör hur snabbt och bra man återhämtar sig är dels hur tränad man är men också bland annat hur bra man sovit och kommer att sova , hur mycket stress ( av diverse slag) man har i sitt liv, hur man äter och vad man äter FÖRE , under och EFTER passet. Dessa faktorer är grundläggande och man bör sannerligen försöka se till att man sköter dem om man vill förbättra sina resultat.

( ANNARS OCKSÅ FÖR DEN DELEN - ANSER JAG ) .

Många idrottare ( och andra ) använder sig också av så kallade komplementära återhämtningsstrategier- på grundval av mer eller mindre vetenskapligt väl underbyggda teorier.

EXEMPEL ;kompressionskläder , massage ,stretching, aktiv återhämtning och ; VATTENTERAPI ;

Lugn simning eller vattenlöpning kombinerar lågintensivt muskelarbete med vattnets tryck mot kroppen. Trycket gör att vätska från musklerna pressas in i blodbanan och den akuta svullnaden som uppstår i musklerna vid träning minskar.

Borttransporten av nedbrytningsprodukter från muskeln till blodet underlättas och blodflödet ökar så att dessa ämnen transporters bort snabbare. Ett ökat blodflöde förbättrar också förutsättningarna för att leverera näringsämnen TILL muskulaturen.

Altså borde det vara särskilt effektivt då man samlar på sig mycket nedbrytningsprodukter , som till exempel hårdare intervaller.
Så det kanske är dags att ta ett dopp även efter Onsdagsträningen ???

  

Det verkar dock som om man måste vara i vattnet minst tio minuter för att det ska hinna hända någonting ......


Tack för idag !


M G





Av SimmaCyklaSpring - 4 mars 2011 13:27

För den som inte kan välja mellan TV och eget motionerande på SÖndag så har jag ett tips ;

Vasaspin med bigscreen på Må Bättre i Falun   

Av SimmaCyklaSpring - 4 mars 2011 13:06

Solen skiner och det är rena vårvädret !

Visst är det underbart ..., halkan kankse smälter bort till i morgon då vi springer långpass i Säter med start 9 00 vid Skönvikshallen under Kalle S ledning.

Man springer självklart så långt eller kort man själv vill .

Några springer 5 kilometer andra 20


Jag har hur som helst som plan att springa cirka 18 kilometer med fartökning de sista 6 kilometrarna.

Avbad 1000 meter efter det .

Tempererat vatten påskyndar ju återhämtningen ......

om inte annat så känns det bra att simma sig lite mjuk efteråt.

Om ni sedan får tråkigt på lördagskvällen elelr inte vet vad ni ska hitta på så kan ni alltid försöka ladda ner en film

Atleten som har premiär på Folkets bio i Stockholm i kväll .

Ta några minuter och se trailern här ;

http://filmtrailer.msn.se/index.php?module=frontend&operation=trailer_cin&movie_id=6698


MG

Av SimmaCyklaSpring - 1 mars 2011 16:05

NÅGON FORM AV HALKSKYDD REKOMMENDERAS VARMT   

medtag ett glatt humör så ses vi i morgon !

Varmt välkomna !

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ SimmaCyklaSpring med Blogkeen
Följ SimmaCyklaSpring med Bloglovin'

ALLMÄNT


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se