Alla inlägg den 13 mars 2011

Av SimmaCyklaSpring - 13 mars 2011 12:29

Ja, så blev det faktiskt. Satte igår igång en fördeg, en Poolish (ett gammalt polskt sätt att baka) som har jäst hela natten. Baguetter är ju typiskt franskt som jag tror alla vet, det började bakas på detta vis på 1920-talet, men redan kring 1840 började man i Polen att använda sig av denna metod vid matbrödsbak. Eftersom jag gärna experimenterar (jag gör alltså inte Baguetter) även när jag bakar så har jag inte haft något bra namn på dessa små bröd som jag gör.


   Nu på morgonen bakade jag färdig dem. Efter att ha jäst i 90 min tar man hand om degen o delar upp den i lämpliga bitar som får vila 15 min. Sedan är det dags för utbakning o jäsning 75 min. Efter det gräddas dessa i riktigt het ugn och vips så har man kanonfint matbröd. Det gäller ju att inte ha bråttom, men i gengäld så får man alla tiders bästa bröd.

   Det tar ju som sagt ganska lång tid det här med långa jästider. När jag då såg att Maria skrev om Tabata-pass så då var det väl bara att testa. Ner på trainern i källaren och tio min uppvärmning. Högsta möjliga fart i 20 sek o vila i 10. Upprepade det hela 8 gånger innan nedvarvning 10 min. Gissa om det var en som var trött efter detta pass. Om det ger resultat visar sig kanske redan på onsdag när det är dags för vår gemensamma träning.

         Efter dusch o lite vila så var det bara att sätta igång att grädda, bröden blev fina och vips så kom jag också på vad dessa bröd i fortsättningen skall kallas, javisst, Tabata-bröd.

   Vad bra att man både kan baka o träna samtidigt. Vill någon ha receptet så går det bra om ni hör av er, tänk bara på att det ingår en Trainer o racercykel i ingredienserna.

Tjingeling tjingeling, SimmaCyklaSpring.

Kalle S.

Av SimmaCyklaSpring - 13 mars 2011 09:48

Ni har kanske hört om det förut ; Tabataintervaller.

Begreppet verkar i alla fall ha spridit sig i alla möjliga träningskretsar , såväl i gymvärlden som i konditionsidrottarvärlden.

Inte konstigt kanske i dagens samhälle där allt ska gå så fort som möjligt och vara så effektivt som möjligt ; Tabataintervallerna tar nämligen max en 20-30 minuter ....


Tabataintervallerna är från början uppkallade efter den Japanske professorn Izumi Tabata som på 80 talet analyserade de bästa skridskoåkarnas träningsupplägg , som på den tiden bestod i 30 eller 20 sekunders intervaller till utmattning 4 gånger i veckan för att sedan introducera samma träningsmetod i sitt hemland Japan. Under de åren blev Japan mycket framgångsrika i skridsko med flertalet OSmedaljer.

Två vetenskapliga arbeten gjordes på modellen , där man såg en positiv effekt på VO2max och anaerob förmåga och drog slutsatserna att det kunde vara en god idé att använda den här typen av träning för konditionsidrottare som strävar efter bättre tider...

Dessa studier upptäcktes av läkarstudenter och läkare i USA som anammade dessa intervaller eftersom de inte tog så lång tid och gick att pressa in i deras redan pressade schema ... och så spred det sig ....

Det har gått lite till överdrift eftersom det egentligen inte finns speciellt mycket forskning på dessa från början ... men för att veta om det funkar för dig så kan du alltid testa ...

Det hela går ut på följande ;

20 sek MAXIMALT arbete( cykel löp sim skridsko  eller skidor)  - 10 sek vila

detta görs cirka 8 gånger

10 minuters uppvärmning

10 minuters nedvarvning

Du är alltså klar på en 25 minuter...


Tjingeling




Av SimmaCyklaSpring - 13 mars 2011 09:36

Det har varit lite segstartat på Onsdagsträningarna med ett halt väglag och kroppar som behöver vänja sig vid intervall-löpningen igen .

jag har därför justerat planeringen något .

Det ser nu ut så här ;

 

v11 3x 2 kilometer tröskelfart

v12 Kortare intervaller 400-300-200-100 x 3

v13 Tröskelpass 4 kilometer ( cirka )

v14  4 x 4 minuter tröskel

v15 Gissa din tid 5 kilometer !

 

Vi ses 17 50 på Onsdag !

 

Presentation

Fråga mig

26 besvarade frågor

Strava

 

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

ALLMÄNT


Ovido - Quiz & Flashcards